ال جیبررسیسامسونگ

تلویزیون‌های سامسونگ در برابر ال‌جی؛ کدامیک را انتخاب کنیم؟

آیا قصد خرید یک تلویزیون جدید را دارید؟ بین خرید تلویزیون سامسونگ یا ال جی مردد هستید؟  اگر این چنین است پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

هرساله شاهد عرضه تلویزیون‌هایی جدید با پنل‌های بزرگ‌تر، ویژگی‌های بصری بهتر و پردازشگرهایی قوی‌تر هستیم که هر کدام می‌توانند گزینه‌‎های مناسبی برای خرید باشند.

اما وقتی پای انتخاب از میان برندهای سامسونگ و ال‌جی به میان می‌آید، علامت سوالی بزرگ برای انتخاب یکی از مدل های این دو برند، بر ذهن نقش می‌بندد که در ادامه قصد داریم با نگاهی دقیق‌تر به ویژگی‌های محصولات این دو شرکت کره‌ای، انتخاب را برایتان آسان کنیم.

در نگاه اول، تفاوت چندانی میان اغلب تلویزیون‌های موجود در بازار یکسان به چشم نمی‌آید. البته بعضی‌ها بزرگ‌تر و برخی نیز باریک‌تر از مدل‌های مشابه هستند اما در این میان، شرکت‌های ال‌جی و سامسونگ توانسته‌اند با اضافه کردن ویژگی‌هایی خاص و جدید به آخرین محصولات خود، تمایزی آشکار را میان مدل‌های خود با مدل‌های متعلق به دیگر شرکت‌ها ایجاد کنند. برای نمونه تلویزیون‌های OLED منعطف و یا همان Rollable ال‌جی می‌تواند گواه خوبی بر این ادعا باشد.

از این رو، قصد داریم تا با ارائه اطلاعاتی از ویژگی‌ها و قابلیت‌های تلویزویون‌های متعلق به سامسونگ و ال‌جی، به شما در انتخاب محصول مورد نظرتان کمک کنیم. با ما همراه باشید.

سامسونگ در برابر ال‌جی؛ نگاهی کلی

سامسونگ در برابر ال‌جی؛ نگاهی کلی

سامسونگ و ال‌جی دو شرکت بزرگ تولیدکننده تلویزیون در جهان به شمار می‌روند که هر ساله محصولاتی را با قیمت‌ها و ویژگی‌های مختلف روانه بازار می‌کنند. البته این نکته را نیز نباید فراموش کرد که تکنولوژی‌ پنل‌های مورد استفاده در تلویزیون‌های پیشرفته این دو شرکت با هم متفاوت است.

مقر هر دو شرکت در کشور کره جنوبی است و محصولات آن‌ها در کشورهای مختلف جهان به فروش می‌رسد. آمریکا و بریتانیا از جمله بازارهای پرسود برای این دو شرکت به حساب می‌آیند و هر ساله، مدل‌های مختلفی از محصولات این دو شرکت در بازارهای نام‌برده به فروش می‌روند.

مرتبط: سامسونگ آیتیونز را به تلویزیونهایش می آورد

مقایسه قیمت تلویزیون‌های سامسونگ و ال‌جی، کار چندان آسانی نیست چرا که این دو شرکت سالانه مدل‌های مختلفی را تولید و به بازار عرضه می‌کنند. محصولاتی همچون تلویزیون‌های LED 32 اینچ و 4K ارزان‌قیمت تا تلویزیون‌های بسیار بزرگ با رزولوشن 8K که خرید آن‌ها هزاران دلار هزینه برمی‌دارد.

تلویزیون‌های هوشمند: تایزن در برابر WesbOS

تلویزیون‌های هوشمند: تایزن در برابر WesbOS

سامسونگ و ال‌جی، هر دو از پلتفرم‌های اختصاصی برای تلویزیون‌های هوشمند خود استفاده می‌کنند و هر کدام نیز این پلتفرم‌ها را با توجه به سلیقه خود توسعه داده‌اند.

ال‌جی از سال 2014 توسعه پلتفرم WebOS خود را آغاز کرده و توانسته در این زمینه نیز بسیار موفق عمل کند. در این پلتفرم، یک نوار منو با آرایشی عمودی مشاهده می‌شود که در دل آن اپلیکیشن‌های پرکاربرد، سرویس‌های استریمینگ (پخش زنده) و ورودی‌ها تعبیه شده است. البته امکان اعمال تغییرات در این منو نیز برای کاربران فراهم شده و می‌توان برای نمونه، اپلیکیشن‌های مورد علاقه را به داشبورد منتقل کرد. جدیدترین نسخه از این سیستم عامل که همان WebOS 4.5 نام دارد، قابلیت منوهای ثانویه را نیز در خود جای داده که با جابجایی بر روی آیکون اپلیکیشن‌ها، این منوها ظاهر خواهند شد.

پلتفرم تایزن شرکت سامسونگ نیز تفاوت زیادی از لحاظ طراحی با پلتفرم ال‌جی ندارد

 

پلتفرم تایزن شرکت سامسونگ نیز تفاوت زیادی از لحاظ طراحی با پلتفرم ال‌جی ندارد و به جرات می‌توان گفت که مهندسان سامسونگ، آن را با الهام از نسخه شرکت رقیب یعنی ال‌جی طراحی کرده‌اند. همچنین در تایزن سامسونگ، خبری از الگوریتم جست‌وجوی پیشرفته همانند نرم افزار مبتنی بر هوش مصنوعی ThinQ که در WebOS ال‌جی به کار رفته، نیست.

در خصوص قابلیت دستیار صوتی در محصولات این دو شرکت نیز باید گفت که تلویزیون‌های OLED و Super UHD ال‌جی از دستیار گوگل اسیستنت بهره می‌برند اما با این حال، سازگاری محدودی با دستگاه‌هایی که با دستیار صوتی الکسا کنترل می‌شوند، دارند.

سامسونگ نیز از دستیار صوتی اختصاصی بیکسبی (شاید بدترین گزینه) در محصولات خود استفاده کرده که البته اخیرا قابلیت پشتیانی از دو دستیار صوتی الکسا و گوگل اسیستنت نیز به تلویزیون‌های این شرکت اضافه شده است.

دالبی ویژن در برابر +HDR10

دالبی ویژن در برابر +HDR10

سامسونگ و ال‌جی از دو فرمت نسبتا متفاوت دامنه دینامیکی بالا (HDR) برای محصولات خود بهره می‌برند. ال‌جی فناوری دالبی ویژن را در دل تلویزیون‌های جدید OLED و Super UHD خود به کار برده و سامسونگ نیز به فناوری HDR10+ متوسل شده است.

هر دو فرمت از آنچه که تحت عنوان متادیتای دینامک شناخته می‌شود، برای همگام‌سازی خروجی تلویزیون با محتوای در حال نمایش بهره می‌برند. از این رو، با توجه به صحنه در حال نمایش میزان روشنایی، کنتراست و پردازش تصویر متغیر خواهد بود تا بهترین کیفیت ارائه شود.

دالبی ویژن یکی از پیشرفته‌ترین فرمت‌ها به حساب می‌آید که از گستره رنگی 12 بیتی بهره می‌برد. این در حالی است که HDR10+ از گستره رنگی 10 بیتی برخوردار است. از طرفی دیگر، گستره رنگی 12 بیتی، شایع‌تر و پرکاربردتر است. (اگرچه برخی از فیلم‌ها در آمازون پرایم با فرمت HDR10+ عرضه می‌شوند، اما این فرمت در سرویس‌های دیگری همچون نت‌فلیکس، کروم‌کست آلترا یا اپل تی‌وی 4K مشاهده نمی‌شود.)

QLED یا OLED

QLED یا OLED

تلویزیون‌های جدید موجود در بازار محصولات هوشمند از دو تکنولوژی پنل نمایشگر به نام‌های OLED و QLED بهره می‌برند. پنل‌های OLED که مخفف عبارت «Organic Light Emitting Diode» است، نوعی پنل تلویزیونی است که از خود نور ساطع می‌کند. چنین قابلیتی سبب روشنایی بیشتر نمایشگرهای باریک می‌شود و این اجازه را می‌دهد تا نمایشگرها، کنترل روشنایی تک تک پیکسل‌ها را خود در دست بگیرند.

پنل‌های OLED بیشتر به رنگ‌های پرانرژی و روشنایی کلی نسبتا پایین شناخته می‌شوند و در برخی موارد هم مشکل سوختگی پیکسل‌ها در این‌گونه نمایشگرها گزارش می‌شود. با این حال، این مشکلات به ندرت مشاهده می‌شوند و نمی‌توان گفت که مشکلی در حین استفاده از این نمایشگرها برای کاربران بوجود خواهد آمد.

تمامی‌پنل‌های OLED توسط شرکت LG Display تولید می‌شوند

 

تمامی‌پنل‌های OLED توسط شرکت LG Display تولید می‌شوند و اگر یک تلویزیون OLED سونی در منزل‌تان دارید، باید به خاطر تولید این پنل‌ها قدردان ال‌جی باشد.

پنل‌های QLED اما تکنولوژی اختصاصی توسعه داده‌شده توسط شرکت سامسونگ است. این پنل‌ها از یک فیلتر کوانتوم دات برای ارتقای رنگ و کنتراست استفاده می‌کند که این کار از طریق کم نور کردن مناطق انجام می‌شود تا کنترل بر روی تک تک پیکسل‌ها. تلویزیون‌های QLED از میزان روشنایی به مراتب بیشتری (هزاران نیت در برابر چندصد نیت) در مقایسه با تلویزیون‌های OLED برخوردارند و می‌توانند تصاویر روشن و تاریک بیشتری را در یک زمان به نمایش درآورند.

در مجموع می‌توان گفت که پنل‌های OLED بیشتر برای تماشای ویدیوهایی با کیفیت بالا در محیط‌های تاریک مناسب‌اند و این در حالی است که تلویزیون‌های سامسونگ، علی‌رغم عملکرد ضعیف‌تر در نمایش رنگ‌ها، از وضوح و روشنایی به مراتب بیشتری برخوردارند.

تلویزیون‌های سامسونگ یا ال‌جی: کدامیک را انتخاب کنیم؟

تلویزیون‌های سامسونگ یا ال‌جی: کدامیک را انتخاب کنیم؟

سامسونگ و ال‌جی مسیر پر پیچ‌و‌خمی ‌را در دستیابی به اهداف خود پیش رو دارند. شرکت LG Display می‌بایست بر روی تحقیق و توسعه پنل‌های OLED خود بیش از این‌ها سرمایه‌گذاری کند. اگرچه عملکرد این شرکت در سه ماهه نخست سال جاری میلادی با زیان همراه بود، اما این شرکت امیدوار است که بتواند رشد قابل ملاحظه‌ای ای را در زمینه پنل‌های OLED تجربه کند و تعادل را به هزینه و درآمدهای خود بازگرداند.

مرتبط:‌ تلویزیون لوله‌ای ال جی 

از طرفی دیگر، سامسونگ نیز نتوانست سود مورد انتظار را در فروش گوشی‌های هوشمند و تلویزیون‌های خود در طی سه ماهه نخست سال 2019 به دست آورد. سامسونگ در تلاش است تا با توسعه تکنولوژی کوانتوم دات OLED، رقیبی جدی را برای پنل‌های OLED ال‌جی روانه بازار کند. اما نبود منابع مالی کافی، این برنامه‌ها را حداقل چند سالی به عقب انداخته است.

جدای از عملکرد مالی ال‌جی و سامسونگ، باید گفت که هر دو شرکت در حال کار بر روی تکنولوژی نمایشگرهای خود هستند و تلاش می‌کنند تا پشتیبانی از تلویزیون‌های جدید خود را به بهترین شکل انجام دهند.

در مجموع می‌توان گفت اگر به دنبال تلویزیون‌های مجهز به پنل QLED با روشنایی بالا و قیمت مناسبت‌ هستید، مدل‌های سامسونگ می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای خرید باشند. اما اگر قصد تلویزیون‌هایی با کیفیت تصاویر بالاتر را دارد و قیمت محصول نیز اهمیت چندانی برایتان ندارد، در حال حاضر گزینه‌ای بهتر از تلویزیون‌های مجهز به پنل OLED ال‌جی در بازار وجود ندارند.

سامسونگ آیتیونز و ایرپلی را به تلویزیون‌هایش می‌آورد

 

منبع
techradar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا