اپلایرانتکنولوژیگوناگون

چند نکته درباره اپل ، تحریم‌ها و نقش بازیگران ثالث

برای شفاف‌تر شدن موضوع اپل ، تحریم‌ها و نقش بازیگران ثالث :

1- اساسا محدود سازی برنامه‌های ایرانی در گوشی‌های اپل برمیگرده به تحریم‌های اولیه وضع شده توسط آمریکا ( ITSR )  که در بخشی از اون صادرات / واردات خدمات و کالا رو از مبدا ایران به آمریکا و بالعکس ممنوع میکنه.

‏2.مساله اصلی برنامه های ایرانی مثل اسنپ و غیره این هستند که در ایران توسعه داده شدن و طبعا انتشار اونها از طربق اپ استور که متعلق به اپل(یک نهاد مقیم آمریکا) هست نقض تحریم ها محسوب میشه.

تا مدت ها اپل در این مورد منفعل بود تا اینکه به دلایل نامعلوم چندین سال پیش شروع کرد به زدن ‏برنامه ها. حدس و گمان ها از گزارش این برنامه توسط افراد ثالث خبر می داد(چرا سیاست اپل ناگهانی تغییر کرد؟)
‏3.در مورد برنامه های دیگه (غیر ایرانی) اپل اونهارو مطابق با general license d-1 عرضه می کنه.
‏4.بعد از حذف برنامه های ایرانی، تنها روش نشر گسترده که باقی می موند گزینه نشر ‏درون سازمانی بود.

اصولا iOS طوری طراحی شده که صرفا برنامه ها از اپ استور نصب بشن مگر اینکه سازمانی(یک شخص حقوقی) بخواد برنامه ای رو بصورت غیر عمومی و برای کارمندهاش منتشر کنه.
‏5. مهم ترین شرط استفاده از نشر درون سازمانی عدم نشر عمومی اپ هایی هست که از این طریق منتشر میشه

‏6. سالها بود که بانک ها (که از همون اوایل از اپ استور حذف شدن) رو آورده بودن به استفاده از روش نشر درون سازمانی که بعدها برنامه های پرکاربرد دیگه هم مجبور به استفاده از اون شدن.
‏7. برای نشر درون سازمانی شما دو راه داشتین:
اول :  راه آسون خرید certificate از شرکت های دیگه بود

دوم : راه سخت تر ثبت شرکت در خارج از ایران، دریافت شماره duns و طی بقیه مراحل بود.
‏8.خیلی ها راه اول رو رفتن ولی با این مشکل مواجه شدن که سرتیفیکت خریداری شده در برنامه های دیگه ای که در راردار اپل بودن قرار می گرفت و بسته میشد و در راه دوم ریسک به مراتب کمتر بود.

‏9. بسته شدن اخیر چیز عجیب و غیر قابل انتظاری نبود ولی مساله این هست خیلی از شرکتها سرتیفیکیت های مختص خودشون رو استفاده می کردن و محدودیت هایی رو هم در نظر داشتن ولی با این حال در رادار اپل قرار گرفتن!

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا