متا

انتقاد تند یکی از بنیانگذاران ویکی‌پدیا از فیسبوک و زاکربرگ

لری سانگر، از بنیانگذاران وب سایت ویکی‌پدیا اخیرا فیسبوک و مارک زاکربرگ مدیرعامل این شرکت را مورد انتقاد قرار داد و فیسبوک را به سوءاستفاده از کاربران و قدرتی که در دست دارد، متهم کرد.

اگرچه اکنون بالغ بر 2.38 میلیارد کاربر در جهان از فیسبوک استفاده می‌کنند، اما بخش زیادی از این افراد نسبت به اتفاقات پیرامون خود و سوءاستفاده‌هایی که ممکن است از اطلاعات‌شان شود، بی‌اطلاع یا بی‌تفاوت هستند. در همین رابطه، لری سانگر مدعی شد که فیسبوک از قدرت خود سوءاستفاده می‌کند.

وی در مصاحبه با شبکه CNBC اعلام کرد که شرکت‌هایی همچون فیسبوک و توئیتر از اطلاعات کاربران در جهت منافع خود استفاده می‌کنند. او گفت که تفاوتی میان شرکت‌های فعال در حوزه فناوری در این زمینه وجود ندارد و همگی بخش از این بازی هستند.

لری ساینگر افزود فیسبوک، توئیتر و گوگل خدماتی را به کاربران ارائه می‌دهند و درعوض، از دیتا و اطلاعات آن‌ها سوءاستفاده می‌کنند. این امر ممکن است در قالب فروش اطلاعات و یا کمک گرفتن برای نمایش بهتر تبلیغات صورت گیرد.

وی همچنین از الگوریتمی‌ که توسط فیسبوک مورد استفاده قرار می‌گیرد و مستقیما بر روحیه کاربران تاثیر می‌گذارد، انتقاد کرد. سانگر گفت این شرکت‌های می‌توانند تجربیات ما را شکل دهند، می‌توانند مشخص کنند که چه چیزی را و در چه زمانی ببینیم. در واقع، کاربران به طور تمام و کمال در اختیار این شرکت‌ها هستند.

اگر خاطرتان باشد، فیسبوک در سال 2014 تحقیقی را انجام داد تا مشخص کند که آیا می‌تواند از طریق نمایش پست‌های منفی در فید خبر کاربران خود، بر روحیه آن‌ها تاثیر بگذارد یا خیر. نتیجه این پژوهش نشان داد احساساتی که از طریق پست‌های دوستان در شبکه‌های اجتماعی منتقل می‌شود، بر روحیات کاربران تاثیر می‌گذارد و بر دانش آن‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا