تکنولوژیموبایلهواوی

هواوی سیستم عامل Oak OS را تا شهریور امسال عرضه می‌کند

شرکت هوآوی احتمالا سیستم عامل جدید خود تحت عنوان Oak OS را در ماه آگوست یا سپتامبر ( مرداد – شهریور ۹۸ )   عرضه خواهد کرد.

در واکنش به اقدام گوگل مبنی بر تحریم هوآوی و منع صدور مجوز برای این شرکت جهت استفاده از سیستم عامل اندروید در گوشی‌های جدید، این شرکت چینی دست به کار شده و توسعه پلتفرم اختصاصی خود را در دستور کار قرار داده است.

با توجه به اطلاعات منتشر شده، این سیستم عامل احتمالا با نام HongMeng OS در چین عرضه و تحت عنوان Oak OS در بازارهای جهانی شناخته خواهد شد. گفته می‌شود که هوآوی سخت مشغول توسعه و تست این سیستم عامل است تا در سریع‌ترین زمان ممکن آن را برای عرضه آماده کند.

البته موضوع طراحی سیستم عاملی جدید توسط هوآوی، چندان هم جدید نیست اما اخیرا و به دلیل تقابل این شرکت با امریکا و شخص دونالد ترامپ، فرآیند توسعه این پلتفرم سریع‌تر شده و قرار است بار نرم‌افزاری نسل جدید گوشی‌های این شرکت را به دوش بکشد.

همانطور که می‌دانید رئیس جمهور آمریکا طی فرمانی، از شرکت‌های آمریکایی و غربی خواست تا در اسرع وقت، تمامی‌مراودات تجاری خود با شرکت چینی هوآوی را قطع کنند. طولی نکشید که بسیاری از شرکت‌ها، به همکاری با هوآوی پایان دادند.

شرکت گوگل نیز تا پایان ماه آگوست به هوآوی اجازه می‌دهد تا از سیستم عامل اندروید با تمامی‌ خدمات آن استفاده کند. پس از پایان تاریخ مذکور، اگرچه هوآوی همچنان قادر خواهد تا اندروید را در دل گوشی‌های خود بکار ببرد، اما دیگر خبری از عرضه بروزرسانی‌های امنیتی گوگل و همچنین سرویس گوگل پلی نخواهد بود.

اخیرا نیز نشریه فایننشال تایمز در گزارشی نوشت شرکت گوگل به دولت آمریکا نسبت به خطرات تحریم هوآوی هشدار داد. نگرانی گوگل، عرضه سیستم عاملی مبتنی بر اندروید از سوی هوآوی است که از امنیت پایینی به نسبت نسخه گوگلی اندروید برخوردار خواهد بود.

این یعنی گوشی‌های هوآوی در معرض نفوذ بسیار آسیب‌پذیر خواهند بود و هکرها می‌توانند به راحتی به اطلاعات گوشی دسترسی پیدا کنند. گوگل در این رابطه گفت که تمرکز این شرکت، حفاظت از امنیت اطلاعات کاربران گوگل بر روی میلیون‌ها گوشی موجود در آمریکا و دیگر کشورهای جهان است.

البته هنوز خبر عرضه سیستم عامل اختصاصی هوآوی، با واکنشی رسمی‌از سوی این شرکت همراه نشده است. اما قطعا هیچ یک از دو شرکت هوآوی یا گوگل، تمایلی برای عرضه این سیستم عامل ندارند و باید منتظر ماند و دید که این تقابل تا به کی و به چه قیمتی ادامه خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا