علمی

هفتمین سالگرد فرود کاوشگر کنجکاوی روی سطح مریخ

اویل سال جاری، ناسا بالاخره با مریخ نورد Opportunity  خداحافظی کرد. این مریخ نورد، بسیار بیشتر از انتظارات مسئولین ناسا، ماموریت‌های خود را با موفقیت به انجام رسانده و به همین دلیل این خداحافظی با آن سخت بود. اما خوشبختانه ، Opportunity   تنها مریخ نوردی نیست که روی این سیاره سرخ وجود دارد. کاوشگر «کنجکاوی» یا Curiosity نیز از سال 2011 تا کنون در این سیاره حضور داشته و هم اکنون نیز سرحال و سالم است. امروز، هفتمین سالگرد فرود مریخ نورد «کنجکاوی» روی خاک این سیاره است.

تصویری از کاوشگر Opportunity  روی سطح مریخ

بعد از شروع ماموریت کنجکاوی، این کاوشگر ماه‌ها در فضا مشغول جستجو بود و بالاخره در تاریخ ششم آگوست 2012 به سلامت روی زمین مریخ فرود آمد. از آن زمان تا به امروز این فضاپیما، اطلاعات زیادی از این سیاره سرخ برای انسان‌های کره زمین مخابره کرده است.

ناسا امروز در پست جدیدی در وبلاگ خود، نشان داد که «کنجکاوی»  همین حالا کجاست و چه کار می‌کند. این مریخ نورد در حال حاضر در حال جستجوی قسمت‌هایی از منطقه Gale Crater  است و با استفاده از دریل خود مشغول جمع آوری نمونه‌هایی از این قسمت خاک سیاره مریخ است. باور محققین بر این است که زمانی در این منطقه از مریخ، آب وجود داشته است.

منطقه منطقه Gale Crater  سیاره مریخ، از دید کاوشگر کنجکاوی

در پست منتشر شده در وبلاگ ناسا، تصویر 360 درجه ‌ای نیز منتشر شد که از دوربین کنجکاوی گرفته شده و منطقه‌ای صخره‌ای از مریخ را نشان می‌دهد که Teal Ridge نام دارد.

محققین ناسا بر این باورند که مریخ در گذشته، سیاره مرطوب‌تری نسبت به امروز بوده اما اینکه آیا رطوبت موجود در آن زمان باعث پیدایش حیات در این سیاره شده بود یا نه، هنوز مشخص نیست. بر اساس نمونه‌های جمع آوری شده توسط مریخ نورد کنجکاوی، امکان وجود حیات در سطح میکروبی، روی چنین خاکی وجود داشته است. اما محققین نمی‌توانند با اطمینان اعلام کنند که در این سیاره زمانی حیات وجود داشته است.

ناسا همچنین اعلام کرده که مخزن نیروی هسته‌ای کاوشگر کنجکاوی هنوز هم پر است و این کاوشگر می‌تواند فعلا به کار خود در مریخ ادامه داده و اکتشافات جدید انجام دهد. تاریخ اتمام ماموریت کاوشگر کنجکاوی روی مریخ، سال 2020 اعلام شده است.

ناسا ثبت‌نام کارت پرواز به مریخ را آغاز کرد!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا