مایکروسافت

استفاده ارتش آمریکا از هولولنز ۲

سال گذشته مایکروسافت موفق شد یک قرارداد ۴۷۹ میلیون دلاری با ارتش آمریکا ببندد. این قرارداد برای ساخت یک دستگاه خلاقانه که ارتش بتواند از آن برای حمله و دفاع استفاده کند بسته شد. امروز CNBC نگاهی داشته به دستگاهی که مایکروسافت برای ارتش آماده کرده است. این دستگاه درواقع همان هولولنز ۲ است که برای ارتش آماده شده است.

شواهد نشان می‌دهد ارتش از قرار داد خود و سرویسی که از مایکروسافت گرفته کاملا راضی است و امروز هم برای خبرنگاران یک دمو از فعالیت‌هایی که با هولولنز ۲ انجام می‌شود را برگزار کرده است.

البته به خبرنگاران اجازه تصویر برداری داده نشده است، زیرا جزو بخش‌های محرمانه ارتش آمریکا است. اما یکی از خبرنگاران CNBC فرصت پیدا کرده تا هولولنز ارتش را روی سرش بگذارد و آن را تجربه کند. او تجربه خود را اینگونه بیان کرده است:

 

به محض اینکه هولولنز را روی سرم گذاشتم یک نقشه مقابلم دیدم که نشان می‌داد دقیقا کجا ایستاده‌ام. در کنار نقشه تصویر محل خودم را از بالا داشتم و می‌توانستم ساختمان‌ها و فضاهای اطرافم را هم مانند تصاویر ماهواره‌ای ببینم. جالب اینکه زمانی که سرم را چرخاندم کل نقشه و حتی فلشی که روبه‌رو را نشان می‌داد هم همزمان با من و خیلی دقیق چرخید. نکته جالب دیگر این بود که روی نقشه می‌توانستم سایر هم رزمانم را هم از بالا روی نقشه ببینم که در چه موقعیتی هستند.

 

به گفته یکی از سربازان ارتش ممکن است موقعیت نبرد شناخته شده نباشد. در این صورت هولولنز ۲ می‌تواند نقشه گوگل را هم دریافت کند و آن را با اطلاعاتی که خودش دارد ترکیب کند و در نهایت نتیجه قابل قبولی را به نیروها تحویل دهد.

هولولنز ارتش حتی می‌تواند تصاویر حرارتی را تحلیل کند و به سربازان هشدار بدهد که دشمن در چه نقطه‌ای قرار دارد. موضوع دیگر کار فرماندهی عملیات است. فرمانده در مقر خود می‌تواند همه چیز را تحت کنترل داشته باشد و همه نیروها را خیلی دقیق رصد کند. فرمانده ارتش گفته تصمیم دارد تا هزاران دستگاه هولولنز ۲ را برای ارتش به خدمت بگیرد تا در عملیات‌های مختلف از آنها استفاده کند. البته حتی قیمت این دستگاه‌ها هم مشخص نیست. فقط می‌دانیم نمونه‌ای که می‌توان از فروشگاه مایکروسافت تهیه کرد ۳ هزار و ۵۰۰ دلار قیمت دارد.

البته کارکنان و مهندسان ارشد مایکروسافت خیلی با این نوع قرار داد موفق نبودند. دلیل آنها هم این است که تکنولوژی نباید به یک صلاح کشنده تبدیل شود. البته فرمانده ارتش می‌گوید این فناوری برای دفاع استفاده می‌شود و داشتن این فناوری احتمال حمله به کشور را خیلی کاهش می‌دهد.

به هر ترتیب به نظر می‌رسد مایکروسافت از این تصمیم راضی است و پیشرفت چشمگیری هم داشته است. مایکروسافت سرویس ابری بی‌نظیری هم در اختیار دارد که با آن می‌تواند سرویس جذابی را به ارتش ارائه دهد. مایکروسافت پیش از ارتش با پنتاگون هم همکاری موفقی داشته و نام همکاری جدید این شرکت با ارتش هم JEDI است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا