خودرو

استفاده از سقف‌های خورشیدی در خودروهای الکتریکی تویوتا

شرکت تویوتا در حال تست و بررسی استفاده از سقف‌های خورشیدی بر روی خودروی الکتریکی پریوس (Prius) خود است. به گفته این شرکت، سقف‌های خورشیدی مدنظر می‌توانند حدود 44.5 کیلومتر به میزان مسافتی که این خودر می‌تواند در طول روز بپیماید، اضافه کنند.

این سقف خورشیدی توسط شرکت Sharp تولید و ضخامت آن به 0.03 میلیمتر می‌رسد. شارپ اعلام کرده که این دستاورد می‌تواند تا 860 وات برق تولید کند و حتی مادامی‌که خودرو در حال حرکت است، خود را شارژ خواهد کرد.

قرار است مراحل استفاده آزمایشی از این سقف‌های خورشیدی در اواخر ماه جاری میلادی آغاز شود. البته این برای اولین بار نیست که تویوتا، استفاده از سقف‌های خورشیدی را برای خودروهای خود در نظر گرفته است. اگر خاطرتان باشید، این شرکت در سال 2010، پنل‌هایی را برای خودروی الکتریکی خود تولید کرد که می‌توانست باتری کمکی اتومبیل را شارژ کند.

اما تفاوتی که در این پنل‌های خورشیدی جدید وجود دارد این است که نسخه جدید به مراتب بهینه‌تر عمل می‌کنند. بدین معنی که این پنل‌ها قادرند تا پنج برابر برق بیشتری تولید کنند و در نتیجه، خودرو مسافت بیشتری  را خواهد پیمود.

تا به امروز، تویوتا مدلی تمام الکتریکی را به بازار عرضه نکرده و این پنل‌های خورشیدی فعلا برای مدل‌های هیبریدی این شرکت مورد استفاده قرار خواهند گرفت. البته این شرکت چند هفته پیش، رسما از تصمیم خود برای تولید خودرویی تمام الکتریکی خبر داد. محصولی که قرار است با همکاری شرکت سوبارو (Subaru) تولید شود.

با توجه به اینکه میزان برق تولیدشده توسط این پنل‌ها قابل‌توجه نیست، باید منتظر ماند و دید که این ایده تا چه اندازه خواهد توانست موفق عمل کند و نظر خودروسازان را به خود جلب کند. شرکت هیوندا نیز در سال گذشته استفاده آزمایشی از سقف‌های خورشیدی را بر روی برخی خودروهای خود آغاز کرد. در این میان شرکت Lightyear نیز اعلام کرده که قصد دارد تا سال 2021، خودروهای خورشیدی خود را تولید و روانه خیابان‌ها کند.

استفاده از سقف‌های خورشیدی در خودروهای الکتریکی تویوتا

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا