عکاسی

امروز با موبایل همراه با پروژه ۲۴ ساعت عکاسی کنید

هدف مسابقه نیست بلکه ثبت جنبه‌های انسانی زندگی شهری است

پروژه ۲۴ ساعت یا   24hoursproject# دیگر برای بسیاری از عکاسان ایرانی شناخته شده است. اگر امروز در تایملاین اینستاگرام خود عکسهای زیادی از این پروژه می‌بینید به این دلیل است که امروز ۲۵ می روز برگزاری این پروژه در سراسر جهان و البته ایران است.

این پروژه جهانی بر عکاسی مستند از زندگی شهری و انسانی اطراف عکاسان متمرکز شده است و هر عکاس باید در هر ساعت با هشتگ مخصوص این پروژه یک عکس با همین مضمون بگیرد و در اینستاگرام  و یا هر شبکه اجتماعی منتشر کند.
این کنش یا چالش نوعی مسابقه نیست و هیچ برنده‌ و بازنده‌ای در کار نخواهد بود و تنها تجربه ۲۴ ساعت عکاسی و انتخاب عکس خوب مهم است به همین دلیل این پروژه تجربه جذابی برای کسانی است که به عکاسی مستند خیابانی علاقه دارند.
البته ممکن است برگزارکنندگان پروژه بعدا مجموعه منتخبی از عکسها را در نمایشگاه‌های مختلفی به نمایش بگذارند.

 

View this post on Instagram

 

8:45 a.m. #tehran #iran by @mohammadshouryabi as part of the #24hourproject to raise funds for NGOs working for women´s human rights @She_Has_Hope (Uganda) @GES_Mujer (Mexico) @SacredValleyHealth (Peru) @Atena_ngo (Iran). – Please show your support and help us meet our fund goal. For more information visit @24HourProject – #24hr19 #24hr19_tehran #24hr19_iran

A post shared by 24hourproject (@24hourproject) on


اگر هشتگ یا اکانت اینستاگرامی این پروژه را دنبال کنید می بینید عکسهای متنوعی از زندگی انسانی در سراسر جهان منتشر می‌شود. تصویرهایی که در ساعات مختلف از صبح زود گرفته تا آخر شب که حسی شبیه این دارد که از پنجره‌ای یکتا به خیابانی بسیار دور می‌نگرید که هم در آن نیستید و هم هستید.

چند سال قبل با اکو سالمی ( که هر جا هست سلامت باشد )  اگر اشتباه نکنم تنها عکاسانی بودیم که در ایران از این پروژه شرکت ( شاید هم محسن چینه کش هم بود و یا سال بعد اضافه شد)  و بعد تعداد دیگری از عکاسان موبایلی به جمع‌مان اضافه شدند. الان خیلی خوشحالم می بینم تعداد زیادی از عکاسان ایرانی که بسیار خوب هم عکس می‌گیرند در ۲۴ ساعت با علاقه شرکت می‌کنند.

این برنامه قبلا در روز اول آوریل برگزار می‌شد که با روزهای نخست فروردین مصادف بود. فرصت مغتمی برای دیدن و ثبت کادرهایی از تهرانِ خلوت و خالی. آنقدر خالی که گاهی مجبور بودیم خودمان به داخل کادر برویم.

. از ساعت ۱۲ شب شروع می‌کردیم و بی وقفه عکس می‌گرفتیم و البته چند ساعتی هم در آن میان در ماشین  استراحت می‌کردیم. بدترین زمان عکاسی ساعات اولیه صبح بود که تقریبا شهر کاملا تعطیل بود و بی خوابی و  زمان ( یک ساعت بر خلاف تصور زمان زیادی برای گرفتن عکس خوب نیست ) به عکاس فشار زیادی ایجاد می‌کرد.

موضوع عکاسی موبایل اساسا با ارتقای کیفیت دوربین موبایل جدی شد اما در آن زمان دوربین‌های بهترین موبایلها هم چندان چنگی به دل نمی‌زد شاید همین محدودیت باعث خلق تصاویری شد که اساسا وابسته به کیفیت دوربین نبودند. همین دوربین نه چندان با کیفیت موبایل اما بسیاری از بچه‌ها را به عکاسی علاقه‌مند کرد و شبکه‌ای چون اینستاگرام باعث شهرت جهانی آنها شد.

در یک دوره با کمک دوستان برگزار کننده جشنواره فیلم و عکس همراه نمایشگاهی از بهترین عکاسان موبایلی جهان  را در پردیس ملت برگزار کردیم که شاید نخستین نمایشگاه موبایلی در این سطح در ایران بود.

پروژه ۲۴ ساعت از آن جهت دوست داشتنی است که عکاسان تمام تلاششان را برای خلق تصویری خلاقانه و خاص از شهر و محل زندگی‌شان به کار می‌گیرند. به لطف توسعه اینترنت فقط عکاسان شهرهای بزرگ در این برنامه شرکت نمی‌کنند بلکه شما می‌توانید تصاویری ازدور افتاده‌ترین شهرهای ایران را با هشتگ این پروژه ببینید.

اگر امروز فرصت دارید میتوانید حداقل در چند و حتی یک عکس با آن همراه شوید و اگر هم نه می‌توانید عکسهای دیگران را از این پروژه دنبال کنید و از این تصاویر لذت ببرید.

 

View this post on Instagram

 

4:46 pm “Old Bazar” #Tehran as part of the #24HR13 project. Please visit @24Hourproject for more

A post shared by Ako Salemi (@f64s125) on

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا