آمازون

همکاری جاسوسی عربستان و اسراییل برای هک تلفن جف بزوس

مشاور امنیتی شخصی جف بزوس مدیرعامل آمازون معتقد است که عربستان سعودی به کمک یک استارتاپ اسراییلی گوشی بزوس را هک کرده و عکسهای شخصی آن را به سرقت برده است.

پیش از این خود جف بزوس هم در مطلبی که در وبلاگش نوشت به نقش عربستان سعودی در افشای اطلاعات شخصی اش اشاره کرده بود.

ماجرای عربستان سعودی و جف بزوس درست بعد از قتل جمال خاشقچی ستون نویس روزنامه واشنگتن پست پیش آمد.

جف بزوس صاحب واشنگتن پست هم هست.

گاوین دبلکر ( Gavin de Becker ) در مطلبی که در روزنامه دیلی بیست منتشر کرده می‌نویسد که یک استارتاپ ۱ میلیارد دلاری اسراییلی به سعودی‌ها برای ردیابی تبلیغات و نفوذ به گوشی جف بزوس از این طریق کمک کرده است.

مشاور جف بزوس می‌گوید که تیم او به این جمع‌بندی رسیده که سعودیها به گوشی بزوس دسترسی داشته‌اند و اطلاعات شخصی او را به سرقت برده‌اند.

انتشار تصاویر و متن مسیج‌های جف بزوس و یک زن در نشریه National Enquirer جنجال زیادی به پا کرد اما درست قبل از آن جف بزوس و همسرش از طلاق خود خبر داده بودند.

پیش از این سی ان ان اعلام کرده بود برادر زنی که با جف بزوس رابطه داشت و از حلقه طرفداران ترامپ به شمار می‌رود عکسهای او را به سرقت برده است.

با اینکه ردیابی یک مدیرعامل توسط یک دولت خارجی و به کمک تکنولوژی‌های پیشرفته شبیه یک رمان جاسوسی است اما به گفته بیزنس اینسایدر ردیابی افراد از طریق تلفن همراهیشان به کمک تکنولوژی یک صنعت ۱۲ میلیارد دلاری است.

نرم‌افزاری که می‌تواند پیامک، ایمیل و اپلیکیشنها را ردیابی کند

مشاور جف بزوس از انتشار جزییات هک تلفن مدیرعامل آمازون خودداری کرده اما شرکتهایی چون NSO Group ، DarkMatter و BlackCube شرکتهایی هستند که به گفته بیزنس اینسایدر برای دولتهای مختلف اقدام به جاسوسی می‌کنند.

شاخص‌ترین آنها  NSO Group است یک استارتاپ ۱ میلیارد دلاری اسراییلی که حتی در سایت خودش به وضوح تاکید می‌کند به آژانسهای دولتی کمک می‌کند که تحقیقاتی را در زمینه تروریسم و جنایت انجام دهند.

این شرکت در سال ۲۰۰۸ توسط Shalev Hulio و Omri Lavie با هدف کمک به اپراتورها برای دسترسی به تلفنهای مشتریانشان ( به گفته خودشان با هدف بهبود کیفیت ) راه‌اندازی شد.

از آن زمان این شرکت به عربستان سعودی کمک کرده که تبلیغات خود را ردیابی کند به گفته خودش به مکزیک هم کمک کرده که تا با کارتلهای مواد مخدر مبارزه کند. این شرکت همچنین به گفته مجله تایمز تاکنون با دهها دولت همکاریهایی داشته است.

اصلی‌ترین تکنولوژی مورد استفاده این شرکت Pegasus نام دارد و در سال ۲۰۱۱ عرضه شد.

به نوشته مجله تایمز تکنولوژی Pegasus میتواند اطلاعاتی را از راه دور از اپلیکیشن‌های تلفن همراه مانند فیسبوک، واتس‌اپ و اسکایپ و همچنین متن و ایمیل، تماس تلفنی و اطلاعات لوکیشن کاربران دریافت کند.

گفته می‌شود اطلاعات این شرکت اسراییلی منجر به ردیابی و دسترسی جاسوسان عربستان به تلفن همراه جمال خاشقچی شد. ماجرایی که به قتل این روزنامه‌نگار در کنسولگری عربستان در استانبول منجر شد.

شرکت NSO Group همچنین با دولت امارات هم همکاری داشت که به نوشته مجله تایمز منجر به نصب نرم‌افزار و ردیابی فعال آزادی‌های مدنی در این کشور به نام احمد منصور شده است.

جاسوسان تکنولوژی اماراتی

شرکت NSO Group تنها شرکت در فضای جاسوسی بین‌المللی نیست. مجله تایمز فاش کرده که این شرکت حالا یک رقیب دارد و آن هم شرکت اماراتی DarkMatter است.

شرکت اماراتی بعد از آن به وجود آمد که شرکت امنیتی آمریکایی CyberPoint حاضر نشد بنا به درخواست امارات قوانین آمریکا را برای شکستن کدهای رمزنگاری شده برای هک وب‌سایت‌هایی که روی سرورهای آمریکایی نگهداری می‌شوند دور بزند.

DarkMatter در سایت خودش می‌نویسد که می‌خواهد به دولتها و کسب و کارها کمک کند تا بیشترین بهره را در جهت امنیت در محیط‌های دیجیتال ببرند.

با این حال به نوشته تایم این شرکت با هک دوربین مراقبت کودک منصور به مکالمات او گوش داد.

آینده مبهم آمازون بعد از طلاق جف بزوس

منبع
بیزنس اینسایدر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا