گوناگون

ورشکستگی بزرگترین آژانس مسافرتی جهان، شکست از رقبای اینترنتی

آژانس مسافرتی «توماس کوک» قدیمی‌ترین آژانس هواپیمایی دنیا ورشکست شد. طبق گزارش‌ها این شرکت بریتانیایی که قدمتی 178 ساله دارد صبح روز گذشته رسما اعلام ورشکستگی کرد. خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و افزایش رقبای اینترنتی در زمینه حمل و نقل هوایی از دلایل اصلی ورشکستگی توماس کوک محسوب هستند.

این اتفاق در حالی رخ داد که توماس کوک تا شب قبل از اعلام ورشکستگی همچنان در حال تبلیغ تورهای مسافرتی یونان بود. اما چند ساعت بعد حدود ساعت 2 صبح به وقت محلی بریتانیا ازمان حمل و نقل هوایی بریتانیا ضمن اعلام ورشکستگی این شرکت عنوان داشت تمامی پروازها و رزورهای انجام شده در این آژانس لغو شده است. این مسئله همچنین باعث سرگردانی بیش از 150000 مسافر این شرکت در سراسر دنیا شده است.

سقوط این آژانس مسافرتی طبق برآوردها بر روی سفرهای بیش از 1 میلیون نفر در سراسر دنیا تاثیر می‌گذارد. این آژانس حتی تا ساعات پایانی در حال مذاکره برای وام از محل صندوق ذخیره اضطراری بریتانیا برای فرار از این اتفاق بود اما مدیران این شرکت نتوانستند مبلغ 250 میلیون دلار را که بانک‌ها تعیین کرده بودند تامین کنند.

عواقب سنگین برای دولت بریتانیا

سازمان حمل و نقل هوایی بریتانیا با همکاری دولت بریتانیا در حال حاضر 40 فروند هواپیما را برای حمل نقل مسافرین این آژانس مسافرتی تدارک دیده تا از این طریق مسافرینی که به‌خاطر لغو پروازهای این شرکت سردرگم شده‌‌اند به بریتانیا بازگردانده شوند. گفته می‌شود این طرح حدود 2 هفته زمان می‌برد. دولت بریتانیا هفته پیش تقاضای مالی این آژانس مسافرتی را رد کرده بود.

البته تاثیرات این اتفاق بزرگ فراتر از مسافرین و کارکنان این شرکت خواهد رفت. دولت بریتانیا در حال حاضر با هزینه 75 میلیون دلاری برای بازگردانی مسافرین این آژانس هوایی به کشور مواجه است. همچنین شرکت‌های بیمه نیز بایستی پاسخگوی هجم عظیمی از بیمه‌های مسافرتی باشند و از طرف دیگر هتل های کشور تونس نیز مبلغ 65 میلیون دلار از آژانس توماس کوک طلبکار هستند.

ادغام بی فایده

سال 2007 توماس کوک با موسسه MyTravel ادغام شد تا از این طریق سالانه 93 میلیون دلار صرفه جویی هزینه صورت گیرد و از این طریق این آژانس بتواند با رقبای اینترنتی خود رقابت کند. اما این تصمیم نیز تنها بب فرو رفتن هرچه بیشتر توماس کوک در بدهی‌های هنگفت شد. اردیبهشت امسال توماس کوک اعلام کرد این آژانس با بدهی 1.8 ملیارد دلاری روبرو است.

این آژانس سال 2011 توانسته بود با دریافت وام از صندوق ذخیره اضطراری به هر نحو ممکن از ورشکستگی فرار کند اما این سرمایه هم نتیجه‌ای به جز افزایش بدهی‌های این شرکت نداشت. تیم کوک از سال 2011 تا به امروز بیش از 1.5 میلیارد دلار سود سرمایه پرداخت کرده که تقریبا چیزی نزدیک به یک چهارم کل درآمد این شرکت در این بازه زمانی بوده است.

گفته می‌شود خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا یکی از دلایل ورشکستگی توماس کوک است. خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا موجب کاهش ارزش پوند در سراسر دنیا شده و همین مسئله یکی از دلایل مهم افزایش بدهی‌های این آژانس مسافرتی بوده است.

منبع: فوربز

یک دیدگاه

  1. سلام به همه دوستان
    مشاوره رایگان در زمینه استارت آپ ها
    طراحی اپلیکیشن
    طراحی سایت
    ایده پردازی
    و…
    در خدمتتون هستیم.
    هاست الف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا