تکنولوژی

ابداع روشی که بازدهی پنل‌ها‌ی خورشیدی را تا چهار برابر افزایش می‌دهد

دنیای امروز به سمت استفاده از انرژی‌ها‌ی پاک و تجدیدپذیر حرکت می‌کند و در این میان، شرکت‌ها‌ی بزرگ و کوچک سعی دارند تا با ارائه نوآوری‌ها‌ و فناوری‌ها‌ی جدید، سهمی‌ از بازار نوظهور این انرژی‌ها‌ را از آن خود کنند.

اخیرا محققان دانشگاه Rice ایالت تگزاس موفق به طراحی روشی شده‌اند که می‌تواند کارایی و اثربخشی سلول‌ها‌ و پنل‌ها‌ی خورشیدی را تا چهار برابر افزایش دهد. تا به امروز، سلول‌ها‌ی خورشیدی که در پنل‌ها‌ مورد استفاده قرار می‌گرفت، تنها بخش کمی‌ از نور خورشید را به انرژی تبدیل می‌کرد و بخش قابل‌توجهی از این نور و گرما به هدر می‌رفت.

اما پژوهشگران به روشی دست یافتند که مبتنی بر آرایش ویژه‌ای از نانوتیوب‌ها‌ی کربن است و اشعه‌ها‌ی گرما را از تشعشعات مادون قرمز در کانال‌ها‌ی خاصی هدایت می‌کند. در این حالت، گرما جذب شده و توسط سلول‌ها‌ی خورشیدی مورد پردازش قرار می‌دهد و در نهایت، انرژی جمع‌آوری شده به برق تولید می‌شود. این روش سبب می‌شود ت کارایی سیستم‌ها‌ی انرژی از 22 درصد به حداکثر 80 درصد ارتقا یابد.

تشعشعات مادون قرمز بخشی از نور خوشید محسوب می‌شود که گرما را منتقل می‌کند. این تشعشعات با چشم غیرمسلح قابل رویت نیست و می‌بایست از تجهیزاتی خاص برای این منظور استفاده کرد. فناوری‌ها‌یی که امروز در پنل‌ها‌ی خورشیدی به کار می‌رود، به سختی می‌توانند تشعشات مادون قرمز را به برق تولید کنند.

گوراراج ناییک، از پژوهشگران دانشگاه Rice در این رابطه عنوان کرد که مشکلی که وجود دارد این است که تشعشعات گرمایی، به اصطلاح پهن‌باند هستند واین در حالیست ک برای تبدیل نور به الکتریسیته، این تشعشعات می‌بایست به صورت باریک‌باند تبدیل شوند که خوشبختانه توانستیم با روش ابداعی خود، این چالش را برطرف کنیم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سایت خیلی خوبی دارید و من مدتهاست که مرتب سایت شما رو دنبال می کنم.
    به عنوان یک طرفدار بهتون پیشنهاد می کنم منبع خبرهایی که درج می کنید رو هم بگذارید.(حتی اگه انگلیسی هستن). اینطوری اعتبار و کلاس کاری سایتتون بالاتر میره.
    با آروزی موفقیت روز افزون برای شما.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا