استارتاپ

چگونه با نقشه بلد مسیریابی کنیم؟

از ترافیک لحظه‌ای تا اتصال به سیستم حمل و نقل عمومی

زمانی ویز و گوگل مپس تنها گزینه‌های موجود برای مسیریابی یا نقشه ‏خوانی در ایران بودند. در این میان، کمتر کسی به نمونه‎‌های داخلی توجه می‎کرد. اما در یک سال اخیر پای اپلیکیشن‎های مسیریاب و نقشه‌های آنلاین بومی به گوشی شهروندان ایرانی باز شده است.

یکی از نقشه و مسیریاب‎های پرکاربر بومی، «بلد» است که در طول 14 ماه از شروع به کار خود، توانسته خدمات متنوعی را در حوزه مربوط به نقشه و مسیریابی به کاربران خود ارائه دهد. در حال حاضر این اپلیکیشن بیش از دو میلیون کاربر دارد.

چرا «بلد»؟

با توجه به امکاناتی که دارد می‎تواند جایگزین بسیار خوبی برای نمونه‎های خارجی باشد. POI یا نقاط دیدنی یا کسب و کارهای روی نقشه «بلد» بیش از گوگل مپس در ایران است. در واقع، خودروهای ثبت POI، هر دو متر یکبار عکسبرداری می‌کنند و طی یک فرایند پردازش تصویر، عکس تبدیل به اطلاعات روی نقشه می‌شود.

داده‌های نقشه «بلد» با استفاده از سیستم جمع‌سپاری اطلاعات (کرادسورسینگ) روز به روز در حال تکمیل شدن است. در به‎روزرسانی بعدی این برنامه، قرار است امکان اضافه کردن نقاط پرمراجعه توسط کاربران هم فراهم شود.

بعد از اضافه شدن یک نقطه روی نقشه توسط کاربران، اطلاعات وارد شده توسط اپراتورهای «بلد» تایید شده و روی نقشه نمایش داده می‎شود.

از طرفی، محدوده طرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی هوا در این نقشه مشخص شده است. به این ترتیب، کاربران می‎توانند مسیر خود از محدوده خارج از طرح‎های مذکور انتخاب کنند.

همچنین کاربران در موقعیتی که دسترسی به اینترنت ندارد و به نقشه نیاز دارد، می‏تواند از نسخه آفلاین آن استفاده کند.

همه این امکانات باعث می‌شود یافتن مکان‌های موردنظر و مسیرهای دلخواه و سریع در «بلد» راحت‌تر از سایر مسیریاب‌ها باشد.

تصویری از نقشه بلد

ترافیک لحظه‌ای

در واقع، «بلد» در همه جای ایران با اطلاعات ترافیک لحظه‌ای مسیریابی کرده و زمان رسیدن به مقصد رو تخمین می‌زند.

کاربر می‌تواند با دادن آدرس پستی به شکل شهر-خیابان-کوچه یا شهر-خیابان-POI این کار را انجام دهد. به عنوان مثال، می‌تواند آدرس مورد نظرتان را به شکل قائم مقام فراهانی، خیابان فجر، کوچه دوم یا مرزداران، خیابان ناهید، کوچه گلستان 4 جستجو کند.

این قابلیت که ژئوکدینگ نام دارد، امکان جستجوی دقیق را برای کاربر فراهم می‌‏کند.

کاربران در حین مسیریابی، وقتی از کنار این اماکن می‌گذرند، آنها را روی نقشه مشاهده خواهند کرد. این قابلیت برای پیدا کردن اماکن ناشناخته و نه چندان معروف بسیار کاربردی است. همچنین در فیلد جستجو، تاریخچه جستجوهای قبلی را نمایش می‌دهد.

از طرفی مسیریاب «بلد» با در اختیار داشتن مزیت دسترسی به دیتابیس‌های بومی، اطلاعات کامل‌تر و به‌روزتری از مراکز خدماتی روی نقشه دارد و درنتیجه نتایج کارآمدتری را به نمایش می‌گذارد.

برای مثال،  کاربران زودتر از باز و بسته شدن مسیرهای خاص باخبر می‌شوند. همچنین محدودیت های تردد مسیرهایی مثل جاده چالوس و هراز زودتر بر روی بلد مشخص می‌شود.

در کنار این موارد، بلد به موضوعات حوادث طبیعی مثل خطر سیل، نقاط حادثه خیز و پر تصادف در جاده‌ها اشاره می‌کند و امکان جست‌وجو در رویدادهایی مثل نمایشگاه کتاب و الکامپ هم به صورت کامل بر روی نقشه بلد وجود دارد.

دستیار صوتی فارسی «بلد» اسم خیابان‌ها و معابر رو می‌گوید و کاربران موقع رانندگی نیازی به نگاه ‌کردن به صفحه گوشی ندارند. همچنین هشدار پلیس، دوربین و محدودیت سرعت در هنگام رانندگی رو به شما اعلام می‌کند.

در حال حاضر، امکان دسترسی به پلاک ساختمان‏های تهران در نقشه «بلد» میسر بوده و به زودی این قابلیت به نقشه سایر شهرها نیز اضافه می‎شود. بی تردید یافتن مقصد را به مراتب راحت تر می کند.

یکی از نکات قابل توجه درباره «بلد»، فونت نوشته‏های آن است. هرچند در وهله نخست، نکته مهم به نظر نرسد، با این حال، در مسیریابی کمک شایانی می‌کند.

«بلد» و سیستم حمل ونقل عمومی

یکی از مزایای قابل توجه و منحصر به فرد «بلد» که در ویز و گوگل مپ وجود ندارد، نمایش حمل و نقل عمومی در مسیرها است. به طوری که کاربران ‎می‎توانند با کمک مسیریابی حمل‌و‌نقل عمومی، با اتوبوس، مترو، تاکسی و به صورت پیاده، مسیر بهینه‌ رو به سمت مقصد انتخاب کنند.

«بلد» در سایر شهر‎ها

در کنار تهران، تیم «بلد» در به‌روزرسانی اخیر نقشه‌های 31 استان کشور را به طور آفلاین در اختیار کاربران قرار داده تا هر کدام را به دلخواه دانلود کنند. دسترسی به این نقشه‌ها از تنظیمات اپلیکیشن صورت می‌گیرد و هر کدام حجم متفاوتی دارند که مستقیما به ابعاد هر استان و جزئیاتی که در نقشه‌برداری‌شان به کار رفته بستگی دارد.

با دانلود هر نقشه، مثلا شهر شیراز، کاربران می‌توانند تصویری از تمام جاده‌های اصلی و فرعی، کوچه‌ و پس کوچه‌های شهر را بدون نیاز به اینترنت در اختیار داشته باشند که گزینه بسیار مناسبی است.

علاوه بر آن، نقشه «بلد» طرح ترافیک شهرهای دیگر را نیز به نمایش می‏گذارد.

بلد در قزوین

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

  1. با سلام
    لطفا رهنمایی کنید چطوری میتونم دوربین یا سرعت گیر در بلد گزارش بدم تا روی نرم افزار سیو بشه

    اینم شمارم هست اگر زحمت بکشید پیام بذارید
    ۰۹۰۲۶۶۶۱۰۳۰

  2. با سلام،، برنامه بسیار خوبی است،، فقط عرض میکنم، که گوینده نقشه،، جاده ای را در دماوند، گیلاوند، به طرف یک روستا را، زِرِه دره مینامد،، درحالیکه نام این روستا وجاده،، (زَرْ) دره،، یا عامیانه به آن (زَرِ در) میگویند،، حقیر جهت اطلاع شما عرض کردم

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا