تکنولوژی

استفاده از دستگاه های دیجیتال و اختلال رشد کودکان

طبق تحقیقات بین  استفاده از دستگاه های دیجیتال و اختلال رشد کودکان رابطه مستقیمی وجود دارد.

طبق تحقیقات جدید، کودکان 2 تا 5 ساله‌ای که مدت زمان زیادی در طول شبانه روز از دستگاه‌های دیجیتال استفاده می‌کنند، با اختلال رشد مواجه خواهند شد. دلیل این مسئله نیز واضح است: وقتی کودکی روبه‌روی صفحه نمایش قرار دارد، نه راه می‌رود، نه صحبت می‌کند و نه بازی و تمام فعالیت‌های مقتضی سن و رشد وی متوقف می‌شود.

مسئله استفاده کودکان خردسال از دستگاه‌های دیجیتالی، همیشه بحث برانگیز و بعضا نگران کننده بوده است.

با توجه به نقاط مثبت و منفی این مسئله، میزان درگیری کودکان وبا دستگاه‌های دیجیتال امروزی تا کنون، به شیوه‌های تربیت کودک و امری خصوصی تلقی می‌شده است. اما با وجود تحقیقات مفصل و مستندی که در این باره انجام شده می‌توان از واقعیت مطمئن شد.

بر اساس تحقیق اخیر دانشگاه روانشناسی Calgary  که امرو‌ز در نشریه Jama Journal Pediatrics منتشر شد، تاثیرات قرار گیری کودک در برابر صفحات نمایش دیجیتال در دوره رشد کودک و میزان پیشرفت کودکان در توسعه مهارت‌های اولیه در پایان دوره آزمایشی، بررسی شد.

خلاصه دست‌یافته این تحقیق به شرح زیر است:

  • استفاده بیش از حد کودک در سن 24 ماهگی از دستگاه‌های دیجیتال، با عملکرد ضعیف کودک در تست‌های غربالگری رشد در سن 36 ماهگی مرتبط است. همچنین، در سن 36 ماهگی نیز با قرار گیری بیش از حد در برابر صفحات نمایش دیجیتال، میزان نمره دریافتی کودک در تست‌های غربالگری 60 ماهگی، ضعیف‌تر اعلام شده است.

Sheri Madigan، نویسنده اصلی این مقاله توضیح می‌دهد:« با ارتباط کودک با والدین یا مربی، محرک‌های مثبت زیادی می‌تواند به کودکان در رشد فیزیکی و شناختی آنها کمک کند. وقتی کودک در برابر صفحات دیجیتال قرار می‌گیرد، ارتباط مثبت و سازنده او بین والدین و مربی به درستی برقرار نمی‌شود.»

در بخشهای دیگری از این مقاله آمده است:

وقتی کودکان مشغول استفاده از دستگاه‌های دیجیتال هستند، فرصت‌های زیادی برای بازی، تمرین و تقویت مهار‌ت‌های ارتباطی، حرکتی و شخصیتی را از دست می‌دهند.

 

« وقتی کودکان مشغول استفاده از دستگاه‌های دیجیتال هستند، فرصت‌های زیادی برای بازی، تمرین و تقویت مهار‌ت‌های ارتباطی، حرکتی و شخصیتی را از دست می‌دهند.

این مسئله به کیفیت مطالب مورد مشاهده کودک نیز بستگی دارد.

به عنوان مثال، وقتی کودک در حال تماشای برنامه‌ای روی گوشی شماست که او را از لحاظ فیزیکی و ذهنی درگیر نمی‌کند، عملا غیر متحرک و غیر فعال هستند و هیچ فعالیت مفیدی انجام نمی‌دهد و همین مسئله می‌تواند رشد وی را به تاخیر بیندازد.

این معضل همچنین می‌تواند رابطه بین والدین یا مربی با کودک را مخدوش کند زیرا برای برقرای ارتباطات کلامی و یادگیری مهارت‌های اجتماعی توسط کودک، فرصت کمتری ایجاد می‌شود.

 

حد مجاز و مطالب مجاز استفاده دیجیتالی کودکان

البته باید در نظر داشت که استفاده از دستگاه‌های دیجیتال همیشه به خودی خود بد نیست و در این تحقیق مسئله «حد مجاز» و « مطالب مجاز» مطرح شده است.

حد مجاز استفاده کودکان از دستگاه های دیجیتالی
برخی بازی ها که برنامه‌ها و گیم‌هایی که کودک را از لحاظ ذهنی یا فیزیکی درگیر خود می‌کند،می‌تواند تاثیرات مثبت نیز داشته باشد.

 

برنامه‌ها و گیم‌هایی که کودک را از لحاظ ذهنی یا فیزیکی درگیر خود می‌کند، مانند بازی‌های تقویت مهارت می‌تواند تاثیرات مثبت نیز داشته باشد.

اما باید توجه داشت که در سنین پایین‌تر، فعالیت اصلی کودک باید فیزیکی و واقعی باشد تا تقویت توانایی‌ها و مهارت‌های اصلی و بیسیک، به حد طبیعی خود برسند.

در این تحقیق، کودکان بین 2 تا 3 ساعت در روز، مشغول استفاده از دستگاه‌های دیجیتالی می‌شدند اما باید در نظر داشت که هرگز نمی‌توان یک رقم مطمئن و قطعی برای جلوگیری از بروز آسیب را اعلام کرد.

پس سعی کنید برای جلوگیری از موضوع  دستگاه های دیجیتال و اختلال رشد کودکان ابزارهای خود مثل موبایل از دسترس کودکان دور نگه دارید و در صورتی که نقشه‌هایتان جواب ندارد و کودک جای آنها را پیدا کرد، بیش از نیم ساعت در روز ، اجازه استفاده به وی ندهید.

نتیجه این تحقیق را می‌توان به گونه‌ای ساده‌تر تفسیر کرد: کیفیت برنامه‌ها و بازی‌هایی که کودک را مشغول می‌کند، به کمیت زمان مورد استفاده از دستگاه‌های دیجیتال، ارجحیت دارد.

یعنی متعادل‌ترین راهکار این است که برنامه‌هایی را برای استفاده کودک انتخاب کنید که سازنده و مفید است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا