تکنولوژی

چرا اپراتور MTN بازی در زمین‌های خطرناک و پرریسک خاورمیانه را انتخاب کرد؟

در ایران، نیجریه و کامرون کسب و کار ام تی ان به دلایل متعدد با کاهش سود همراه شده است

فعالیت در خطرناک‌ترین کشورهای دنیا مانند سودان جنوبی و سوریه، باعث شده که اپراتور مخابراتی ام تی ان  MTN Group Ltd. بسیار گسترده‌تر و پیشرفته‌تر از دیگر شرکت‌های هم رده خود شود. اما فعالیت در کشورها پر اغتشاش و نا آرامی،  ریسک‌های خودش را دارد.

شرکت MTN – که در آمریکا کمتر شناخته شده است  – در آفریقا و خاورمیانه قدرت زیادی دارد. این شرکت مدت‌هاست که در دولت‌هایی کار می‌کند که یا در جنگ و تحریم به سر می‌برند و یا به هر نحوی با درگیری و نزاع روبرو هستند.

شرکت MTN با کمک رسانه‌ها و شرکت اینترنتی  Naspers Ltd.، توانست هم زمان با سقوط سیستم آپارتاید در کشور آفریقای جنوبی، به دستاوردهای خوبی برسد. این شرکت حالا 240 میلیون مشترک تلفن همراه دارد، رقمی که بیشتر از مجموع مشترکین شرکت‌های بزرگی  همچون AT&T و Verizon است .

در ایران کاهش ارزش دلار و افزایش تورم به کسب و کار MTN صدمه زد

 

راب شاتر، مدیر اجرایی شرکت MTN می‌گوید:« ما تلاش کردیم تا شرکتمان را از دیگر شرکت‌های حوزه تلکام متمایز کنیم و این کار را با عرضه خدمات اپراتوری در بازار‌ کشورهای در حال توسعه و سرمایه گذاری در بخش‌های غیرقابل پیش بینی از بازار، انجام دهیم. جاییکه بیشترین ریسک در آن وجود دارد، ما آنجا تمرکز بیشتری اعمال کرده و فرصت‌ها را مغتنم می‌شمریم.»

در سودان جنوبی، مهندسان MTN حتی در جنگ زده ترین مناطق و مکان‌هایی که میلیون‌ها نفر در آنجا جان خود را ازدست داده اند، تلاش می‌کنند تا برج‌های شبکه خود را بازسازی کنند.

مثلا با وجود اینکه در یمن حملات متعددی توسط دولت عربستان سعودی شکل گرفته و همچنان ادامه دارد، بازهم شاهد فعالیت مسئولین این شرکت هستیم.  در سوریه نیز، بازسازی زیرساخت‌های نابود شده ارتباطی ناشی از جنگ بین دولت و شورشیان، توسط پیمانکاران MTN همچنان در حال انجام است.

استراتژی این شرکت، MTN را به یکی از بزرگ‌ترین فعالان حوزه تلکام در آفریقای جنوبی تبدیل کرده اما یک سری جریمه و کارشکنی در نقاطی مانند نیجریه، ایران و کامرون، سوددهی این شرکت را کم کرد.

ام تی ان در نقاط مختلف خاورمیانه عملکرد مالی متفاوتی داشته است
ام تی ان در نقاط مختلف خاورمیانه عملکرد مالی متفاوتی داشته است

در سال 2015، کمیسیون ارتباطات نیجریه، به دلیل عدم غیرفعال سازی حدود 5 میلیون سیم کارت در تاریخ مقرر شده، از این شرکت شکایت کرد.  MTN قبول کرد که حدود 1.67 میلیارد دلار، جریمه طی سه سال به دولت این کشور پرداخت کند. این جریمه، اولین ضرر بزرگ این شرکت محسوب می‌شد که ارزش سهام شرکت هنوز هم تحت تاثیر آن است.

در کشور ایران نیز طی سال گذشته، با اعمال دوباره تحریم‌ها که به روی ارزش پول ملی و افزایش تورم تاثیر گذاشت، کسب و کار MTN نیز دستخوش تغییر شد و صدمه دید. در آگوست 2018، بانک مرکزی نیجریه دستور داد که این شرکت 8.1 میلیارد دلار سرمایه ای که مدعی بود به صورت غیر قانونی از کشور خارج شده بود را برگرداند. در دسامبر MTN قبول کرد که 52.6 میلیون دلار برای ختم این منازعه پرداخت کند ولی اتهام غیرقانونی بودن خروج سرمایه را قبول نکرد.

در هر صورت، به دلیل تصویب قوانین جدید، این شرکت مجبور شد تا تغییراتی در استراتژی خود اعمال کند. MTN سال گذشته، زیرمجموعه سودآور خود-Cyprus- را فروخت. در ماه می نیز سخنگوی شرکت اعلام کرد که قرار است هیات مشاوره‌ای ایجاد کند تا شرکت بتواند با قوانین جدید منطبق‌تر شده و میزان چالش‌ها به حداقل برسد.

این شرکت، با وجود تمام ریسک‌ها و خطرهایی که در کشورهای پر حساسیت وجود دارد، همچنان در این مناطق سرمایه گذاری می‌کند. این شرکت مدعی است که تعداد مشترکینی که از سرویس‌های پیشرفته و پیچیده استفاده می‌کنند، روز به روز در حال افزایش است مانند سرویس‌های پرداخت موبایلی و بیمه موبایلی. در سال 2018، درآمد شرکت از سرویس‌های داده‌ای، به میزان 22 درصد افزایش یافت و به 1.9 میلیارد دلار رسید. درآمد کل شرکت نیز افزایش 47 درصدی داشت و به 7.8 میلیارد دلار رسید.

اگر در مکانی صلح برقرار باشد، همه شرکت‌ها در آنجا حضور خواهند داشت. ما معتقدیم که جنگ، همیشگی نیست. مدیر بخش تبلیغات ام تی ان

 

سامانتا هارتارد، یکی از مدیران شرکت قبول دارد که این کشورها، مناطق پر ریسکی هستند اما چون شرکت دیگری در این مناطق فعالیت ندارد، حوزه مناسبی برای MTN  محسوب می‌شود.

اما خطرهایی که در این کشورها وجود دارد، واقعا زیاد است. سال گذشته، تیم پیمانکاری MTN که برای بازسازی یکی از شعبه‌های شرکت در سودان جنوبی ماموریت داشتند، توسط یک گروه تروریستی مورد حمله قرار گرفتند. دار و دسته تروریستی، از این تیم دزدی کرده و بعد ازآن، راننده آنها و یکی از دو مهندس حاضر را کشتند.  دومین مهندس موفق به فرار شد ولی جراحت زیادی متحمل شده بود که البته بعدا بهبود یافت.

MTN یکی از معدود شرکت‌های بین‌المللی فعال در جوبا، پایتخت سودان جنوبی است. در داخل دفتر اصلی MTN در این شهر، چندین مهندس مشغول نظارت به روی شبکه‌ها، انجام تعمیرات از راه دور و اعزام تیم‌ها به محل‌های مدنظر هستند. یکی از نقاطی که نمایندگان این شرکت به آنها سر می‌زنند، مناطقی است که مردم – و گاهی اوقات حتی پلیس- ژنراتور سوخت، باتری و یا پنل‌های خورشیدی موجود در  تاسییات شرکت را می‌دزدند.

با وجود تمام این مشکلات، MTN همچنان روی سرویس‌های خود در کشور سودان، سرمایه گذاری می‌کند و امسال 30 میلیون دلار برای نصب زیرساخت‌ها، برج‌های کنترل، تجهیزات و غیره در این کشور هزینه کرده است. این شرکت از اولین ورود خود به سودان جنوبی در سال 2011، تا کنون 286 میلیون دلار در این کشور سرمایه گذاری کرده است.

در سال 2016، مسئولین و متخصصان شرکت در پایتخت سودان جنوبی، به دلیل بروز تیراندازی مجبور شدند محل کار خود ترک کنند و با خودروی مسلح به محل دیگری منتقل شوند. این کارمندان، در حالی در این شعبه شرکت کار می‌کردند که سربازان خود دولت کشور، به دیپلمات‌های آمریکایی شلیک کرده و حتی صندوق کمک رسانی آمریکایی را غارت کردند. به گفته یکی از مسئولین شرکت، کار کردن در چنین مکان‌هایی واقعا صبر زیادی می‌خواهد!

با وجود چنین ریسک‌ها و خطراتی، MTN همچنان به روی هدف بلند مدت خود در کشورهایی مانند سودان جنوبی، افغانستان و ایران، متمرکز است.

مدیر بخش تبلیغات شرکت می‌گوید:« اگر در مکانی صلح برقرار باشد، همه شرک‌ها در آنجا حضور خواهند داشت. ما معتقدیم که جنگ، همیشگی نیست. این استراتژی بازی MTN است که معتقد است قطعا جواب خوبی خواهد داد.

منبع: وال استریت ژورنال

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا