اکوسیستم واقعیت مجازی در جهان، گزارش VR Found 2019
بیش از 550 شرکت فعال در زمینه VR در جهان فعال هستند
واقعیت مجازی به سرعت در حال رشد است و با این اوصاف انتظار میرود شرکتها و کسب و کارها برای بازنماندن از روند رشد این تکنولوژی و بهرهگیری بیشتر از آن، با سرعت بیشتری آن به استفاده از آن روی بیاورند.
در همین راستا موسسه تحقیقاتی Venture Reality Fund که در زمینه پایش و بررسی تکنولوژیهای واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و واقعیت فراگیر فعالیت میکند، به تازگی اعلام کرده است که در سراسر جهان بیش از 550 شرکت فعال در اکوسیستم واقعیت مجازی وجود دارند.
این بررسیها نشان میدهد که در سالهای اخیر بیشترین رشد سرمایهگذاری در زمینه واقعیت مجازی در حوزههای بازیهای کامپیوتری، سرگرمیهای مبتنی بر مکان، نسل آینده تجهیزات ثبت واقعیت، کسب و کارها و بخش بهداشت و سلامت بوده است.
یکی از مهمترین سرمایهگذاریهای انجام شده در این زمینه در ابتدای سال جاری میلادی مربوط به شرکت فعال در حوزه سرگرمیهای مبتنی بر مکان Sandbox VR بود.
در حالی که شرکت IMAX (شرکت کانادایی فعال در حوزه سینما و فیلمسازی که در زمینه طراحی و تولید دوربینهای IMAX هم فعالیت میکند) برنامهها و پروژههای خودش در حوزه واقعیت مجازی را متوقف کرد، اما شرکتهای دیگری مانند Cinemark (سالنهای سینمای زنجیرهای معروف آمریکا و متعلق به شرکت Cinemark Holdings) و Spaces (شرکت سنگاپوری فعال در صنعت سینما) در حال معرفی محصولات و سرویسهایشان در زمینه سرگرمیهای مبتنی بر مکان در سالنهای سینما هستند.
واقعیت مجازی در صنایع مختلف
بررسیهای VR Fund در حوزه بهداشت و سلامت هم نشان از ادامه تمایل شرکتها به بکارگیری واقعیت مجازی در ساختار اهداف و برنامه هایشان، دارد.
به این ترتیب شرکتهایی مانند GibLib (مشهور به نتفلکیس دنیای آموزش پزشکی)، Fundamental VR (شرکتی فعال در زمینه بکارگیری تکنولوژیهای واقعیت مجازی، افزوده وهمه گیر در عمل های جراحی)، Precision OS (ارایه دهنده پیشرفته ترین شبیه ساز عملهای جراحی ارتوپدی) و همچنین شرکتهای بخش درمان مانند Proprio (ارایهدهنده سیستمهای پیشرفته واقعیت همه گیر و مجازی در زمینه اقدامات درمانی فوری) و Oxford VR (ارایه دهنده خدمات روانپزشکی و روان درمانی با استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی)، در حال سرمایه گذاری در این حوزه هستند.
نسل آینده تجهیزات ثبت واقعیت هم به خصوص به دلیل ایجاد تجربه های تازه از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و پشت سر گذاشتن تکنولوژیهایی مانند ویدئوی 360 درجه، اهمیت زیادی دارند.
بخش مصرفی اما بیش از همه به تکنولوژی واقعیت مجازی علاقمند است و به همین دلیل هم هست که شرکتهای مختلف به سرعت در حال طراحی و تولید تجهیزات واقعیت مجازی و عرضه آنها به بازار مصرف هستند.
عرضه محصولات جدیدی مانند Oculus Quest، Oculus Rift S و Valve Index نشان از پیشرفتهای چشمگیر در این بازار و حرکت به سمت محصولات نسل بعدی دارد. شرکت سونی هم به تازگی اعلام کرد که بیش از 2/4 میلیون دستگاه PlayStation VR فروخته است.
این در حالی است که شرکت نینتندو هم با معرفی Labo VR وارد دنیای واقعیت مجازی شده و آن را به بازیهای محبوبی مانند ماریو آورده است.
توسعه دهندگان مستقل واقعیت مجازی
توسعه دهندگان مستقل هم کلید موفقیتشان را در واقعیت مجازی یافته اند.
Beat Saber که اولین عنوان بازی کامپیوتری مبتنی بر واقعیت مجازی است، نمونه خوبی است. در کمتر از یک سال بیش از یک میلیون نسخه از این بازی فروخته شده است که این میزان، درآمدی بیش از 20 میلیون دلار تولید کرده است؛ درست شبیه به همان راهی که بازیهایی مانند Angry Birds در زمان ظهور پلتفرم موبایلهای هوشمند، در پیش گرفتند و به موفقیت رسیدند.
این در حالی است که شرکتهایی مانند Superhot Team اعلام کردهاند که از نسخههای واقعیت مجازی بازیهایشان، درآمد بیشتری بدست میآورند و این تاکیدی بر آن است که واقعیت مجازی فرصت درآمدزایی و رشد خوبی برای توسعهدهندگان به حساب میآید.
کسب و کارها و بنگاههای تجاری هم سعی دارند با این روند همراه شده و با استفاده از محصولات و خدماتی از Varjo، HP و HTC Vive قابلیتها و امکانات بیشتری را در اختیار کاربرانشان قرار بدهند.
در میان شرکتهای فعال شرکت Oculus قدمهای جدی تری برای نزدیک شدن به فضای تجاری و کسب و کارها برداشته است
شرکت Oculus در این میان قدمهای جدی تری برای نزدیک شدن به فضای تجاری و کسب و کارها برداشته و قرار است در پاییز امسال بسته های حمایتی ویژهای برای آنها ارایه کند.
این در حالی است که در زمینه نرم افزارهای تجاری مبتنی بر واقعیت مجازی هم داستانهای موفقیت زیادی وجود دارد.
این داستان فقط درباره نرم افزار شرکت Strivr نیست که در میان بیش از یک میلیون نفر از کارمندان والمارت بکار گرفته میشود، بلکه درباره شرکتی مانند Gravity Sketch است که به Ford برای طراحی خودرو کمک میکند و البته شرکت Virtualitics که نرم افزارهای واقعیت مجازی آن به دانشمندان حوزه دیتا در Kuehne+Nagel کمک میکنند تا اطلاعات و داده های لازم برای پزشکان را فراهم آورده و در نهایت به نجات جان افراد کمک کنند.
به طور کلی نتایج بررسی های VR Fund نشان میدهد که اکوسیستم واقعیت مجازی چقدر در حال رشد و قدرتمندتر شدن است.
به این ترتیب انتظار میرود بعد از سالها رشد نه چندان سریع و یا حتی ثابت در بکارگیری این تکنولوژی، این روند حالت صعودی گرفته و با سرعت بیشتری جلو میرود.
در واقع تلاشها و اقدامات بازیگران بزرگی مانند فیسبوک، اچتیسی، سونی و بسیاری از استارتآپها، تاثیر چشمگیری بر افزایش میزان رواج و بکارگیری تکنولوژی واقعیت مجازی خواهد کرد.