آمازون

آمازون 25 ساله شد؛ آیا تا 5 سال دیگر شاهد مرگ این شرکت خواهیم بود؟

بزوس سه بار در شش سال گذشته از مرگ آمازون سخن گفته است

جف بزوس 25 سال پیش و در چنین روزهایی، سنگ‌بنای شرکتی به نام آمازون را بنا نهاد. شرکتی که 5 جولای 1994 قدم به عرصه وجود گذاشت و اکنون پس از گذشت دو دهه‌ونیم، چنان پیشرفتی را تجربه کرد که در حال حاضر به عنوان ارزشمندترین شرکت جهان به حساب می‌آید.

مالک و موسس این شرکت یعنی جف بزوس نیز ثروتمندترین مرد جهان لقب دارد. اما ظاهرا بزوس معتقد است که چیزی تا پایان عمر آمازون باقی نمانده است. وی سه بار در طی شش سال گذشته از سقوط آمازون سخن گفت.

چنین اظهاراتی از زبان یک مدیرعامل و آن هم مدیرعامل برترین شرکت جهان بسیار عجیب و دور از ذهن است. اگرچه این باور یعنی شکست آمازون، در ذهن هیچ یک از دیگر مدیران آمازون وجود ندارد، اما جف بزوس بارها با ترس از آینده سخن گفته که در در ادامه به چند مورد از صحبت‌های وی در این رابطه اشاره خواهیم کرد.

سال 2013: بزوس می‌گوید که شرکت‌های بزرگ تنها چند دهه عمر می‌کنند

مدیرعامل آمازون که برای صحبت در خصوص خدمات تحویل کالا از طریق پهپادها مهمان برنامه «60 دقیقه» شبکه CBS شده بود، در این برنامه گفت: شرکت‌ها طول‌ عمر کوتاهی دارند و فعالیت آمازون نیز روزی متوقف خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نگران پایان یافتن عمر آمازون است یا خیر، گفت: من نگران این موضوع نیستم چراکه امری بدیهی‌ست. شرکت‌ها متولد می‌شوند و روزی هم می‌میرند. حتی شرکت‌هایی که عملکرد بسیار درخشانی دارند و در عصر خود حرف اول را می‌زنند، تا چند دهه بیشتر دوام نمی‌آورند. وی ادامه داد که امیدوار است آخرین نفس‌های آمازون بعد از مرگ وی باشد.

سال 2017: بزوس در نامه‌ای به سهامداران این شرکت از آینده نه‌چندان روشن آمازون سخن گفت

وی در این نامه که در خصوص پروژه Day One که همان طرح کمک به مردم مناطق محروم بود، نوشت که آینده آمازون را به گونه‌ای می‌بیند که ابتدا از فعالیت آن کم می‌شود، سپس با افتی محسوس همراه می‌شود و در نهایت به دامن مرگ کشیده می‌شود. جف بزوس در ادامه عنوان کرد که یک شرکت ممکن است برای چند دهه عمر کند و سرنوشتی جز شکست در انتظار آن نیست.

سال 2018: بزوس گفت که من پیش‌بینی می‌کنم که آمازون سقوط خواهد کرد

مدیرعامل آمازون در گفت‌وگو با شبکه CNBC گفت که نسبت به سقوط آمازون مطمئن است و راه فراری نیز برای آن نمی‌بیند. وی در پاسخ به سوالی در خصوص ورشکستگی شرکت‌های بزرگی همچون Sears گفت آمازون آن‌قدر بزرگ نیست که به جنین سرنوشتی دچار نشود. اگر به عمر شرکت‌های بزرگ نگاه کنید، متوجه خواهید شد که این شرکت‌ها حدود 30 سال و نه 100 سال عمر کرده‌اند. از این‌رو، فکر می‌کنم که آمازون نیز روزی به ورشکستگی دچار خواهد شد.

جف بزوس افزود که این وظیفه اوست که مانع از وقوع این اتفاق شود و زمان آن را به تعویق بیاندازد. آمازون به تازگی 25 ساله شد و اگر صحبت‌های بزوس درست باشد، چیزی تا 30 سالگی و پایان عمر این شرکت باقی نمانده است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا