موبایل

آیا گوشی اندرویدی به آنتی ویروس موبایل نیاز دارد؟

اگر گوشی اندرویدی دارید با این پرسش مواجه هستید که آیا به نصب آنتی ویروس موبایل نیاز دارید یا نه؟

اگر بخواهید از جایی خارج از پلی استور اندروید یک اپلیکیشن را روی گوشیتان نصب کنید، باید خیلی خیلی مراقب اطمینان و سلامت آن برنامه باشید و اینکه باید از وبسایتی که اپلیکیشن را از آنجا دانلود می‌کنید اطمینان کامل داشته باشید چراکه این منایع باید از لحاظ امنیتی مورد تایید اندروید باشند.

از این رو باید دید آیا آنتی ویروس موبایل قادر است ما را در مقابل باج افزار موبایلی و حملات فیشینگ محافظت کند یا خیر.

آپدیت‌ها را جدی بگیرید

«کریگ یانگ» محقق امنیتی موسسه Tripwire VERT در مصاحبه خود می‌گوید: «اگر تصور کنیم که توصیه‌های بالا را به خوبی اجرا کرده‌اید، بنابراین امنیت خود سیستم عامل اندروید می‌تواند از خیلی از اپلیکیشن‌ها و ابزارهای محافظت کننده گوشی بهتر عمل کند.

او میگوید: تا زمانی که کاربران به طور منظم سیستم عامل خودشان را آپدیت کنند و از دانلود اپلیکیشن‌های نامطمئن پرهیز کنند مشکلی برایشان پیش نخواهد آمد.»

به همین دلیل آپدیت‌ها را جدی بگیرید. در این آپدیت‌ها همیشه یک سری بهبود در عملکرد سیستم امنیتی سیستم عامل دستگاه شما هم به وجود خواهد آمد. هرچه دیرتر آپدیت‌های جدید را نصب کنید، احتمال به خطر افتادن امنیت دیوایس شما هم افزایش پیدا می‌کند.

آنتی ویروس اندروید امنیت اندروید

از این رو امکان نفوذ باج افزارها به دستگاه شما هم کاهش پیدا می‌کند.

البته نصب ابزارهای امنیتی اندرویدی می‌تواند این خطر را خیلی کمتر کند. برخی از کارشناسان پیشنهاد می‌کنند کاربران برای اطمینان حداقل یک اپلیکیشن محافظت کننده را روی دستگاهشان نصب داشته باشند چراکه ممکن است گوگل در سیستم عامل اندروید در برخی قسمت‌ها از لحاظ امنیتی ضعف داشته و هکرها از آن باخبر شوند.

آنتی ویروس موبایلی مشهور و کارآمد چیست؟

در این صورت شما می‌توانید از آنتی ویروس های موبایل مشهور بازار که نظارت خوبی بر گوشی شما دارند و البته خیلی درون دیگر اپلیکیشن‌های گوشیتان سرک نمی‌کشند استفاده کنید.

آنتی ویروس های AVG، Norton، Avast و Avira از جمله نام‌هایی هستند می‌توانید به آنها اطمینان کنید و از ابزارهای امنیتی آنها بر روی دیوایس اندرویدی خود بهره‌مند شوید.

«کرستی ادواردز» مدیر متخصصین امنیتی وبسایت Lookout هم معتقد است به نوعی محافظت بر روی دیوایس‌های اندرویدی توسط آنتی ویروس‌ موبایلی نیاز است، علی‌الخصوص اگر از دیوایستان برای کسب و کار و تجارت هم استفاده می‌کنید.

تمامی متخصصین امنیتی که با آنها مصاحبه شده معتقد بودند که سیستم عامل آی او اس در مقایسه با اندروید از اهمیت خیلی بیشتری برخوردار است از همین جهت کاربران آیفون و آیپد به نصب آنتی ویروس بر روی گوشی خود نیازی ندارند.

البته این به معنی در امان بودن کامل آیفون در مقابل حملات هکرها نیست. در کل نفوذ به سیستم امنیتی آیفون کار فوق‌العاده سختی است اما غیرممکن نیست.

مرتبط:‌ باگ امنیتی خطرناک در اپلیکیشن پیش فرض گوشی شیائومی

به حداقل رساندن خطرات

اگر خطر نفوذ باج افزارها به دیوایستان تا حد ممکن کاهش پیدا کرده، چه خطرات احتمالی دیگری ممکن است دیوایس شما را تهدید کند؟ حملات فیشینک دسته‌ای دیگر از حملات هستند که هکرها با ارسال یک پیام ساده و یا یک ایمیل و حتی یک لینک وبسایت می‌توانند سریعا به دستگاه شما نفوذ پیدا کنند.

باج افزار موبایل
نیاز به آنتی ویروس به خصوص برای دستگاه‌های اندرویدی که منابع غیر رسمی دانلود اپلیکیشن در آن زیاد است نکته امنیتی کلیدی است

عموما زمانی که می‌خواهید یک اپلیکیشن غیررسمی یا مشکوک را نصب کنید، یک نوتیفیکیشن دریافت می‌کنید یا از شما خواسته می‌شود که حتی الامکان به این دسته از برنامه‌های نامطمئن دسترسی ندهید و یا اینکه از شما خواسته می‌شود نام کاربری و پسوورد اکانت‌های مهم خودتان را در این برنامه‌ها وارد نکنید.

کرستی ادواردز می‌گوید حملات فیشینگ امروزه به یکی از بزرگترین خطرات برای موبایل‌ها تبدیل شده‌اند چراکه معمولا کاربران به خاطر کوچک بودن صفحه نمایش توجه زیادی به لینک‌ها نمی‌کنند و به راحتی وارد آنها می‌شود و این لینک‌ها احتمال دارد حاوی یکی از این حملات فیشینگ باشند.

در کل شاید اسمارت فون شما در مقابل باج افزارها ایمنی کامل داشته باشد اما حملات به ظاهر معمولی فیشینگ می‌توانند اطلاعات مهم و سری درون دیوایس شما را پیدا و سرقت کنند.

آنتی ویروس موبایل تا حد زیادی این خطرات را به کاربر گوشزد میکنند یا جلوی این حملات را می‌گیرند.

مرتبط: کشف باگ‌های امنیتی جدید خطرناک در اندروید

این توصیه‌های ساده را جدی بگیرید

قوانین موجود در این زمینه برای جلوگیری از این حملات مثل گذشته هستند: در مورد لینک‌های مشکوک که در پیام‌ها یا ایمیل‌هایی که به گوشیتان ارسال می‌شوند خیلی احتیاط کنید و اگر شک دارید که در یک وبسایت یا یک پلتفرم رسمی و امن هستید، سعی کنید URL آن وبسایت را از طریق مرورگرتان چک کنید و از ایمن بودن آن مطمئن شوید.

همانطور که در مطالب گذشته بارها اشاره کرده‌ایم، تا حد ممکن در تمامی سرویس‌هایی که استفاده می‌کنید از تایید هویت دومرحله‌ای (Two-factor authentication) استفاده کنید. این اقدام هم می‌تواند به راحتی از نفوذ حملات فیشینگ به اطلاعات و اکانت‌هایتان جلوگیری کند.

تایید دو مرحله یکی از کارسازترین اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از نفوذ به گوشی اندرویدی است
تایید دو مرحله یکی از کارسازترین اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از نفوذ به گوشی اندرویدی است

ضمنا به درخواست دسترسی‌هایی که برخی از اپلیکیشن‌ها برایتان ارسال می‌کنند خیلی خیلی حساس باشید چراکه ممکن است این اپلیکیشن‌ها حاوی باج افزار باشند و شما با دستان خودتان درب را برای نفوذ آنها به موبایلتان باز کنید.

برای مثال اپلیکیشن‌های قدم شمار هیچ نیازی به دسترسی به لیست تماس‌های شما ندارند. البته اگر چنین درخواستی از طرف چنین اپلیکیشنی برایتان ارسال شد حتما به این معنی نیست که این برنامه صد درصد حاوی یک باج افزار است. اما در کل حساس بودن به چنین مواردی کار معقولانه‌ای به نظر می‌رسد.

در کل این روزها بهتر است بیشتر سراغ اپلیکیشن‌های رسمی و شناخته شده برویم و کمتر از دسته اپلیکیشن‌های جدید و ناشناخته استفاده کنیم. ناگفته نماند امروزه برخی از اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موبایلی به عنوان پوششی برای فعالیت‌های جاسوسی در گوشی‌های کاربران استفاده می‌شوند.

آنتی ویروس موبایل تا حد زیادی بعد از وقوع یک حادثه به کمک شما می آیند اما همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.

محدود کردن دسترسی به اپلیکیشنها

همچنین دسترسی دادن به اپلیکیشن‌ها امروزه در هردو سیستم عامل آی او اس و اندروید آسانتر شده است.

برای مثال با رفتن به تنظیمات گوشی می‌توانید انتخاب کنید که یک برنامه به خصوص تا چه اندازه می‌تواند به سیستم‌عامل و ابزارهای آن دسترسی داشته باشد.

زمانی که بحث به برنامه‌های امنیتی روی گوشی کشیده می‌شود، تمامی متخصصان امنیتی موافقند که به روزرسانی مرتب سیستم عامل دستگاه و دسترسی آگاهانه دادن به برنامه‌ها می‌تواند بخش اعظمی از امنیت دیوایس شما را تامین کند. تنها کافی است از کدها و لینک‌های فیشینگ برخی هکرها آگاهی داشته باشید و بی پروا بر روی هر لینک و پیامی کلیک نکنید.

آنتی ویروس موبایل ممکن است همیشه به کار شما نیاید اما در نقطه حساس شما را نجات خواهد داد.

بهترین موبایل ها با بیشترین عمر باتری

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا