تکنولوژی

نجات زندانیان با چاپگر دندان مصنوعی

آیا چاپگر سه بعدی می‌تواند وضعیت سلامت زندانیان را دگرگون کند؟ ظاهرا بله.

در سپتامبر ۲۰۱۸، روزنامه هوستون (Houston Chronicle) گزارشی جنجالی در مورد رفتار سیستم زندان ایالت تگزاس با زندانیانی که دندان‌های خود را از دست داده‌اند، منتشر کرد.

مقامات زندان به جای اینکه دندان مصنوعی برای زندانیان فراهم کنند، به آنها می‌گفتند که از آشپزخانه زندان تقاضا کنند غذاها را برای آنها پوره کند و مجبور بودند با لثه غذا بجوند. تنها زمانی تهیه دندان مصنوعی برای یک زندانی ضروری می‌شد که فرد به خاطر نداشتن دندان وزن زیادی از دست می‌داد.سیستم زندان تگزاس از گذشته برای تامین مراقبت‌های پزشکی کافی برای زندانیان دارای مشکل بوده است.

در سال ۱۹۷۴ یک زندانی که جراحت زیادی دیده بود، به دادگاه شکایت کرد و این زندان را مجبور به اجرای یکسری اصلاحات کرد. اما تهیه دندان مصنوعی برای زندانیان، به دلایل نامعلوم سال‌ها جزو اولویت‌های مقامات این زندان نبوده است. در سال ۲۰۰۴ مسوولان پزشکی زندان تعداد ۱۲۹۵ دندان مصنوعی سفارش دادند، اما در سال‌های بعد این تعداد کاهش چشمگیری یافت.در سال ۲۰۱۶، تنها ۷۱ دندان مصنوعی برای جمعیت بیش از ۱۴۹ هزار نفری زندان سفارش داده شد. این در حالی بود که در زندان کالیفرنیا که بعد از تگزاس بزرگ‌ترین سیستم زندان آمریکا را دارد، نزدیک به ۵هزار دندان مصنوعی در همین سال، سفارش داده شده بود.

  طرح‌هایی برای تغییر

مدت بیش از یک سال پس از آن، ده‌ها زندانی نامه‌هایی به روزنامه هوستون در مورد جزئیات این مشکل فرستادند. برخی از آنها شکایت می‌کردند که با وعده سفارش دندان مصنوعی جدید، کل دندان‌های خراب خود را کشیده‌اند و برخی هم در طول زمان دندان‌های خود را به تدریج از دست داده بودند.

در مدت کوتاهی بعد از انتشار این گزارش در ماه اکتبر، مقامات زندان از طرح‌هایی برای تغییر این سیاست خبر دادند و متخصصانی برای راه‌اندازی یک کلینیک ویژه دندانپزشکی در مرکز زندان استخدام کردند تا زندانیان برای حل مشکلات خود به آنها مراجعه کنند.قرار است در بهار سال جدید، این سیستم قدمی فراتر بردارد و سفارش‌هایی برای دندان‌های مصنوعی تولیدشده طی فرآیند چاپ سه‌بعدی ثبت کند. خبرنگار روزنامه هوستون می‌گوید ابتدا مشخص نبود که زندان تگزاس چگونه می‌خواهد این کار را انجام دهد، اما ادامه تحقیقات، اطلاعاتی را در مورد چاپ سه‌بعدی نمایان کرد.

در روش قدیمی مرسوم، قالب‌گیری اولیه از دهان با گچ صورت می‌گیرد و قالب‌ نهایی با فلز ساخته می‌شود. چون این فرآیند کار دستی زیادی نیاز دارد، درست کردن دندان مصنوعی دقیق بر اساس قالب و دهان بیمار سخت است. به همین دلیل، فقط دندانپزشک یا تکنسین‌های خیلی ماهر از پس درست کردن بهترین دندان مصنوعی‌ها برمی‌آیند.

مرتبط :  چاپگر سه بعدی که یک ساختمان می‌سازد

اما در تکنیک جدید، قالب‌های دقیق به‌صورت اتوماتیک و بر اساس داده‌های اندازه‌گیری شده، درست می‌شوند. به این صورت که تکنسین‌ها از دستگاه‌های کدخوان برای اسکن کردن دهان بیماران استفاده خواهند کرد و سپس تصویر آن را به یک موقعیت مرکزی برای چاپگر دندان مصنوعی ارسال می‌کنند. دندان مصنوعی تولید شده با این روش، با اضافه کردن دندان‌های سرامیکی و لثه به قالب اصلی تکمیل می‌شود. این فرآیند از چند ماه به چند هفته کاهش می‌یابد.

در این سیستم دیگر نیازی نیست زندانیان به کلینیک‌های دندانپزشکی در سطح شهر انتقال یابند و با اینکه هزینه‌ اولیه خرید تجهیزات کمی گران تمام می‌شود (۱۰۰ هزار دلار)، مقامات می‌گویند ست دندان‌های مصنوعی چاپ شده با چاپگر دندان مصنوعی در نهایت هر کدام ۵۰دلار عرضه خواهد شد.

یعنی تولید دندان مصنوعی بیشتر با چاپگر دندان مصنوعی در طول زمان، صرفه اقتصادی خواهد داشت.

دانشگاه پزشکی تگزاس که در این طرح با سازمان زندان وارد همکاری شده، اعلام کرده آنها قادرند هر روز ۱۰ سفارش جدید دندان مصنوعی را پردازش کنند.محققان موسسه ملی تکنولوژی و علوم صنعتی پیشرفته در ژاپن می‌گویند در این روش جدید که از یک اسکنر ویژه استفاده می‌شود، تولید دندان مصنوعی باکیفیت نصف قیمت تکنیک‌های متداول قدیمی هزینه خواهد داشت.

از آنجا که تکنولوژی چاپگر دندان مصنوعی برای تولید دندان مصنوعی هنوز کاملا جدید است، در تامین آنها برای زندانیان تگزاس باید احتیاط لازم صورت بگیرد تا کارآیی و راحتی برای آنها داشته باشد.

  ترمیم زخم با چاپ سه‌بعدی

چاپ سه‌بعدی در عرصه پزشکی به سرعت در حال رشد است. از آنجایی که ساخت پروتزهای سنتی بسیار زمان‌بر و سخت است، این تکنولوژی در ابتدا به کمک تولید پروتز قسمت‌های مختلف بدن برای کسانی که نیاز داشتند، آمد.

این پیشرفت به‌خصوص در کشورهای جنگ‌زده که تعداد افراد معلول در آنها زیاد است، بسیار مفید است. اخیرا هم محققان، تولید پوستسه‌بعدی برای ترمیم زخم‌ها را هم مورد آزمایش قرار داده‌اند و حتی به درست کردن ارگان‌های متحرک مثل قلب از طریق سلول‌های بیمار، روی آورده‌اند. محققان دانشگاه هاروارد به پیشرفت‌های قابل توجهی در تولید رگ‌های خونی به این روش رسیده‌اند که قدم مهمی به سمت چاپ بافت‌‌هایی با فرآورده‌های خونی است.

نویسنده: Eillie Anzilotti

مترجم: مریم رضایی

منبع: Fast Company

منبع
دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا