تکنولوژی

شکست اینتل توسط AMD پس از 20 سال

به لطف عرضه پردازنده‌های نسل « رایزن 3000 »، شرکت AMD برای اولین بار پس از 20 سال بالاخره موفق خواهد شد اینتل را در زمینه قدرت، عملکرد و قیمت پردازنده شکست دهد.

در حالی که شرکت اینتل سالهاست در زمینه تولید و عرضه پردازنده‌ها بدون دردسر پیشتاز است، جدیدترین چیپ‌های شرکت AMD قادر خواهند بود رقابت سخت و تنگاتنگی را با شرکت اینتل آغاز کنند و زمینه ساز نگرانی اینتل شوند.

به لطف طراحی 7 نانومتری پردازنده رایزن 3000 شرکت AMD موفق شده پردازنده‌های مشابه اینتل را در بخش عملکرد شکست دهد و این در حالی است که مصرف برق این پردازنده در مقایسه با پردازنده اینتل حتی پایین‌تر است.

با اینکه AMD همواره از لحاظ قیمت گذاری رقابت خوبی با اینتل داشته اما اینبار شرکت توانسته از لحاظ عملکرد و قدرت هم شرکت اینتل را به چالش بکشد. گزارشات نشریه‌های مختلف نشان می‌دهند که پردازنده‌های رایزن 3000 شرکت AMD یک تهدید واقعی برای اینتل محسوب می‌شوند.

در کل امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که اگر به دنبال یک پردازنده اینتل به خصوص بگردید، نسخه مشابه AMD آن پردازنده برایتان ارزان‌تر تمام می شود و البته از قدرت بیشتر و مصرف برق کمتری هم برخوردار خواهد بود. به نظر می‌رسد اینتل باید خیلی نگران این مسئله باشد.

افزایش سهم بازار AMD

با ظهور این پردازنده‌های جدید AMD، سهم این شرکت از بازار نیز در حال افزایش است. گزارش نشریه مارکت واچ نشان می‌دهد که سهم بازار AMD در سه ماه دوم سال میلادی 2.1 درصد افزایش پیدا کرده و همچنین پیش‌بینی می‌شود در سه ماه بعدی این رقم افزایش بیشتری داشته باشد.

این مسئله می‌تواند موجب افزایش قابل توجه سهم AMD از بازار پردازنده‌ها در سال‌های پیش رو شود. در حالی که رقبای این شرکت سهم خودشان را همچنان از این بازار حفظ کرده‌اند اما نتایج بررسی‌ها در بخش کامپیوترهای گیمینگ نشان می‌دهند که شرکت AMD در حال قدم گذاشتن در مسیر صحیح است و به زودِ شاهد رشد چشمگیر پردازنده‌های این شرکت در بازار خواهیم بود.

در کل آینده و رقابت بین اینتل، AMD  و Nvidia در حال جذابتر شدن است و باید دید کدام یک پیروز خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا