اپلمایکروسافت

آیا تبلت‌های هیبریدی اپل و مایکروسافت جایگزین کامپیوترهای رومیزی می‌شوند؟

اپل و مایکروسافت در طی سال‌های اخیر با طراحی تبلت‌های سری آیپد و سرفیس، مسیر متفاوتی را پیش روی خود ترسیم کرده بودند اما آخرین محصولات این دو شرکت شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند و این سوال را بوجود می‌آورند که آیا این دو غول دنیای فناوری با این دو محصول، لپ‌تاپ‌ها و پی‌سی‌ها را هدف گرفته‌اند؟

اپل در کنفرانس توسعه‌دهندگان خود که در ماه ژوئن امسال برگزار شد، تغییرات محسوسی را در سیستم‌عامل تبلت‌های آیپد خود ایجاد و از پلتفرم اختصاصی برای این محصول تحت عنوان iPadOS رونمایی کرد. این تغییر سبب شد تا تبلت‌های اپل، بویژه محصولات سری آیپد پرو، از لحاظ عملکرد و کارایی در کنار دستگاه‌های سرفیس پرو شرکت مایکروسافت قرار گیرند.

آیپد پرو 12.9 اینچی اپل از لحاظ ویژگی‌های سخت‌افزاری و برخورداری از اسمارت کیبورد فولیو و قلم اپل پنسل، شباهت نزدیکی به سرفیس پرو 6 مایکروسافت دارد. از هر دو دستگاه می‌توان به عنوان یک تبلت استفاده کرد و در صورت نیاز با اتصال یک کیبورد فیزیکی به آن، تجربه‌ای مشابه کار با یک لپ‌تاپ یا پی‌سی را تجربه کرد. با این حال، آیپد پرو مناسب آن دسته از کاربرانیست که به اکوسیستم اپل وابسته‌اند و سرفیس پرو 6 نیز برای کاربرانی که به محیط سنتی ویندوز علاقمندند، طرحی شده است.

هر دو شرکت، حدود یک دهه را برای رسیدن به چنین جایگاه و چنین محصولاتی پشت سر گذاشته‌اند و با نگاهی به این دو محصول می‌توان به شیوه عملکرد اپل و مایکروسافت در این سال‌ها پی برد.

مسیری که مایکروسافت پیموده، مملو از خطا و اشتباه و البته اصلاح این اشتباهات بود. این شرکت در سال 2012، سرفیس‌ آرتی خود را به بازار عرضه کرد و پس از سعی و خطاهای بسیار توانست رقیبی جدی را برای آیپدهای اپل پیش روی طرفداران محصولات ویندوزی قرار دهد.

این رویه در این سال‌ها ادامه پیدا کرد و در نهایت به سرفیس پرو 6 رسید. محصولی که از طرحی چشم‎‌نواز و قابلیت‌هایی به مراتب ارتقایافته نسبت به مدل‌های قبلی خود بهره می‌برد و توانست اعتماد کاربران زیادی از سراسر جهان را به خود جلب کند.

اپل اما، مسیری متفاوت را با آیپدهای خود در پیش گرفت. این شرکت به مرور زمان، قابلیت‌های موجود در پی‌سی‌ها را به سری تبلت‌های آیپد خود اضافه کرد. اولین آیپد پرو در سال 2015 عرضه شد و از قابلیت اپل پنسل پشتیبانی می‌کرد. در سال 2018 نیز اپل از محصول جدید خود به نام اسمارت کیبورد فولیو پرده برداشت که شباهت زیادی به کیبورد تایپ کاور سرفیس پرو داشت. اخیرا نیز این شرکت سیستم‌عامل iPadOS را معرفی کرد که دست مهندسان این شرکت را برای تغییرات بیشتر باز می‌گذارد.

آیا تبلت‌های هیبریدی اپل و مایکروسافت جایگزین کامپیوترهای رومیزی می‌شوند؟

جدای از حالت شب (Dark Mode)، برجسته‌ترین ویژگی‌های سیستم‌عامل iPadOS، قابلیت‌هایی بودند که عملکردی شبیه به کامپیوترهای رومیزی یا مک را برای این تبلت‌ها به ارمغان می‌آوردند. ویژگی‌هایی که از میان آن‌ها می‌توان به پشتیبانی از حافظه اکسترنال، توسعه ابزارهایی شبیه به Finder به منظور مدیریت فایل‌ها، اضافه شدن ترفندهایی برای مدیریت پنجره‌ها و پشتیبانی از ویجت‌ها در هوم اسکرین اشاره کرد.

همگی این قابلیت‌ها در کنار چندین مورد دیگر، آیپدها را به جایگزینی برای لپ‌تاپ‌ها یا کامپیوترهای رومیزی برای کاربران خانگی تبدیل می‌کنند. همانطور که اشاره شد آیپدها فعلا در آغاز راه خود برای جایگزینی دستگاه‌های رومیزی هستند و نباید انتظار داشت افرادی که بنا به حرفه خود به طور مداوم با نرم‌افزارهای خاص و گرافیکی همانند فوتوشاپ یا لایت‌روم سروکار دارند، آیپد پرو را به مک ترجیح دهند. چرا که این نرم‌افزارها با تمامی‌قابلیت‌های خود در آیپدپروها عرضه نمی‌شوند و همانند مجموعه آفیس مایکروسافت، برخی از امکانات اولیه را در خود جای داده‌اند و در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

درواقع، همه چیز بستگی به انتظارات کاربران از دستگاه‌هایشان دارد و ممکن است آیپد پرو برای برخی‌ها، جایگزین مناسبی برای دستگاه‌های رومیزی باشد و برای گروهی دیگر این چنین نباشد.

اما مایکروسافت، سرفیس پرو 6 خود را به گونه‌ای طراحی و به قابلیت‌های متعددی مجهز کرد که می‌تواند جانشین خلفی برای یک لپ‌تاپ یا سیستم رومیزی در حد خود باشد. بدین معنی که با اتصال این تبلت به یک داک استیشن و استفاده از یک مانیتور بزرگ، ماوس و کیبورد می‌توان تجربه‌ای شبیه به کار با یک پی‌سی را به ارمغان آورد.

آیا تبلت‌های هیبریدی اپل و مایکروسافت جایگزین کامپیوترهای رومیزی می‌شوند؟

باید گفت که استفاده از آیپد پرو یا سرفیس پرو به انتظارات کاربران از یک دستگاه بستگی دارد. اما به‌طور کل، اگر کاربر به دنبال دستگاهی برای اجرای کارهای روزمره با حجم و توان پردازشی کم است، آیپد پرو می‌تواند وی را از حمل لپ‌تاپ‌ها و یا دیگر سیستم‌های حجیم و سنگین بی‌نیاز کند. اما اگر به دنبال دستگاهی با قابلیت‌های جامع‌تر و ویژگی‌های نرم‌افزاری مبتنی بر ویندوز است، سرفیس پرو 6 گزینه بهتریست. با این حال، برای مدیران کسب‌وکارها و آن دسته از کاربرانی که توان پردازشی بالا و عملکردی پایدار در اجرای انواع نرم‌افزارها را دنبال می‌کنند، چیزی جز لپ‌تاپ یا سیستم‌های رومیزی نمی‌تواند به نیازهایشان پاسخ دهد.

نوشته های مشابه

‫395 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا