متا

کم توجهی فیسبوک به اکانت‌های جعلی!

فیسبوک همواره برای مبارزه با اخبار دروغین در شبکه اجتماعی خود عملکرد سریع و ضربتی داشته که نمونه آن را نه‌تنها در آمریکا بلکه در کشورهای اروپایی نیز دیده‌ایم. البته نگرش فیسبوک در مقابله با اخبار جعلی در دیگر کشورها به این صورت نبوده است و این شرکت ظاهرا توجه زیادی به اکانت‌های جعلی در دیگر کشورها ندارد. برنامه نویسان کشور مولداوی در مصاحبه اخیر خود با وبسایت BuzzFeed News ادعا کردند که از زمان درخواست آنها برای مقابله با اخبار جعلی و دروغین در این کشور 3 سال می‌گذرد اما فیسبوک در این 3 سال اعتنایی به درخواست این برنامه نویسان نداشته و به تازگی تصمیم به حذف اخبار جعلی از شبکه اجتماعی خود در این کشور گرفته است.

این برنامه نویسان در مصاحبه خود گفتند که با استفاده از یک افزونه موفق شدند لیست کاملی از اکنات‌های فیک و جعلی در این کشور را جمع‌آوری کنند و از سال 2016 تلاش کرده‌اند که گزارش این اکانت‌های جعلی را برای فیسبوک ارسال کنند. اما تلاش‌های این افراد تا چند وقت پیش بی نتیجه ماند تا جایی که بالاخره در ژانویه 2019 تصمیم گرفتند به‌طور مستقیم با یکی از کارکنان شرکت فیسبوک در آمریکا ارتباط برقرار کنند.

اکانت فیک فیسبوک

فیسبوک هم گفته که از ابتدای ژانویه این گزارشات را با دقت مورد بررسی قرار داده و اعلام کرده که گزارشات این برنامه نویسان کمک زیادی به حذف اکانت‌های جعلی از این شبکه اجتماعی کرده است.

توجه کم به دیگر کشورها

البته این اولین بار نیست که چنین مشکلی گزارش می‌شود. برنامه نویسان وبسایت فرانسوی Hoaxbuster هم اخیرا اعلام کردند که برای ارتباط با شرکت فیسبوک با چنین مشکلاتی مواجه شده‌اند. یافته‌ها نشان می‌دهند که ابزار فیسبوک برای گزارش این دسته از اکانت‌ها اصلا کارآمد نیست و اینکه فیسبوک گزارشات ارسال شده از طرف شرکت‌های معتبر همتای خود را ابتدا در اولویت قرار می‌دهد و اهمیت زیادی به شرکت‌ها و موسسات مستقل نمی‌دهد. این مسئله موجب می‌شود که اکانت‌های فیک بتوانند به کارشان ادامه دهند بدون اینکه فیسبوک به آنها توجه کند. برای مثال در مولداوی کمپین‌های روسی متعددی وجود دارند که فیسبوک باید با آنها مقابله کند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا