بررسیهواوی

بررسی و مقایسه پی30 لایت هوآوی و گلکسی A50 سامسونگ

همه می‌دانیم که سامسونگ در زمینه معرفی و عرضه گوشی‌های قدرتمند شهرت زیادی دارد و همانند بسیاری از تولیدکنندگان اندرویدی این کمپانی هم گوشی‌های میان رده خوبی را برای طرفداران عرضه می کند. اما این شرکت به تازگی یک میان رده جدید معرفی کرده که از نظر بسیاری از کارشناسان بهترین اسمارت فون میان رده حال حاضر در دنیا است. سامسونگ A50 با بهره‌مندی از سخت افزار قدرتمند، دوربین پشتی سه گانه و طراحی مدرن و چشمگیر در حال حاضر یک رقیب سرسخت در این بخش دارد، هوآوی پی30 لایت. همانطور که می‌دانید هوآوی هم سری گوشی‌های پی30 را به تازگی به بازار عرضه کرده است. این شرکت چینی نسخه اقتصادی این گوشی یعنی مدل پی30 لایت را هم عرضه کرده که در مقایسه با گوشی های مدل پی30 و پی30 پرو از قیمت مناسب‌تری برخوردار است. حال در این گزارش قصد داریم به بررسی و مقایسه این دو رقیب اندرویدی بپردازیم.

طراحی

گلکسی A50

A50

سامسونگ A50 همانند گوشی M30 همین شرکت از رنگ‌های زنده و جذاب بر روی بدنه بهره می‌برد که البته در A50 این رنگ‌ها به شکل رنگین کمانی نمود پیدا کرده‌اند. ظاهر گوشی بسیار زیباست و نظر هر کسی را به خودش جلب می‌کند. سامسونگ برای بدنه این گوشی هم از پلاستیک استفاده کرده که این مسئله باعث شده وزن گوشی حدود 166 گرم باقی بماند. اما نکته منفی اینکه بدنه پلاستیکی اینکه به راحتی اثرانگشت کاربر را به خودش جذب می‌کند و اینکه در طول زمان احتمالا بدنه گوشی خط و خش را جذب خواهد کرد. همچنین بر خلاف پی30 لایت، خبری از حسگر اثرانگشت در پشت بدنه گوشی وجود ندارد و سامسونگ این حسگر را درون نمایشگر دیوایس خود قرار داده است.

گلکسی A50

اما این کاهش وزن گوشی در کنار طراحی ارگونومیک باعث شده در دست گرفتن A50 بسیار راحت باشد. پنل پشتی گوشی با ظرافت بالایی طراحی شده و خم شدگی لبه‌های گوشی این اطمینان را می‌دهد که کف دستتان در استفاده طولانی از گوشی اذیت نخواهد شد. فریم اصلی گوشی البته از جنس فلز ساخته شده و دکمه‌های تنظیم صدا و پاور در سمت راست بدنه گوشی قرار گرفته‌اند. در سمت چپ هم درگاه سیم کارت نانو و رم میکرو‌اس‌دی تعبیه شده است. همچنین در لبه پایینی گوشی جک 3.5 میلی‌متری هدفون در کنار پورت یواس‌بی C و اسپیکر قرار داده شده است.

پی30 لایت

طراحی پی30 لایت

در طرف دیگر پی30 لایت شباهت زیادی به اکثر اسمارت فون‌های اخیر هوآوی دارد و در کل باریک و زیبا ساخته شده است. در پشت این گوشی از یک لایه گلس خمیده استفاده شده که باعث می شود گوشی به راحتی در دستانتان جای بگیرد. البته فریم براق دور بدنه گوشی خیلی جالب به نظر نمی‌رسد. همچنین یک حسگر اثرانگشت و یک برآمدگی حاوی لنز سه‌گانه دوربین نیز در پشت بدنه این گوشی وجود دارد.

کلیدهای تنظبم صدا و پاور گوشی در سمت راست بدنه قرار گرفته‌اند. جنس پلاستیکی آنها یکی از اولین نشانه‌های دمیان رده بودن این گوشی است. در پایین گوشی هم پورت یو اس بی c و اسپیکر مونو و همچنین جک 3.5 میلیمتری هدفون قرار دارد و می‌توان گفت از لحاظ جای گذاری دکمه‌ها و پورت‌ها هردو شرکت مشابه یکدیگر عمل کرده‌اند.

پی30 لایت هوآوی

رنگ آبی این گوشی که در پشت بدنه کم کم به رنگ صورتی تغییر پیدا می‌کند، بسیار جذاب است. زمانی که گوشی زیر نور مستقیم قرار می‌گیرد، نور منعکس شده حس یک گوشی مدرن و گران قیمت را به شما انتقال می‌دهد و می‌توان گفت هوآوی در این زمینه عالی عمل کرده است. اما همانند سامسونگ A50 اثرانگشت شما به راحتی روی بدنه پی30 هم جا می‌ماند و شما مجبورید روزانه چندین مرتبه گوشی را تمیز کنید.

نمایشگر

سامسونگ A50

A50

پنل نمایشگر فول اچ‌ای پلاس سوپر آمولد 6.4 اینچی به‌کاررفته در گلکسی A50 را می‌توان یکی از نقات قوت اصلی این گوشی دانست. این نمایشگر کیفیت بی نظیری دارد و تماشای محتوا بر روی این گوشی به خاطر وجود این نمایشگر بسیار لذت بخش است. این گوشی حتی قادر است محتوای HD سرویس نتفلیکس را نیز مستقیما پخش کند.

وضوح تصاویر در این نمایشگر در بالاترین حد ممکن در بین گوشی های دنیا است و با استفاده از ترفندهایی که در تنظیمات این گوشی وجود دارد می‌توانید تغییرات مختلفی در نمایشگر A50 ایجاد کنید. در ضمن به لطف بهره مندی از تکنولوژی آمولد، رنگ سیاه در این گوشی بسیار عمیق و بی نقص نمایش داده می‌شود.

نمایشگر A50

زوایای دید در A50 از هر نقطه‌ای عالی بوده و دیدن جزئیات در زیر نور طبیعی هم خوب و بدون دردسر است و نور مستقیم خورشید هم مانع نمایش واضح محتوا نخواهد شد.

پی30 لایت

نمایشگر پی30 لایت

در جلوی بدنه پی30 لایت اما شما با یک پنل ال سی‌دی 6.15 اینچی فول اچ‌دی روبرو می‌شوید که 84 درصد از فضای جلویی گوشی را اشغال کرده است. حاشیه‌های کناری نمایشگر بسیار کم و جزئی هستند و گوشه‌های نمایشگر هم به خوبی منحنی طراحی شده‌اند. اما با این وجود مقداری حاشیه همچنان در پایین نمایشگر دیده می‌شود.

نمایش ویدیو و مشاهده محتوا بر روی این گوشی تجربه بسیار خوبی بود. این نمایشگر برای یک گوشی میان رده اقتصادی بسیار عالی است چراکه از لحاظر نور و کیفیت پخش بی‌نظیر عمل می‌کند. البته نباید انتظار کیفیت نمایش تصاویر در حد نمایشگر گلکسی A50 را از این گوشی داشته باشیم. بریدگی نمایشگر در پی30 لایت نیز در مقایسه با دیگر گوشی‌های هم رده بسیار عالی طراحی شده و خیلی به چشم نمی‌آید.

پی30 لایت

در کل شکی نیست که پنل ال‌سی‌دی IPS قادر به رقابت با پنل‌های اولد سامسونگ و QHD دیگر شرکت‌های رقیب نیست. اما همین پنل نمایشگر که در پی30 لایت استفاده شده از خیلی از رقبای هم رده این گوشی باکیفیت‌تر و با ارزش‌تر است.

دوربین

سلمسونگ A50

 

A50

استفاده از لنزهای با دریچه بزرگتر که امکان عکسبرداری با تنوع بیشتر را به شما می‌دهد باعث شگفتی شده است و سامسونگ در این بخش هیچ کم و کسری باقی نگذاشته است. سامسونگ در پشت بدنه این گوشی از ترکیب 3 لنز با ترتیب 25، 8 و 5 مگاپیکسل استفاده کرده است. لنز 25 مگاپیکسلی به عنوان لنز اصلی، لنز 8 مگاپیکسلی به عنوان لنز Wide-Angle و لنز 5 مگاپکسلی نیز به عنوان سنسور تشخیص عمق در این دیویاس استفاده شده است. همچنین لنز دربین سلفی گوشی هم 25 مگاپیکسل قدرت دارد.

دوربین به کار رفته در A50 برای علاقه مندان به شبکه‌های اجتماعی و عکسبرداری با گوشی بسیار مناسب است. البته تا زمانی که نور به اندزه کافی وجود داشته باشد دوربین این گوشی قادر است عکس‌های زیبایی را ثبت کند. البته شما می‌توانید لنزی که برای عکسبرداری از زوایای باز استفاده می‌شود را نیز فعال یا غیرفعال کنید. در این حالت متوجه تغییرات شدت نور در تصاویر خواهید شد.

همانند تمامی گوشی‌های میان رده، عکسبرداری در نور ضعیف بخشی است که تفاوت گوشی را نسبت به یک پرچمدار گران قیمت نمایان می‌کند و A50 هم از این قاعده مستثنا نیست. در تصاویر ثبت شده با لنزهای مختلف این گوشی که در شرایط نور ضعیف ثبت شده بودند، مقدار نویز تصاویر به مقدار زیادی بالا بود و جزئیات به خوبی دیده نمی‌شدند.

دروبین سلفی 25 مگاپیکسلی A50 هم کیفیت قابل قبولی دارد و برای شبکه‌های اجتماعی بسیار مناسب است اما نباید انتظار ثبت جزئیات با ;یفیت بالا را از این دوربین به ظاهر قدرتمند داشت و البته در شرایط نور کم نیز این لنز عملکرد متوسطی دارد.

پی30 لایت

دوربین پی30 لایت

هوآوی در این گوشی از دوربین سه گانه با لنز 24 مگاپیکسلی، 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق و 8 مگاپیکسلی اولترا واید استفاده کرده که خبر خوبی برای طرفداران این شرکت است. این دوربین قدرتمند در کل قادر است تصاویر را با زوم و جزئیات بالا ثبت کند و حالت پرتره را نیز به کاربر ارائه دهد.

اما قسمت اصلی ماجرا به سنسور دوربین سلفی گوشی برمی‌گردد. جایی که هوآوی از یک لنز 32 مگاپیکسلی برای ثبت تصاویر سلفی با این گوشی استفاده کرده است. این سنسور با استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی که در ان به کار گرفته شده قادر است تصاویر را با جزئیات بالا ثبت کند و از طرفی نیز می‌تواند چهره شما را زیباتر جلوه دهد. همچنین امکان مات کردن پس زمینه تصاویر پس از ثبت عکس نیز برای دوربین سلفی این گوشی امکان‌پذیر است و حرفی برای گفتن باقی نمی‌گذارد.

رابط کاربری EMUI 9 هم به نوبه خود یک سری افکت‌های تصویری و شناختی را به کاربر ارائه می‌دهد و با استفاده از آنها می‌توان جذابیت تصاویر ثبت شده را تا حد ممکن افزایش داد. نکته قابل توجه اینکه استفاده از این افکت‌ها باعث غیرطبیعی جلوه دادن تصاویر ثبت شده نمی‌شوند. اپلیکیشن دوربین گوشی هم پر از ویژگی‌های متعدد است که از این حیث هیچ تفاوتی با نسخه‌های گران قیمت این گوشی ندارد. سیستم هوش مصنوعی تشخیص صحنه این گوشی هم قادر است اشیاء داخل محیط را به خوبی و با دقت بالا و سریع تشخیص دهد و همچنین تار شدن تصویر پس زمینه هم با سرعت و دقت قابل قبولی انجام می‌شود.

تصاویر ثبت شده با گوشی هم حیرت انگیز هستند، علی‌ الخصوص زمانی که نور کافی در محیط وجود دارد. البته خیلی انتظار شگفتی از این گوشی نداشته باشید چراکه در شرایط نور عادی یا ضعیف جزئیات تصاویر ثبت شده تا حدودی کاهش پیدا می‌کند و ممکن است بخش‌هایی از تصویر تار نشان داده شود.

در کل می‌توان گفت عملکرد هوآوی در این بخش به نسبت سامسونگ بهتر بوده است.

سخت افزار و عملکرد

A50

گلکسی A50 از چیپست اگزینوس 9610 بهره می‌برد که تابحال در هیچ گوشی سری گلکسی استفاده نشده بود. این چیپست که بر پایه تکنولوژی چیپ‌های 10 نانومتری طراحی و ساخته شده، از 8 هسته قدرتمند بهره می‌برد. 4 هسته این پردازنده مدل Cortex A73 با قدرت 2.3 گیگاهرتز هستند و قادرند تقریبا هر برنامه و نرم‌افزاری را در دنیا به راحتی اجرا کنند و البته 4 هسته دیگر این پردازنده که از نوع Cortex A53 هستند با توان نسبتا کمتر 1.6 گیگاهرتز عمل می کنند و زمانی که گوشی برنامه و وظیفه سنگینی را اجرا نمی‌کند این 4 هسته ضعیفتر وظیفه پاسخگویی به نیازهای کاربر را با توان مصرف کمتر باتری بر عهده می‌گیرند. همچنین پردازنده گرافیکی مدل Mali G72 MP3 وظیفه پردازش‌های گرافیکی این دیوایس را برعهده گرفته است.

این گوشی در دو مدل با رم‌های 4 و 6 گیگابایت به کاربران عرضه می‌شود و در هر دو مدل حافظه داخلی دستگاه 64 گیگابایت خواهد بود.

عملکرد باتری A50 دقیقا همان گونه است که شما از یک گوشی با باتری 4000 میلی آمپری انتظار دارید. در استفاده روزانه از این گوشی، شما می‌توانید یک روز کامل را بدون نیاز به شارژ مجدد طی کنید و حتی برای نصفه روز بعدی هم شارژ کافی داشته باشید. حتی در استفاده‌های سنگین مانند اجرای بازی نیز A50 قادر است 1 روز کامل دوام بیاورد. در تست‌های انجام شده که در طول یک روز چند بازی را اجرا کردیم و در کنار آن از اپلیکیشن‌های شبکه‌‌های اجتماعی و سرویس‌های پخش موزیک استفاده کردیم، A50 توانست 6 ساعت مداوم را بدون خاموش شدن نمایشگر دوام بیاورد که رکورد خوبی محسوب می‌شود. ضمنا A50 از شارژ سریع 15 وات نیز پشتیبانی می‌کند.

عملکرد پردازنده گرافیکی این گوشی هم راضی کننده بود. در تست‌های انجام شده در این بخش سعی کردیم بازی‌های محبوب امروزی را اجرا کنیم. برای مثال در حین اجرای بازی PUBG، گوشی قادر بود نرخ فریم را به طور ثابت و بدون تغییر نگه دارد. البته پس از یک مدت طولانی گوشی تا حدودی گرم شد که طبیعی هم به نظر می‌رسید. در کل بدون شک A50 یکی از بهترین تجربه‌ها را هنگام اجرای بازی PUBG برای کاربر فراهم می‌کند.

پی30 لایت

سخت افزار همان بخشی است که پی30 لایت ماهیت میان رده بودنش را فاش می‌کند. این دیوایس به چیپست میان رده کایرین 710 مجهز است که مشابه آن را در گوشی‌های آنر 10 لایت و آنر 8ایکس دیده بودیم. با اینکه پی30 لایت در استفاده روزانه به خوبی عمل می‌‌کند اما خیلی انتظار نداشته باشید این گوشی هنگام سوییچ کردن بین اپلیکیشن‌ها و بازی‌های سنگین بدون کندی و لگ عمل کند.

در طوف دیگر پی30 لایت با سیستم عامل اندروید 9 و جدیدترین رابط کاربری هوآوی یعنی EMUI 9 عرضه می‌شود. این رابط کاربری جدید شامل یک سری امکانات جالب می‌شود که کار را برای شما هنگام استفاده از گوشی بسیار ساده می‌کند. از جمله این ویژگی‌های می‌توان به کنترل مصرف بهینه باتری و عملکرد پردازنده و همچنین دسترسی آسانتر به تنظیمات گوشی اشاره کرد.

باتری پی30 لایت اما فقط 3340 میلی‌آمپر ظرفیت دارد. البته با وجود این سخت افزار متوسط همین ظرفیت باتری برای شما کم نخواهد بود. گمان می‌رود در استفاده روزانه از این گوشی اجرای برنامه‌های عادی شما تا 1 روز هیچ نیازی به شارژ مجدد نداشته باشید. منظور از استفاده روزانه عادی در اینجا همان پخش ویدیوها و گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی است.

همچنین هردو گوشی با اندورید 9 Pie عرضه شده‌اند اما با این تفاوت که بر روی پی30 لایت رابط کاربردی EMUI 9 نصب شده و بر روی A50 نیز رابط One UI وجود دارد. هردو رابط کاربری از لحاظ کارایی بسیار آسان وسریع عمل می‌کنند و دسترسی به امکانات متعدد آنها آسان است.

قیمت

گلکسی A50 در دو مدل با رم 4 و 6 گیگ عرضه می‌شود. مدل 4 گیگابایتی این دیوایس با قیمت 281 دلار و نسخه 6 گیگابایتی آن هم با قیمت 323 دلار عرضه می‌شود.

پی30 لایت نیز با قیمت 329 پوند در بریتانیا عرضه می‌شود که معادل 300 دلار در ایالات متحده آمریکا است.

البته برای بهره‌مندی از 4 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی شما بایستی مقدار بیشتری هزینه پرداخت کنید.

 

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید میخواستم ببینم گوشیa50 در رم ۴ و حافظه ۱۲۸ و دوربین سلفی ۲۵ این گوشی داغ میکند ایا؟ وقتی که ۱۰ دقیقه فیلم میگیرم بالای گوشی گرم می شود میخواستم ببینم کلا اینجور هست یا این یدونه گوشی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا