اپل

طرح دو فوریتی تحریم شرکت آیفون

برخی نمایندگان مجلس ایران به دنبال تصویب طرحی هستند که شرکت آمریکایی آیفون! سالانه با یک میلیارد دلار ضرر روبه رو شود. چگونه؟ با رجیستر نکردن آیفون در ایران.

بر اساس تصویری از یک صفحه با سربرگ مجلس شورای اسلامی با عنوان « طرح دو فوریتی تحریم شرکت آمریکایی آیفون» در شبکه‌های اجتماعی و همچنین خبرگزاری تسنیم منتشر شده آمده است :

ایرانی ها در سال ۱۳۹۶ بیش از یک میلیارد دلار گوشی آیفون خریداری کرده‌اند که این رقم در سال ۹۷اندکی کاهش داشته است. در صورت توقف رجیستری گوشی آيفون سالانه حداقل رقمی بالغ بر یک میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا ضربه وارد خواهیم کرد.

پیش نویس طرح ممنوعیت آيفون
پیش نویس طرح ممنوعیت آيفون

این طرح اضافه می‌کند: این رقم وقتی اهمیتش معلوم میشود که بدانیم در سال ۲۰۱۸ به دلیل کاهش خرید ۵ میلیارد دلاری آیفون در چین سهام شرکت اپل کاهش چشمگیری پیدا کرد.

طراحان معتقدند اگر در کشور رجیستر گوشی آیفون را ممنوع کنیم ضرر سالانه آمریکا یک میلیارد دلار خواهد بود و در طور چهار سال بیش از چهارمیلیارد دلار ضرر مستقیم به دلیل اسقاط شدن حداقل ۵۰ درصد آیفونهای موجود نیز حداقل یک میلیارد دلار شرکت آیفون متضرر خواهد شد که جمعا به مبلغ ۵ میلیارد دلار به این غول بزرگ ضربه خواهیم زد.

طراحان همچنین بر حمایت همپیمانان ضد آمریکایی ایران از این طرح حساب باز کرده‌اند و معتقدند کشورهایی مثل ونزوئلا ۲.۵ میلیون نفر، سوریه ۳۱۰ هزارنفر ،‌کوبا ۵۰۰ هزارنفر ،‌بولیوی ۵۰۰ هزارنفر و جمعا ۴ میلیون گوشی که به این عدد میتوان کشورهای اسلامی ومسلمان را نیز اضافه کرد .

طرح ممنوعیت آیفون در مجلس

جزییات طرح ممنوعیت آیفون

وزارت ارتباطات موظف است بعد از تصویب این طرح از رجیستری آیفون خودداری کرده و هرگونه خدمات به این شرکت و شرکتهای وابسته و نمایندگی‌های آنان ممنوع است. مسئولیت اجرای این قانون به عهده شخص وزیر می‌باشد.

همچنین بر اساس تبصره ۱ این طرح ورود آزادی سازی محصولات این شرکت ممنوع بوده و گمرک جمهوری اسلامی ایران مسئول اجرای این تبصر است.

بر اساس تبصره ۲ تبلیغات این محصولات در ایران ممنوع بوده و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف به نظارت مستمر بوده و کلیه دستگاه‌های موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه موظب به رعایت و همکاری هستند.

بر اساس تبصره ۳ وزارت صمت باید از سفارش محصولات این شرکت خودداری کرده و بر اساس تبصره ۴ بانک مرکزی از تخصیص هرگونه ارز با هر قیمتی برای واردات محصولات این شرکت خودداری کند.

همچنین تبصره ۵ وزارت خارجه را مکلف به هماهنگی برای پیوستن سایر کشورهای اسلامی و هم پیمان به این تحریم اقدام کند و بالاخره در تبصره ۶ هم بهره مندی مقامات موضوع ماده ۷۱ قانو ن مدیریت خدمات کشوری از محصولات این شرکت آمریکایی ممنوع اعلام می‌شود.

 

اشکالات طرح

به نظر می‌رسد نمایندگان مجلسی که این طرح را مطرح کرده‌اند بحث تحریم‌های تازه شرکت اپل و مقابله با این شرکت با اپلیکیشنهای ایرانی  را مد نظر قرار داده‌اند. موضوعی که از سال گذشته شروع شد.

جد از اشکالاتی مثل شرکت آیفون (‌ به جای شرکت اپل )‌ اشکالات دیگری نیز در مورد این طرح وجود دارد. ضربه یک میلیارد دلاری به اپ بابت رجیستر نشدن گوشی‌های این شرکت یکی از آنهاست.

تصور اینکه رجیستر نکردن در ایران به هر حال می‌تواند ضرری به شرکت اپل بزند تصور اشتباهی نیست اما نوع و محاسبه این ضرر مهم است. نمایندگان مجلس سهم فروش آیفون به ایرانیان را ۱میلیارد دلار تخمین زده‌اند که مبنای محاسبه را هم ذکر نکرده‌اند.

۱ میلیارد دلار با دلار حدود ۱۴ هزارتومان چیزی بالغ بر ۱۴ هزار میلیاردتومان می‌شود. بر اساس آمارهای موجود سهم کل گردش مالی بازار تلفن همراه ایران در سال ۱۲ هزار میلیارد تومان است. و این گردش مالی مربوط به دو سال قبل است و احتمالا این گردش مالی در رکود موجوددر بازار بسیار بیشتر هم شده است.

همچنین آماری که از دو سال قبل داریم این است که آیفون چیزی حدود ۹ درصد بازار تلفن همراه ایران را دارد اما این آمار مربوط به سهم استفاده از آیفون است و سهم ریالی آیفون را نمیدانیم.

به هر حال عدد هرچقدر هم باشد سهم ۱ میلیارد دلاری آیفون در بازار ایران غیر قابل باور است.

اینکه سایر کشورها را به نخریدن آیفون ترغیب کنیم هم بحث غیر ممکنی به نظر می‌رسد. نکته این است که در این کشورها مانند ایران بحث رجیستری مطرح نشده و ضمن اینکه اپل اپلیکیشنهای محلی کشورهای دیگر را از روی اپ استور حذف نکرده است.

در مورد نمایندگی ندادن به اپل باید گفت اپل سالهاست حاضر به دادن نمایندگی محصولاتش به ایران نشده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا