تکنولوژی

تشخیص چهره‌های فتوشاپی توسط هوش مصنوعی ادوبی

شرکت ادوبی با همکاری محققان دانشگاه بارکلی آمریکا موفق به طراحی و توسعه سیستمی‌ مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی شدند که قادر است چهره‌هایی را که از طریق فوتوشاپ اصلاح شده‌اند، شناسایی کند.

دنیای امروز ما مملو از تصاویر و ویدیوهای جعلی شده است. این مساله، مهندسان شرکت ادوبی را بر این داشته تا سیستمی‌ را برای تشخیص چهره‌های دستکاری شده از طریق نرم‌افزار فوتوشاپ طراحی کنند.

ادوبی با انتشار یادداشتی در این خصوص نوشت ما از تاثیری که فوتوشاپ و دیگر محصولات ادوبی بر جهان گذاشتند، بسیار خرسندیم. اما سوءاستفاده‌هایی نیز از تکنولوژی‌های ما صورت می‌گیرد که در قالب محتواهای جعلی به سرعت در حال گسترش است و نیازمند توجه جدی و مقابله با آن است.

مهندسان ادوبی برای ساخت این نرم‌افزار، تصاویری را از چهره‌های افراد، قبل و بعد از ویرایش توسط Liqudify، برای شناسایی به یک شبکه عصبی مبتنی بر فناوری یادگیری ماشینی وارد کردند که نتایج شگفتی همگان را به دنبال داشت.

این الگوریتم توانست 99 درصد از چهره‌های ویرایش شده را به درستی تشخیص دهد. این در حالی است که این درصد برای افرادی که برای این‌کار داوطلب شده بودند، برابر با 53 درصد بود.

این ابزار همچنین قادر است روش‌هایی را نیز برای باز گرداندن تصویر ویرایش‌شده به نسخه اصلی ارائه دهد. ریچاد ژانگ، از مهندسان شرکت ادوبی در این رابطه عنوان می‌کند که در حال حاضر نمی‌توان ایده استفاده از دکمه برگشت یا همان Undo را برای برگرداندن عکس‌های دستکاری‌شده به حالت اول، عملی کرد. اما امیدواریم که بتوانیم در دنیایی که به سختی می‌توان به اطلاعات دیجیتالی اطمینان کرد، چنین تکنولوژی‌هایی را توسعه داد و به بشریت کمک کرد.

به گفته محققان، طراحی این سیستم در نوع خود بی‌نظیر است و می‌تواند زمینه‌سازی ساخت ابزارهای مشابهی باشد که می‌تواند تغییرات پیچیده‌تر در بدن انسان را تشخیص دهد.

روز جمعه همین هفته، ویدیویی از جان اسنو منتشر شد که به خاطر فصل هشتم سریال بازی تاج و تخت از همه  عذر خواهی می‌کند! یا در گزارش دیگر اعلام شد که یک کلاهبردار، اکانت‌های جعلی لینک‌دین ایجاد کرده و با استفاده از عکس‌های ساختگی با هوش مصنوعی، آنها را به افراد شناخته شده دنیای سیاست منتسب کرده بود.

جعل عمیق یا Deepfake تصاویر یا ویدیوها، افراد سرشناس را در حال سخن گفتن یا انجام کاری نشان می‌دهد که حتی روح آن افراد هم از آن خبر ندارد. این تکنیک هم با ابزار فوتوشپ قابل انجام است. به علاوه، این روزها نرم افزارهای حرفه‌ای دیپ فیک زیادی تولید شده‌اند که تشخیص حقیقی یا دروغین بودن آنها بسیار مشکل است.

ادوبی هنوز زمان دقیقی را برای عرضه این سیستم به عنوان یک محصول تجاری اعلام نکرده است.

تشخیص چهره‌های فتوشاپی توسط هوش مصنوعی ادوبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا