آمازونتکنولوژیگجت

هشدار امنیتی پیرامون دو محصول جدید آمازون

هشدار امنیتی پیرامون دو محصول جدید آمازون. در میان انبوه محصولاتی که آمازون در رویداد سخت افزاری روز چهارشنبه خود معرفی کرد، دو محصول نیز معرفی شد که کسی دقت زیادی به آنها نکرد: Sidewalk، یک پروتکل بدون سیم یا وایرلس که گجت‌های هوشمند را به یکدیگر متصل می‌کند و eero، نوعی روتر وای فای که برای استفاده از دستگاه‌های خانگی کاربرد دارد.

معرفی سایدوالک در رویداد سخت افزاری آمازون

تا کنون آمازون تعداد زیادی روتر و دستگاه خانگی معرفی کرده است، دستگاه‌هایی که در سرتاسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

معرفی روتر EERO در رویداد سخت افزاری آمازون

Sidewalk  با استفاده از تعداد زیاد دستگاه‌هایی که در مناطق مختلف جغرافیایی وجود دارد، می‌تواند یک شبکه مش ایجاد کند – یک شبکه وایرلس که در آن، هرکدام از دستگاه‌ها با یکدیگر ارتباط داشته و از طریق این ارتباط، داده‌های مختلف را انتقال می‌دهند. بر اساس اعلام آمازون، وجود 700 دستگاه در شهری مانند لس آنجلس کافیست تا این سیستم بتواند تمام حوزه این شهر را پوشش دهد.

اما تحلیل گران امنیتی و حریم خصوصی، درباره این دو محصول جدید آمازون هشدار داده‌اند و معتقدند که سیستمی مانند سایدوالک یعنی شرکت می‌تواند تمام مدت شهروندان را دنبال کند.

Liz O’Sullivan  یک فعال حوزه تکنولوژی است و در رویداد روز چهارشنبه آمازون هشدار داد که شبکه‌های مش می‌توانند تبدیل به ابزاری برای نظارت دائم شوند. وی این ادعا را روز بعد نیز توییت کرد.

در ادامه می‌خواهیم درباره این محصول جدید و تاثیر آن روی حریم خصوصی کاربران، بیشتر توضیح دهیم.

شبکه مش آمازون، مکان گوشی کاربر را می‌تواند دائما در اختیار این شرکت قرار دهد

حتی اگر از شبکه‌های وایرلس و بدون سیم آمازون، در خانه خود استفاده نکنید، شبکه مش می‌تواند دست شرکت را برای دسترسی به داده‌های مکانی دستگاه شما باز بگذارد. صاحبان شبکه‌های وای فای می‌توانند تمام دستگاه‌های نزدیک در شبکه خود را تشخیص دهند، حتی اگر دستگاه در آن شبکه ثبت هم نشده باشد بازهم تشخیص آن امکان پذیر است. درست مثل زمانی که گوشی شما، دیگر دستگاه‌های وای فای نزدیک به خود را تشخیص می‌دهد.

اگر گوشی شما در رنج شبکه‌ای قرار گیرد که به آمازون تعلق دارد، این شرکت می‌تواند اطلاعاتی از دستگاه شما مانند آدرس MAC  را تشخیص دهد- آدرس MAC  یک شناسه منحصر به فرد است که به هر دستگاهی به صورت اختصاصی تعلق می‌گیرد.

اگر کاربر از دستگاه خود، اپلیکیشنی از آمازون را دانلود کند یا وارد اکانت آمازون خود شود، شرکت می‌تواند اطلاعات کد MAC  را با پروفایل کاربر متصل کند.

این مسئله چرا مهم است؟

این تکنولوژی که شرکت های صاحب روترهای وای فای بتوانند دستگاه‌های حریم روتر خود را تشخیص دهند، تکنولوژی جدیدی نیست. اما ساخت یک شبکه مش با استفاده از دستگاه‌هایی کاربران که داخل خانه خود دارند، از طرف شرکت‌های فعال این حوزه امری غیر معمول محسوب می‌شود.

علاوه بر این، آمازون شرکتی است که ثابت شده علاقه زیادی به دنبال کردن مکان و داده‌های کاربران دارد. داده‌های جغرافیایی، ابزاری مهم برای ساخت پروفایل‌های کاربران است، اطلاعاتی که مورد علاقه تبلیغ کنندگان نیز هست. صنعت تبلیغات، حوزه‌ای نوین محسوب می‌شود که تقریبا در بین اکثر شرکت‌های بزرگ تکنولوژیک به سرعت در حال گسترش است.

جالب اینجاست که آمازون، قرارداهای زیادی با مقامات پلیس محلی نیز دارد. بر اساس گزارش Motherboard، آمازون اطلاعات شبکه‌ دوربین‌های Ring خود را تقریبا با 200 دپارتمان پلیس در سرتاسر کشور آمریکا به اشتراک می‌گذارد.

در حال حاضر جرئیات اینکه شبکه‌های Sidewalk  و eero  دقیقا چطور کار می‌کنند، فعلا نامشخص است. آمازون هنوز مشخصا عنوان نکرده که چه نوع داده‌ای قرار است توسط شبکه مش این شرکت مورد دسترسی و پیگیری قرار گیرد. همینطور، در مورد اینکه آیا داده‌ها قرار است در اختیار مقامات قضایی یا نهادهای وابسته قرار گیرند نیز هنوز حرفی زده نشده است.

سخنگوی آمازون نیز فعلا درباره این خبر، نظری اعلام نکرده است.

منبع: بیزنس اینسایدر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا