استارتاپنرم‌افزار

داستان آنتی ویروس Avast : تجربه‌ کارآفرینی در قلب پراگ

ارزش این شرکت حالا از استون مارتین هم بیشتر است

داستان آنتی ویروس Avast آواست از پراگ آغاز می‌شود.

در بالاترین طبقه هتل 5 ستاره U Prince، تراسی وجود دارد که از روی آن، آقای Pavel Baudis نمای شهری را رصد می‌کند که بیشتر عمر خود را در آن گذرانده است.

طی سال‌هایی که آقای بادیس در این شهر زندگی می‌کرده، شاهد افزایش نشاط و کیفیت زندگی در این شهر بوده است. شهر پراگ روزهای سیاه زیادی داشته و نا آرامی‌های سیاسی متعددی در آن رخ داده است. اما بعد از انقلاب مخملی در سال 1989 برای کسانی مانند بادیس، فرصت‌های ایده آلی فراهم شد.

بادیس، همیشه شخصیت آرام و با ثباتی داشته است. ذهن سازگار و خلاق وی باعث شد که شرکت کوچک امنیت سایبری‌اش که در دوران سلطه کمونیسم تاسیس کرده بود را زیر و رو کند. شرکت بادیس خیلی زود تبدیل به یکه تاز صنعت بومی شد و حالا رقیب‌های قدری همچون McAfee  و Symantec دارد .

بادیس بنیانگذار Avast جدیدا به جمع انگشت شمار میلیاردرهای کشور چک، اضافه شده است
بادیس بنیانگذار Avast جدیدا به جمع انگشت شمار میلیاردرهای کشور چک، اضافه شده است

بادیس جدیدا به جمع انگشت شمار میلیاردرهای کشور چک، اضافه شده است.

سوگلی بادیس، آواست-Avast- نام دارد، یک نرم افزار آنتی ویروس که روی 400 میلیون کامپیوتر و گوشی هوشمند استفاده می‌شود. این نرم افزار که اواخر دهه 1980 طراحی و تولید شد، بهترین ابزار برای جلوگیری از دسترسی مجرمان و جاسوسان سایبری است. تفاوت اصلی آواست با محصولات مشابه دیگری که در بازار وجود دارد این است که رایگان بوده و تنها از طریق اینترنت قابل دسترس است. یعنی این نرم افزار را در مغازه‌ها پیدا نمی‌کنید.

رایگان بودن این محصول باعث شد که شرکت بادیس توسعه زیادی پیدا کند. در سال 2018 نیز سهام این شرکت به صورت عمومی عرضه شد و به بورس لندن اضافه شد. این دستاوردها باعث شد که این شرکت، به یک کسب و کار 4 میلیارد دلاری تبدیل شده و سرمایه خالص صاحب خود-بادیس- را در ژوئن 2019 به ارزش 1.4 میلیارد دلار برساند.

رونق ناگهانی کسب و کار بادیس، او را به یکی از اعضای کلوپ میلیاردها تبدیل کرده است. بادیس، ظاهری متواضع دارد و لباس‌های نسبتا ساده‌ای می‌پوشد و از روی سر و وضعش کمتر کسی به میزان ثروتش پی خواهد برد.

بادیس آدم کم حرفیست و کلماتش را با دقت خاصی انتخاب می‌کند. وی اعتراف کرده که هیچ تفریح لوکسی ندارد. از بین فعالیت‌های بیرون از خانه، بیشتر از همه به geocaching علاقه دارد، نوعی بازی که بازیکنان با استفاده از دستگاه‌های جی‌پی‌اس، به دنبال چیزهای با ارزش می‌گردند.

آشنایی با مدیرعامل آینده آنتی ویروس Avast

بادیس سرمایه گذاری کم ولی با وسواسی داشته است. آخرین سرمایه گذاری‌اش مربوط به کارخانه پوشک سازی و یک هتل بومی بوده است، هتلی که نمایی از برجسته ترین محل شهر پراگ دارد: کاخ پراگ.

یکی از بهترین تصمیماتی که بادیس در زندگی‌اش گرفت، همکاری با یک آمریکایی سرسخت بود که توانست آواست را به یک غول تبدیل کند. این مرد که حالا در کنار بادیس نشسته، Vince Steckler است که حالا بیش از یک دهه می‌شود که مدیرعامل آواست است.

Steckler شبیه یک ژنرال بازنشسته ارتش است که از بادیس بی پروا‌تر است و به راحتی از دستاوردها و موفقیت‌های شرکت صحبت می‌کند:« سهام اولیه ما، در سال جاری، دومین جایگاه را دارد، شرکت استون مارتین زمانی بزرگ ترین بود اما حالا ارزش شرکت ما از استون مارتین نیز بیشتر است.»

استکلر درست می‌گوید. شرکت خودروسازی مورد علاقه جیمز باند، جدیدا رکود زیادی داشته و ارزش آن به 3 میلیارد دلار نزول پیدا کرده است.

استکلر شاید بهترین انتخاب به نظر نیاید. وی در سال 2005، مدیر شرکت  Logicon, Inc. بود و با امضای یک قرار داد و انجام مشاوره مالی با  شرکت حوزه سیلیکون ولی- Legato – باعث شد که درآمد شرکت افزایش یابد. استکلر به همین دلیل به میزان 35 هزار دلار از طرف دولت جرمیه مالی شد.

سابقه استکلر هنگام عرضه اولیه سهام شرکت، توسط رسانه‌های انگلستان به شدت مورد موشکافی قرار گرفت.

در لیست کاندیداهای مدیرعاملی که بادیس و موسس دیگر-  Eduard Kucerتهیه کرده بودند، استکلر اولین نبود. VP Dieter Giesbrecht ، رئیس قبلی استکلر، بیشتر مورد علاقه مقامات شرکت بود. اما  Giesbrecht   پیشنهاد آنها را رد کرد و استکلر را به بادیس و همکارانش معرفی کرد. استکلر حالا یکی از اعضای هیات مدیره شرکت بادیس است.

با وجود سابقه نه چندان دلچسب استکلر، تعداد مشتریان آنتی ویروس Avast حالا دوبرابر شده و سود 248.3 میلیون دلار در سال 2018 برای شرکت بادیس به ارمغان آمد.

آگوست ۱۹۶۸ - تانکهای اتحاد جماهیر شوروی در میدان Wenceslas پراگ. بنیانگذار Avast برای سالها تحت سلطه کمونیسم زندگی می‌کرد اما بعد از فروپاشی کمونیسم مجال رشد در پراگ را یافت
آگوست ۱۹۶۸ – تانکهای اتحاد جماهیر شوروی در میدان Wenceslas پراگ. بنیانگذار Avast برای سالها تحت سلطه کمونیسم زندگی می‌کرد اما بعد از فروپاشی کمونیسم مجال رشد در پراگ را یافت

استکلر می‌گوید که در سال 2009، با پیوستن به شرکت آواست، درآمد شرکت تنها 20 میلیون دلار بود. اما تعداد زیادی خرید و فروش انجام شد که تعداد کاربران را به شدت افزایش داد. همچنین شراکت‌های پر منفعت و انتخاب استراتژی‌های موفق نیز در افزایش درآمد شرکت تاثیر گذار بود. اما امپراطوری استکلر تقریبا رو به پایان است. وی چندی پیش اعلام کرده که قرار است آخر ماه ژوئن بازنشسته شود. به جای او قرار است Ondrej Vlcek، همکار دیگر بادیس به روی کار بیاید.

استکلر، حکم نوعی آمپول آدرنالین از کاپیتالیسم آمریکایی را داشت که توانست شرکت آواست را به یک یونیکورن و حتی فراتر از آن، تبدیل کند.

بادیس، قدم‌هایی برداشت که در دنیای مدرن تکنولوژیک، افراد انگشت شماری مانند مارک زاکربرگ برداشته بودند با این تفاوت که بادیس اهل نمایش نبود. وی شغل مرتبط با مدرک شیمی خود را اواخر دهد 1980 رها کرد و اعتراف کرد که در علم، تعریفی ندارد. بادیس در زمان سلطه شوروی، به تعداد اندکی کامپیوتر دسترسی داشت اما توانست یک Olivetti M24 تهیه کند و در انستیتو تحقیقاتی  Mathematical Machines، به روی سِرورها فعالیت کند. وی می‌دانست که بازاری برای نرم افزارهای گرافیی وجود ندارد. بادیس می‌گوید:« متاسفانه حتی اگر خیلی خوب بودید و کارتان درست بود، تنها در حال هدر دادن وقت و دانش خود بودید.»

اما بعد بادیس فلاپی دیسکی برای بادیس ارسال شد که شامل یکی از اساسی ترین ویروس‌های کامپیوتری بود، ویروس Vienna. بادیس این فلاپی را بررسی کرد و توانست ویروس را شناسایی و حذف کند. این اولین استراتژی بود که زیرساخت اولین موتور آنتی ویروس آواست را شکل داد.

همکاری دو فعال چک-آمریکایی توانست یکی از عنصرهای اصلی موفقیت آواست شود اما رقابت با عظیم ترین شرکت‌های صنعت آمریکا، در دهه 1990 و اویل 2000، تقریبا بادیس و Kucera  را به زانو درآورد. رقابت بین آواست، McAfee  و Symantec  بسیار تنگاتنگ بود. در سال 1997، McAfee  تلاش کرد که این شرکت را بخرید. بادیس به یاد می‌آورد که به جای فروش شرکت، وی و Kucera  موفق شدند امتیاز ثبت موتور تامین قدرت نرم افزار خود را ثبت کرده و سرویس‌های خود را گسترش دهند.

بازار آنتی ویروس و مبارزه با Symantec

بعد، در اوایل سال 2000، در حالیکه قیمت‌های محصولات Symantec  بسیار پایین آمده بود تا در بازار تسلط بیشتری پیدا کند، مسئولین آواست حرکتی رادیکال انجام دادند. هدف، دسترسی به بازار جهانی بود اما از آنجاییکه شرکت هیچ بودجه‌ای برای بازاریابی نداشت، تنها یک گزینه روی میز بود: عرضه دستاورد آواست، به رایگان. بادیس می‌گوید:« یا باید کرکره را پایین می‌کشیدیم یا یک تغییر اساسی ایجاد می‌کردیم. چیزی برای از دست دادن نداشتیم.»

AVG، شرکت بومی رقیب نیز دو سال پیش همین کار را کرده بود اما به اشتباه، پشتیبانی محصول خود را زبان‌های مختلف عرضه نکرد. آنتی ویروس آواست Avast قرار نبود این اشتباه را تکرار کند. دو سال بعد از اینکه همه امکانات آواست در سال 2001 رایگان شد، این شرکت 1 میلیون کاربر داشت، در سال 2006 نیز تعداد کاربران به 20 میلیون نفر رسید.

بادیس، شانس را نیز در موفقیت شرکتش دخیل می‌داند:« در زمان بندی، شانس آوردیم. شهرت برنامه، به سرعت دهان به دهان می‌چرخید و دلیل اصلی موفقیت نیز همین بود.‌»

آواست حالا محصولی است که بسیاری از افراد  از آن استفاده می‌کنند. با عرضه اولیه سهام آواست در لیست بورس اوراق بهادار لندن در دهم ماه می 2018، ارزش این شرکت به 3.4 میلیارد دلار رسید. با رسیدن به این مرحله، آواست به جمع 5 شرکت‌ برتر تکنولوژی پیوست که ورود پر سر و صدایی به بورس داشتند. این دستاورد، فراتر از چیزی بود که بادیس در دهه 1980، حتی خواب آن را هم نمی‌دید.

آنتی ویروس Avast، اولین سخت افزار خود را امسال عرضه می‌کند. این محصول جدید، برای خانه طراحی شده و دستگاه کوچکی است که تمام ترافیک اینترنت داخل یک خانه را نظارت می‌کند. وجود هرگونه تهدید امنیتی برای دستگاه‌های مجهز به تکنولوژی اشیا مانند اسپیکرهای Sonos یا یخچال‌های هوشمند، با این وسیله شناسایی شده و بلاک می‌شود.

منبع:فوربز

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام

    من چند روز پیش وارد اینجا شدم از گوگل

    خواستم نظر بزارم تا تشکر کنم که مفید هست

    اینجا هم فرستادم برای دوستم نیاز داره بهش

    ممنون
    الان آوست قوی تره یا نود 32 ؟ بعد الان که ایران تحریم هست چیجوری میشه اینارو آپدیت کرد ؟

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا