هوش مصنوعی

استفاده بدون اجازه آی‌بی‌ام از چهره افراد در شبکه‌های اجتماعی

ژانویه امسال موسسه آی‌بی‌ام (IBM) از سری داده‌های جدید خود با نام «تنوع در چهره‌ها» رونمایی کرد که هدف آن بهبود سیستم‌ های تشخیص چهره در زمینه شناسایی انواع چهره‌ها مختلف بود.

در گذشته الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای تشخیص چهره زنان و افراد با پوست‌ها رنگی مختلف با مشکلاتی مواجه بوده‌اند.

با در نظر گرفتن توانایی‌های تکنولوژی تشخیص چهره، حال اینکه برای نظارت باشند یا برای یافتن افراد گمشده و حتی تشخیص چهره افراد مشهور در مکان‌های مختلف، مردم ممکن است تمایلی به تشخیص چهره‌هایشان توسط این سیستم‌ها نداشته باشند. علی‌الخصوص زمانی که از این سیستم برای تشخیص و تفکیک افراد بر اساس جنسیت یا نژاد استفاده شده باشد.

موسسه آی‌بی‌ام با استفاده از بیش از یک میلیون تصویر جمع‌آوری شده توسط پلتفرم‌های مختلف توانسته سیستم تشخیص چهره هوشمند خود را آموزش دهد.

طبق گزارش شبکه سی‌ان‌بی‌سی، این تصاویر بر اساس شاخصه‌هایی همچون، سن، جنسیت و همچنین جزئیات فیزیکی، رنگ پوست، سایز و شکل اجزای صورت فرد طبق‌بندی شده‌اند.

اما با اینکه آی‌بی‌ام از این تصاویر به خوبی استفاده می‌کرد، اما هیچگاه اعلام نکرد که این 1 میلیون تصاویری که شرکت از آنها برای آموزش سیستم خود استفاده کرده همگی متعلق به چهره افراد در دنیای واقعی هستند.

مطمئنا صاحبین این تصاویر در گذشته با تایید خودشان، تصاویرشان را در یک پلتفرم اینترنتی آپلود کرده‌اند اما کسی از آنها برای استفاده از تصاویرشان در تحقیقات شرکت ای‌بی‌ام در زمینه بهبود سیستم تخشیص چهره و هوش مصنوعی اجازه نگرفته است.

طبق تحقیقات به عمل آمده توسط سی‌ان‌بی‌سی، چهره بسیاری از افراد مشهور و مدیران مطرح دنیای تکنولوژی از جمله «کاترینا فیک» موسس پلتفرم Flickr نیز در این داده‌های موسسه آی‌بی‌ام قرار دارند. آی‌بی‌ام گفته افراد فعلا قادر به حذف تصاویرشان از این سری داده‌های شرکت نیستند اما به زودی این امکان برای آنها فراهم خواهد شد.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا