علمی

سفر به زمان، رویایی که به زودی محقق خواهد شد؟

کمتر کسی را می‌توان یافت که فکر سفر به زمان حتی برای یک‌بار هم که شده به ذهنش خطور نکرده باشد. ایده‌ای که اگرچه دانشمندان بارها و بارها سعی کردند آن را از دنیای فکر و خیال و به دنیای واقعی بیاورند، اما تاکنون نمونه‌های آن را تنها در فیلم‌های عملی-تخیلی دیده‌ایم.

فیلم‌هایی که اغلب آن‌ها، انسان‌هایی با توانایی‌هایی فراتر دیگر موجودات و البته با کمک دستگاه‌هایی که از آن به عنوان «ماشین زمان» یاد می‌کنند، مسافر زمان می‌شوند. اما اخیر دو فیزیکدان عنوان کردند که می‌توان ماشین زمان را از فیلم‌ها به دنیای واقعی کشاند.

بن تیپت، فیزیکدان و ریاضیدان از دانشگاه بریتیش کلمبیا در این رابطه عنوان کرد: افراد تصور می‌کنند که سفر به زمان، تنها در تخیل امکان‌پذیر است و انجام چنین کاری شدنی نیست. اما باید بگوییم که با کمک علم ریاضی، می‌توان در زمان سفر کرد.

پتیپت و همکارش دیوید تسانگ، یک فرمول ریاضی را خلق کرده‌اند که از تئوری نسبیت عام آلبرت انیشتین برای اثبات این مساله که سفر در فضا از لحاظ تئوری شدنی است، کمک می‌گیرد. طبق آنچه که این دو فیزیکدان در نشریه «کلسیکال و کوانتوم گرویتی» به چاپ رسانده‌اند، این مدل جدید تادریس (TADRIS) نام دارد و که در واقع، یک ماشین زمان بوده و نمونه آن را سریال دکتر هو (Doctor Who) مشاهده کرده‌ایم.

تیپت در این رابطه گفت: مدلی که طراحی کرده‌ایم، ماشین زمانی را نشان می‌دهد که از انحنای مکان- زمان برای خم کردن زمان به صورت دایره‌ای برای مسافران استفاده می‌کند تا آن‌ها در یک خط صاف سیر نکنند. در نهایت این دایره، مسافران را به زمان حال بازمی‌گرداند.

مدل پیشنهادی بر این موضوع دلالت دارد که زمان می‌تواند دور اجسامی‌با جرم بالا دچار خمیدگی و انحنا شود. این دو فیزیکدان، می‌گویند که تادریس یک «حباب» مکان-زمان است که قادر است امکان سفر را سریع‌تر سرعت نور برای مسافران خود فراهم کند.

تیپت گفت: اگرچه این کار از لحاظ ریاضی امکان‌پذیر است اما فعلا ساخت ماشین زمان میسر نیست چراکه به موادی نیاز داریم که بتوانیم زمان را خم کنیم. ما این ماده را «ماده عجیب‌وغریب» نامگذاری کرده‌ایم که هنوز نتوانستیم آن را کشف کنیم.

درواقع، این برای اولین بار نست که محققان برای تولید ماشین زمان دست به کارشده‌اند. پژوهش‌های دیگری نیز در این رابطه انجام شده که از جمله آن‌ها می‌توان به امکان سفر از طریق تحریک فوتون اشاره کرد. اما در این میان، افرادی نیز وجود دارند که معتقدند سفر به زمان هرگز میسر نخواهد شد چرا که این کار از هیج وجهی شدنی نیست.

سفر به زمان، رویایی که بزودی محقق خواهد شد؟

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا