استارتاپ

شش توصیه برای مدیران استارتاپها

نوشته Dave Gerhardt ، نائب رئیس بخش بازاریابی شرکت Drift

سه سال پیش، موسس شرکت Drift از من درخواست کرد که اولین استخدام بازاریاب شرکت را انجام دهم. از آن زمان، تیم بازاریابی ما به بیش از 20 نفر رسیده و مسئولان دیگراستارت‌آپ‌ها، گاهی از من می‌خواهند که درمورد شیوه‌های مدیریت بازاریابی شرکت‌های نوپا به آنها کمک کنم. در ادامه 6 توصیه من را بخوانید:

1- اولین استخدام را زود انجام دهید

سوالی که زیاد از من می‌پرسند این است که بهترین زمان استخدام اولین کارمند بازاریاب چه موقعی است؟ جواب ساده است. هرچه زودتر، بهتر. این روزها جلب توجه مشتری، کار سختی است.

در بین فعالان و مسئولین شرکت‌های بزرگ، عقیده مشترکی وجود دارد: اگر یک محصول خوب با مهندسی، طراحی و کارایی خوب عرضه کنید، بقیه چیزها خود به خود روی روال می‌افتد. برای شرکت‌هایی که شانس بیاورند، این قانون صدق می‌کند. مثل Slack. این شرکت محصولی عالی تولید کرده و خیلی هم موفق است اما هیچ سرمایه گذاری روی بازاریابی انجام نداده و نمی‌دهد. اما Slack استثناست. شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های زیاد دیگری بوده‌اند که نتوانستند به این شیوه دوام بیاورند.

ما در دنیای شلوغی زندگی می‌کنیم و بازار رقابت هم در دنیای تجارت بسیار داغ است. در این شرایط، بازاریابی یک رکن اصلی کسب و کار است. و هر چه که زودتر اقدام به سرمایه گذاری روی بازاریابی کنید، شانس شما برای جلب توجه مخاطب و مشتری بالا می‌رود.

2- دست به کار شوید و دنبال مشتری بدوید

در اوایل شروع کسب و کار خود، باید حسابی فعال باشید. به تمام ایمیل‌ها، کامنت‌ها، توییت‌ها، پیغام‌ها جواب دهید. مشتری دوست دارد مطمئن باشد که از کسی خرید می‌کند که حضور فعال دارد، پشتیبان مشتریست و در جریان همه چیز هست. شنونده خوبی برای مشتریان باشید. دست به کار شوید به دنبال مشتریان خود بگردید تا مخاطب مد نظر خود را پیدا کنید.

3- مشاوری با اطلاعات عمومی خوب پیدا کنید.

برای شروع یک کسب و کار جدید، باید اطلاعات خوبی داشته باشید. عملا در مورد همه چیز. تبلیغات، برنامه‌ها و مناسبت‌ها، فضای مجازی، ساخت ویدیو یا کلیپ، مشارکت با دیگر استارت‌آپ‌ها، مدیریت، بازاریابی و بسیاری موارد دیگر.

به دنبال افرادی بگردید که از همه چیز و از هر موضوعی، حداقل کمی بداند. تعداد کارمندان خود را با دقت بالا ببرید و توجه کنید که متخصصان خود را بر اساس اولویت در حیطه‌های مورد نیاز خود انتخاب کنید.

4- به همه چیز جواب مثبت بدهید

در روزهای اول، همه پیشنهاد‌ها و توصیه‌ها را قبول کنید: مصاحبه پادکست، فرصت‌های سخنرانی، چت‌های توییتری و غیره. آنقدر به این شیوه عمل کنید تا زمانی برسد که دلیل خوبی برای نه گفتن دارید.

5- تبدیل به یک کارخانه چیز کیک نشوید!

بدترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که کسب و کار خود را به یک کارخانه چیز کیک تبدیل کنید( منوی بزرگ و چشم‌گیر و آیتم‌های بی کیفیت یا معمولی)

اگر یک پیتزا فروشی باز می‌کنید، باید حداقل یک پیتزا در سطح «عالی» دست مشتری بدهید.

به روی یک مدل محصول یا سرویس تمرکز کنید. با گسترش کسب و کار خود می‌توانید روی نمونه‌ها و آیتم‌های بیشتر فکر کنید.

6- از استفاده از الگوها، استقبال کنید

این گزینه، یکی از اساسی‌ترین و کارآمدترین استراتژی‌ها در ابتدای یک کسب و کار جدید است. بازاریابان باید یک الگو داشته شند تا یک اشتباه را دوباره تکرار نکنند.

از اولین بازاریابان خود بخواهید که یک یا دو کارمند همتای و هم سطح خود در دیگر شرکت‌ها پیدا کنند. با او در ارتباط باشند و شیوه‌های خود را باهم به اشتراک بگذارند. با این شیوه، تیمی خوب تشکیل می شود که همه، چیزهای زیادی از یکدیگر یاد می‌گیرند.

دیگر منتظر چه هستید. برای سرمایه گذاری روی بازاریابی همین حالا اقدام کنید. حتی اگر  هنوز محصولی تولید نکرده‌اید. شاید ترسناک به نظر بیاید اما یکی از اصول اساسی موفقیت، همین است.

منبع: ونچربیت

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بسیار عالی و به درد بخور مثل همیشه.. من چند وقته با سایتتون آشنا شدم و واقعا از مقالاتتون لذت میبرم .. پایدار باشیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا