تکنولوژی

پرواز قریب‌الوقوع هواپیماهای مجهز به سوخت هیدروژنی

شرکت ZeroAvia از تصمیم خود برای تولید و عرضه هواپیماهایی مجهز به سوخت هیدروژنی خبر داد و اعلام کرد که تا سال 2022 شاهد به پرواز درآمدن انبوهی از هواپیماهای هیدروژنی در آسمان خواهیم بود.

طبق گفته ZeroAvia ، هواپیماهای جدیدی که توسط این شرکت تولید خواهند شد هزینه تولید بسیار پایین‌تری خواهند داشت و پرواز آن‌ها نیز نسبت به هواپیماهای موجود، مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود.

این شرکت در نظر دارد تا در گام نخست، هواپیماهایی با ظرفیت 10 الی 20 صندلی تولید کند که برای مسافت‌های کوتاه و تا 800 کیلومتر مورد استفاده قرار گیرند. البته تولید نمونه‌های اولیه این هواپیما آغاز شده و مراحل آزمایشی خود را نیز با موفقیت گذرانده است.

هواپیمایی که اخیرا توسط این شرکت تولید شده، قادر است بدون نیاز به قطره‌ای از سوخت‌های فسیلی، در آسمان به پرواز درآید که به نوبه خود، جزو محصولاتی با آلایندگی صفر به حساب می‌آید. اداره هوایی فدرال مجوز پروازهای آزمایشی هواپیماهای این شرکت را در اوایل سال جاری میلادی صادر کرده و دستاورد مهندسان ZeroAvia توانسته چندین آزمایش مختلف را با موفقیت پشت سر بگذارد.

ایده جایگزینی سوخت‌های فسیلی با سوخت‌های ارزان‌تر و تجدیدپذیری همچون الکتریسیته، سال‌هاست مود توجه محققان است. اخیرا نیز چندین شرکت و استارتاپ در حال تولید محصولاتی هستند که از باتری‌های الکتریکی قابل شارژ برای حرکت استفاده می‌کنند.

در همین رابطه، خودروهای الکتریکی و هیبریدی بسیار تولید شده‌اند که به باتری‌های لیتیوم-یونی مجهزند، اما هنوز تعداد خودروهایی که به سوخت‌های هیدروژنی برای حرکت متکی باشند، بسیار کم و انگشت‌شمار است. در حال حاضر، هیدروژن به وفور در جهان یافت می‌شود و می‌تواند جایگزین خوبی برای استفاده در صنعت خودروسازی و هوایی باشد.

موتورهای هیدروژنی از هیدروژن فشرده به عنوان سوخت استفاده می‌کنند که با مصرف آن، تنها بخار آب آزاد می‌شود. تکنولوژی استفاده از هیدروژن، سال‌هاست که ذهن متخصصان را به خود مشغول کرده است.

اما استفاده از این فناوری و همچنین باتری‌های الکتریکی در هواپیماها، کار بسیار سخت و پیچیده‌ایست و باید منتظر ماند و دید که مهندسان ZeroAvia یا دیگر شرکت‌های جهان، چگونه خواهند توانست به این آرزوی خود دست یابند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا