تکنولوژی

پردازنده جدید هلیو پی 65 مدیاتک رونمایی شد

شرکت مدیاتک ساعاتی پیش پردازنده جدید خود تحت عنوان هلیو پی 65 (Helio P665) را برای علاقمندان برند خود معرفی کرد.

چیپستی که از هسته‌هایی با سرعت پردازش بالا و فناوری NPU با همان واحد پردزاش عصبی بهره می‌برد و گزینه‌ای مناسب برای استفاده در دل محصولات میان‌رده بازار محسوب می‌شود. در این تراشه، هشت هسته پردازشی به کار رفته که دو هسته از نوع کورتکس A75 و شش هسته دیگر از نوع کورتکس A55 هستند.

طبق آخرین اطلاعات، هسته‌های کورتکس A75 حدود 22 درصد نسبت به کورتکس A72 سریع‌تر عمل می‌کنند. سرعت پردازش کورتکس A55 نیز 18 درصد نسبت به کورتکس A53 بیشتر است. بار گرافیکی این چیپست نیز به دوش تراشه Mali- G52 است که مبتنی بر معماری Bifrost طراحی شده است.

خوشبختانه به لطف واحد پردازش عصبی (NPU) تعبیه شده در این چیپست، عملکرد محصول نسبت به مدل‌هایی همچون هلیو پی 60 و یا هلیو پی 70 نزدیک به 30 درصد ارتقا یافته است. همچنین، هلیو پی 65 می‌تواند تا دوربین 48 مگاپیکسلی Quad Bayed به همراه قابلیت کاهش نویز مولتی فریم را پشتیبانی کند. این چیپست می‌تواند عکس‌های بوکه را با یک یا دو دوربین ثبت کند.

در خصوص قابلیت‌های فیلمبرداری نیز باید گفت که هلیو پی 65 از امکان ضبط ویدیوهایی با فرمت H.265 برخوردار است و از قابلیت‌های لرزشگیر الکترونیکی و رولینگ شاتر نیز پشتیبانی می‌کند. خبری از ویدیوهای 4K با این تراشه نیست و کاربران می‌توانند ویدیوهایی با رزولوشن 1080p و نرخ 60 فریم بر ثانیه را ضبط کنند.

از جمله قابلیت‌های ارتباطی این تراشه می‌توان به برخورداری از 4G VoLTE، وای‌فای 5 و بلوتوث 5 اشاره کرد. این تراشه از قابلیت اتصال به حافظه UFS برخوردار نیست و تنها eMMC 5.1 برای آن در نظر گرفته شده است. اگرچه مدیاک حرفی از فرآیند تولید این تراشه نشده اما به احتمال فراوان این تراشه نیز همانند مدل‌های هم‌رده خود مبتنی بر لیتوگرافی 12 نانومتری TSMC طراحی شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا