اپلچگونهسامسونگموبایل

راهکارهایی برای محافظت از گوشی‌ های مدل قدیمی‌تر

محافظت از گوشی موبایل یکی از مهمترین اهداف کاربران برای به تاخیر انداختن هزینه تعویض یا تعمیر آن است.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که کاربران عموما ترجیح می‌دهند گوشی‌های کنونی خود را نگه دارند و سراغ خرید مدل جدید نروند. تحقیقات نشان می‌دهد که صاحبان آیفون‌ها، حداقل 3تا 4 سال، یک مدل آیفون را نگه می‌دارند.

بیشتر گوشی‌های هوشمندی که طی سال‌های اخیر عرضه شده‌اند، دوربین‌های خوبی دارند، باتری‌هایشان هنوز کار می‌کند و فعالیت‌های اصلی یک گوشی هوشمند را انجام می‌دهند مانند گشت و گذار در وب، دیدن ویدیو و پخش موسیقی. به علاوه، بیشتر برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها روی مدل‌های قدیمی‌تر نیز هنوز قابل استفاده هستند. به همین دلیل کاربران شاید زیاد به خرید مدل‌های جدیدتر احساس نیاز نکنند.

اگر شما هم جزو همین دسته کاربران قانع هستید، در ادامه با روش‌هایی آشنا می‌شوید که می‌تواند به شما کمک کند تا گوشی مدل قدیمی‌تر خود را تا حد ممکن سرپا نگه دارید.

آپدیت‌ها و به روزرسانی‌های نرم افزاری جدید را نصب کنید

آیفون XS و آیفون XS Max

همیشه به روزرسانی‌‌های نرم افزاری جدید را به روی گوشی خود نصب کنید. آپدیت‌ها معمولا شامل فایل‌های فیکس هستند که مشکلات عمومی نرم افزاری سیستم عامل شما را برطرف می‌کنند و به این شیوه دستگاه شما عملکرد بهتری خواهد داشت.

برخی از کاربران شکایت داشتند که گوشی‌های بیشتر از 4 سال سن، با دانلود نسخه‌های جدید به روزرسانی، با کندی سرعت مواجه می‌شوند. اما بدانید که این اتفاق، در ازای دسترسی به قابلیت‌های جدید پلت فرم‌های اندروید و آی‌اواس، چندان مهم محسوب نمی‌شود.

شاید وقتش باشد که گوشی جدیدی تهیه کنید اما در هر صورت، تا آن زمان مطمئن شوید که آخرین نسخه‌های آپدیت را نصب می‌کنید.

برای دریافت آخرین نسخه به روزرسانی در آیفون، به  Settings > General > Software Update بروید. در گوشی‌های اندرویدی، این آدرس متفاوت است اما به صورت معمول باید نسخه جدید را در ادرس زیر پیدا کنید: Settings > System > Advanced > Software Update.

روی گوشی، فضا باز کنید

اپیلیکیشن های بی استفاده را پیدا کنید.
اپیلیکیشن های بی استفاده را پیدا کنید و آنها را حذف کنید

هرچند ممکن است عجیب به نظر برسد اما خالی کردن حافظه هم میتواند یکی از راههای محافظت از گوشی باشد. یکی از دلایلی که افراد به خاطر آن دنبال خرید گوشی جدید می‌روند، نبودن فضای ذخیره سازی کافی روی دستگاه فعلی است. در این‌باره تعدادی راهکار معرفی می‌کنیم:

تصاویر و ویدیوها، بیشترین حجم از فضای ذخیره سازی را به خود اختصاص می‌دهند. بهتر است از تصاویر و ویدیوهای خود روی سیستمی ابری بک‌آپ بگیرید تا فضای زیادی روی گوشی باز شود.

سرویس ابری اپل کلود در حال حاضر 5 گیگابایت فضای ذخیره سازی رایگان ارائه می‌دهد و باید در ماه 0.99 دلار بپردازید تا به فضای ذخیره سازی 50 گیگابایتی دسترسی پیدا کنید. سرویس ابری گوگل فوتوز، فضای ذخیره سازی نامحدود رایگان ارائه می‌دهد اما کیفیت عکس‌های ذخیره شده را پایین می‌آورد. اگر بخواهید عکس‌ها را با کیفیت اصلی ذخیره کنید، می‌توانید با پرداخت 1.99 دلار در ماه، اقدام به خرید سرویس پرمیموم برای فضای 100 گیگابایتی کنید.

با حذف کردن برنامه‌ها و اپلیکیشن‌هایی که بی استفاده هستند نیز می‌توانید فضای بیشتر روی گوشی خود ایجاد کنید.

برای آزاد سازی فضای بیشتر روی آیفون، مراحل زیر را انجام دهید:

  • تنظیمات یا Settings را باز کنید.
  • به قسمت General بروید
  • قسمت iPhone Storage را انتخاب کنید.
  • اپلیکیشن‌هایی که بیشتری فضا را اشغال کرده‌اند، در این قسمت به صورت یک لیست معرفی شده‌اند. در این لیست بگردید و برنامه‌های بلا استفاده را حذف کنید.

این مراحل در گوشی‌های اندرویدی مختلف، با یکدیگر فرق دارد اما می‌توانید به شیوه زیر اقدام کنید:

  • Settings را باز کنید.
  • Storage را انتخاب کنید.
  • گزینه Free Up Space را انتخاب کنید.
  • اپلیکیشن‌های و دانلودهایی که استفاده نمی‌کنید را حذف کنید.
  • قابلیت/برنامه‌هایی که بیشترین مصرف شارژ دارند را پیدا کنید.

ممکن است وضعیت نگهداری شارژ باتری گوشی شما چندان مطلوب نباشد. مسلما اولین گزینه، تعویض باتری محسوب می‌شود اما گاهی اوقات این کار ممکن نیست. با سر زدن به قسمتی از تنظیمات گوشی می‌توانید بفهمید که آیا عمر باتری شما حقیقتا به سر رسیده یا اینکه تنها، برنامه‌ای نصب دارید که بدون دلیل شارژ زیادی مصرف می‌کند. برای محافظت از گوشی و فهمیدن این موضوع، مراحل زیر را انجام دهید:

در آیفون:

  • به Settings رفته و Battery را انتخاب کنید.
  • در پایین لیست، گزینه Battery Usage by App را انتخاب کنید.
  • اپلیکیشن‌های شارژ خوری! که به آنها نیاز ندارید را از همینجا حذف کنید یا حداقل میزان دسترسی آنها به شارژ گوشی را تغییر دهید.

در اندروید

این مرحله در گوشی‌های مختلف اندرویدی، متفاوت است اما به صورت کلی:

  • به Settings رفته و Battery را انتخاب کنید.
  • آیکون منو را در قسمت بالایی سمت راست صفحه انتخاب کنید.
  • Battery Usage را انتخاب کنید.
  • از همینجا برنامه‌های پر مصرف را مشاهده می‌کنید و می‌توانید موارد بلا استفاده را حذف کرده یا محدود کنید.

باتری جدید بخرید

محافظت از باتری هم بخشی از محافظت از گوشی است. در آیفون میزان سلامت باتری دیده می‌شود اگر میزان ظرفیت در این بخش به زیر ۸۰ درصد برسد شما بهتر است باتری گوشی خود را تعویض کنید
در آیفون میزان سلامت باتری دیده می‌شود اگر میزان ظرفیت در این بخش به زیر ۸۰ درصد برسد شما بهتر است باتری گوشی خود را تعویض کنید

یکی از دیگر راههای محافظت از گوشی خرید یک باتری جدید است. کاربران اندروید در این زمینه شانس بیشتری دارند. زیرا تنها کافیست به فروشگاه سازنده گوشی خود مراجعه کرده و باتری جدیدی تهیه کنند اما اپل برای تعویض باتری، برنامه جداگانه‌ای تعریف کرده است. اول از همه بهتر است میزان سلامت باتری گوشی را بررسی کنید.

  • Setting  را باز کنید.
  • روی Battery کلیک کنید.
  • گزینه Battery Health  را انتخاب کنید

اگر میزان عملکرد حداکثری باتری گوشی شما در این قسمت زیر 90 درصد بود، بهتر است به تعویض و خرید باتری جدید فکر کنید. تعویض باتری برای آیفون طی پلن به خصوصی انجام می‌شود به نام: Apple’s battery replacement program

اگر اپل کِر دارید و آیفون شما هنوز مشمول گارانتی است، تعویض باتری گوشی به صورت رایگان انجام می‌شود. اگر گارانتی ندارید، برای تعویض باتری آیفون 10، XSS، XS Max یا XR  باید 69 دلار بپردازید. برای تعویض باتری مدل‌های قدیمی تر، تنها 49 دلار پرداخت می‌شود.

محافظت از گوشی با محافظ

با خرید یک صفحه محافظ ضمن محافظت از گوشی از تحمیل هزینه تعمیر به خود در آینده جلوگیری کنید.
با خرید یک صفحه محافظ ضمن محافظت از گوشی از تحمیل هزینه تعمیر به خود در آینده جلوگیری کنید.

یکی دیگر از دلایلی که شخصی ممکن است تصمیم به خرید مدل جدید گوشی بگیرد، ضربه خوردن و صدمه دیدن دستگاه است. با خرید یک محافظ صفحه یا قاب محافظ گوشی به سادگی می‌توانید از این فاجعه! جلوگیری کنید. در بازار، مدل‌ها و محصولات مختلفی در این زمینه وجود دارد اما در صورت امکان بهتر است از برندهای شناخته شده خرید کنید تا محافظت حداکثری از گوشی داشته باشید.

اگر زیاد به گوشی بی زبان خود صدمه می‌زنید و صد البته اگر خارج از ایران هستید، خرید بیمه گوشی نیز از دیگر گزینه‌هاست. هزینه بیمه گوشی در ماه حدودا 11 دلار است و از طرف اپراتورهای موبایل عرضه می‌شود. سامسونگ، طرح بیمه پرمیوم اختصاصی محصولات خود را دارد و اپل نیز تحت برنامه Apple Care+، از گوشی شما در برابر صدمه دیدن یا دزدیده شدن محافظت می‌کند.

منبع: سی ان بی سی

انتقال شماره مخاطبان از آیفون به اندروید را چگونه انجام دهیم؟

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا