تکنولوژی

تهدید فناوری «رایانش لبه‌ای» پیش روی امپراتوری رایانش ابری آمازون

شرکت‌های آمازون، مایکروسافت و آلفابت با بیش از 100 دیتاسنتر بزرگ در کشورهای مختلف دنیا، سایه سنگینی را بر حوزه رایانش ابری انداخته‌اند و از طریق ارائه خدماتی مختلف در حوزه ذخیره‌سازی و پردازش اطلاعات به مشتریان خود، میلیاردها دلار به جیب می‌زنند.

بد نیست بدانید که شرکت آمازون توانسته در طی سال‌های اخیر و از طریق سرمایه‌گذاری و ارائه سرویس‌های رایانش ابری، درآمدی به مراتب بیشتر از کسب‌وکار تجارت الکترونیک خود به دست آورد. اما مساله‌ای که می‌تواند برای آمازون و شرکت های مشابه آن، نگران‌کننده باشد ظهور فناوری رایانش لبه‌ای (Edge Computing) است. امروزه دستگاه‌ها و سنسورهای زیادی به اینترنت متصل هستند و از آن‌جایی که بخش زیادی از این دستگاه‌ها مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی هستند، دیتاسنترها می‌بایست در نزدیکی شرکت‌ها و افراد تعبیه شده‌ باشند تا بتوانند پردازش اطلاعات را در سریع‌ترین زمان انجام دهند.

به دلیل دور بودن فاصله دیتاسنترها، فرصت خوبی برای شرکت‌هایی که در زمینه ارتباطات وایرلس و همینطور آن‌هایی که در زمینه ارتباطات 5G فعالیت می‌کنند، فراهم شده تا بتوانند از این نقطه ضعف آمازون، آلفابت، مایکروسافت و … استفاده کرده و با استفاده از فناوری رایانش لبه‌ای، این امور را در دست بگیرند.

چتان شارما، از تحلیلگران حوزه مخابرات در این رابطه عنوان می‌کند که این فناوری می‌تواند تهدید و خطری جدی برای بازیگران عرصه رایانش ابری باشد.  وی معتقد است که دنیای تکنولوژی به سمتی حرکت خواهد کرد که به تدریج، پردازش‌های مربوط به اطلاعات و عملکردهای مبتنی بر هوش مصنوعی در لبه شبکه (edge) انجام خواهد شد. این تحلیلگر حوزه فناوری پیش‌بینی کرد که حجم بازار فناوری رایانش لبه‌ای تا سال 2030 از مرز 4 تریلیون دلار عبور خواهد کرد.

برای آن‌هایی که آشنایی چندانی با فناوری رایانش لبه‌ای (Edge Computing) ندارند باید بگوییم که به لطف این تکنولوژی، هر دستگاه، قادر به پردازش اطلاعات خود خواهد بود و تنها اطلاعات مهم و اصلی به فضای ابری ارسال خواهند شد. به بیانی دیگر، تا پیش از این، دستگاه‌های هوشمند اطلاعات خود را برای ذخیره‌سازی یا پردازش به فضای ابری که در فواصلی بسیار دور قرار داشتند، ارسال می‌کردند و پس از پردازش، نتیجه به دستگاه‌ها ارسال می‌شد که این کار به دلیل ازدحام بیش از حد داده‌ها در فضای ابری، با سرعت پایینی انجام می‌شد. اما با کمک فناوری رایانش لبه‌ای، این مشکل رفع شده و هر دستگاه به یک مرکز داده اطلاعات خود تبدیل خواهد شد و این فرآیند را خود انجام خواهد داد.

اینجاست که شرکت‌های توسعه‌دهنده ارتباطات وایرلس و صاحبان برج‌های مخابراتی می‌توانند از این فناوری نوظهور و رقابتی که ایجاد شده، نهایت استفاده را ببرند. این شرکت‌ها با دارا بودن امکانات و تجهیزات مخابراتی، می‌توانند با فراهم کردن شرایط لازم به منظور نقل و انتقال داده‌ها با سرعت بالا و همچنین برپا کردن دکل‌های مخابراتی، سهم قابل‌توجهی از این بازار را از آن خود کنند.

البته این بدین معنی نیست که عمر رایانش ابری به پایان خواهد رسید. در حاضر حاضر این فشار به سه شرکت بزرگ آمازون، مایکروسافت و آلفابت وارد می‌شود تا با اپراتورهای مخابراتی (فعال در زمینه ارتباطات وایرلس) وارد همکاری شوند تا بتوانند در بازار در حال رشد رایانش لبه‌ای، حضوری فعال داشته باشند.

شارما در این رابطه عنوان کرد: شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه فضای ابری به این نتیجه رسیده‌اند که می‌بایست برای استفاده از تجهیزات و امکانات این اپراتورها، با آن‌ها وارد همکاری شوند.

چندی پیش، شرکت AT&T، دومین اپراتور مخابراتی بزرگ امریکا، قرارداد همکاری خود را با شرکت‌های مایکروسافت و IBM که هر دو در فضای ابری حضوری فعال دارند، منعقد کرد. سم جورج، از مدیران فضای ابری مایکروسافت در این خصوص گفت: هدف ما این است تا بتوانیم موفقیت شرکای خود را توسعه دهیم. هرچه آن‌ها موفق‌تر باشند، ما نیز به همان میزان پیشرفت و موفقیت را تجربه خواهیم کرد.

یکی از مدیران AT&T عنوان کرد:ئ این شرکت صدها متخصص را برای کار بر روی فناوری رایانش لبه‌ای و همچنین تکنولوژی ارتباطی 5G بسیج کرده است.

گفتنی است شرکت IBM در کنار AT&T، نیم‌نگاهی نیز به شرکت وودافون در اروپا دارد تا بتواند با این شرکت مخابراتی بزرگ نیز قرارداد همکاری امضا کند.

شرکت‌های فضای ابری در چین همانند علی‌بابا و تنسنت نیز حدود دو سال پیش همکاری خو را با اپراتور مخابراتی چاینان یونیکام آغاز کردند و به گفته شارما، سرمایه‌گذاری‌ها و قراردادهای همکاری بیشتری را طی هفته‌ها و ماه‌های آتی شاهد خواهیم بود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا