گوناگون

اسپیس ایکس 60 ماهواره پروژه استارلینک را در مدار قرار داد

پرتاب چند هزار ماهواره دیگر در دستور کار است

شرکت اسپیس ایکس به طور موفق 60 ماهوره استارلینک را در مدار زمین قرار داد آغازی بر پروژه بزرگی برای توسعه دسترسی اینترنت ماهواره‌ای در جهان.

این 60 ماهواره توسط موشک فالکون 9 به فضا پرتاب شدند و موشک پس از پرتاب به طور موفق فرود آمد. این سومین رفت و آمد فضایی این موشک فالکون 9 بود.

مرتبط:

پروژه اینترنت ماهواره‌ای ایلان ماسک

اینترنت ماهواره‌ای آمازون

اینترنت ماهواره‌ای فیسبوک

ایلان ماسک ساعتی بعد از پرتاب در توییتی اعلام کرد تمام این 60 ماهواره هم اکنون آنلاین هستند.

این 60 ماهواره در برابر کل پروژه که شامل قراردادن 12 هزار ماهواره در مدار پایینی زمین است   تازه آغاز راه است. ماهواره‌های پرتاب شده دارای همه توانایی‌های ماهواره‌های اصلی  مورد نظر این پروژه نیستند اما به اسپیس ایکس برای اجرای پروژه استارلینک و راه‌اندازی یک محصول بسیار بزرگ و قدرتمند فضایی کمک می‌کند.

یکی از ماهواره های آزمایشی اسپیس ایکس
یکی از ماهواره های آزمایشی اسپیس ایکس

به گزارش ورج ایلان ماسک در جریان یک کنفرانس تلفنی گفت این سخت‌ترین پروژه مهندسی بوده که تاکنون شاهد آن بوده و به شکل بسیار خوبی به اجرا رسیده است.

استارلینک یکی از مهمترین پروژه‌های اسپیس ایکس است. این شرکت قصد دارد دو گروه ماهواره را در این پروژه در مدار قرار دهد یک دسته شامل 4409 ماهواره که در فاصله 550 تا 1325 کیلومتری زمین فعالیت می‌کنند و دسته دوم که شامل 7518 ماهواره است که کمی پایین‌تر قرار دارند و بین 208 تا 346 کیلومتری زمین قرار میگیرند.

تعداد کل ماهواره‌ها 11 هزارو 927 ماهواره است که کل کره زمین را در برمی‌گیرند و این ماهواره ها به یک میلیون ایستگاه زمینی متصل می‌شوند.

هدف نهایی پروژه پوشش اینترنتی کل زمین از طریق فضاست. به شکلی که سیگنال‌ها با کمترین تاخیر به دستگاه کاربر برسد چیزی که ماهواره‌های امروزی قادر به انجام آن نیستند.

بیشتر ماهواره‌‌هایی که هم اکنون اتصال اینترنت از فضا را ارایه می‌کنند در مدارهای بالایی و در فاصله 22 هزار مایلی زمین قرار دارند. مشکل این ماهواره‌ها این است که زمان زیادی برای ارسال سیگنال به زمین نیاز دارند این چیزی است که اسپیس ایکس و چند شرکت دیگر را به فکر ایجاد شبکه‌ای در مدار پایینی دور زمین بیفتند چیزی که باعت نرخ تاخیر ( Latency) کمتر می‌شود.

ماهواره‌های بیشتر، خطر تصادم و زباله‌های فضایی

اما مشکلی که در مدار پایینی وجود دارد این است که شما به ماهواره‌های بیشتری برای پوشش دادن کل سطح کره زمین دارید. به همین دلیل اسپیس ایکس ، وان وب OneWeb و دیگر شرکتهایی که به دنبال اینترنت فضایی هستند روی قرار دادن صدها و هزاران ماهواره روی این مدار متمرکز شده‌اند.

برای کم شدن امکان ایجاد زباله فضایی اسپیس ایکس پیشنهاد کرده که برخی از ماهواه‌های خود به سمت مدارهای پایین‌تر هم حرکت دهد و همچنین در نظر دارد این ماهواره‌ها را بر فراز اقیانوس از بین ببرد و البته تقریبا همه آنها تقریبا تهدیدی برای مردم به حساب نمی‌آیند چون در اتمسفر می‌سوزند.

به گفته ایلان ماسک شانس برخورد در فضا بسیار پایین است آنها واقعا پراکنده‌ و دور از هم هستند.

در عین حال ماسک به موضوع مزیت این پروژه اشاره می‌کند در جایی که به خصوص در نقاط دور افتاده فرصت دسترسی به اینترنت فراهم می‌شود یا گزینه‌های رقابتی جدیدی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

کمیسیون ارتباطات فدرال اجازه بهره‌برداری کامل از این پروژه را با 12 هزار ماهواره به اسپیس ایکس داده است. این شرکت در ماه فوریه 2018 دو ماهواره آزمایشی پرتاب کرد.

یک قدم موفق دیگر برای اینترنت ماهواره‌ای

پرتاب ۶۰ ماهواره اسپیس ایکس به فضا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا