تکنولوژی

ارتودنسی دندان با چاپگر سه‌بعدی

یک دانشجوی دوره کارشناسی در موسسه تکنولوژی نیو جرسی، برای اولین بار با استفاده از چاپگر سه بعدی، مواد اولیه به قیمت 60 دلار و کمی خلاقیت موفق شد برای خود براکت دندان تولید کند که واقعا کاربرد دارد.

Amos Dudley در دوران دبیرستان براکت دندان داشت اما به دلیل سهل انگاری، از نگه دارنده براکت استفاده نکرده بود و به همین دلیل دندان‌هایش به مرور زمان جابه جا شدند. دادلی که نمی‌توانست هزاران دلار خرج براکت‌های جدید کند، تصمیم گرفت خودش دست به کار شود و با کمک تکنولوژی، براکت‌های دست ساز خود را تولید کند!

دادلی در وبلاگ خود نوشت که زمانی این فکر به ذهنش خطور کرد که هیچ پولی نداشت اما در عوض به دستگاه چاپگر سه بعدی دانشگاه دسترسی داشت. پروسه ساخت چنین پروژه‌ای ساده نسیت، و دادلی با تحقیق در مورد روش‌های ارتودنسی و همچنین رسم دیجیتالی مسیر قرارگیری براکت‌ها، موفق شد آنها را طوری طراحی کند که دندان‌ها را در مسیر صحیح قرار دهد. بعد از اتمام مرحله طراحی، تنها کاری که باید می‌کرد این بود که با استفاده از مواد اولیه پلاستیکی ارزان قیمت، طرح خود را روی مدل سه بعدی پیاده کند.

در ادامه، پروسه طراحی و تولید این براکت‌ها توضیح داده شده است:

دادلی اول از همه با استفاده از پودر آلژِینات از دندان‌های خود قالب اولیه گرفت. وی در وبلاگ خود گفت: “این قالب‌ها بسیار دقیق عمل می‌کنند و جزئیات فراوانی را در خود حفظ می‌کنند”.

ساخت این قالب ساده بود. وی می‌گوید:” من قالب را به صورت سر و ته در ظرف ماست گذاشتم و بعد آن را با مایعی به نام Permastone پُر کردم. زمانی که قالب درآمد، خیلی راحت آن را شکستم و اطراف قالب اصلی را با تیغ تراشیدم تا سطحی صاف به دست آید.

در عکس زیر مشاهده می‌کنید که قالب دندان‌های دادلی، به وضوح دندان جابه جا شده را مشخص کرده است.

به گفته دادلی، آخرین مرحله ساده بود. وی با استفاده ازنرم افزارNextEngine  توانست نسخه‌ای شبیه به قالب دندان‌های خود طراحی کند و همچنین با تهیه انیمیشنی، مسیر قرارگیری صحیح دندان جابه جا شده را مشخص کرد.

و بعد وی توانست با استفاده از دستگاه چاپگر سه بعدی، قالب سه بعدی خود را تولید کند.

نگاهی نزدیک‌تر از قالب سه بعدی دندان‌های دادلی،

در تصویر زیر می‌توانید فرایند چاپ را مرحله به مرحله ببینید.

بعد از چاپ آخرین نمونه از براکت‌های سه بعدی، دادلی انتهای قالب را خم کرد تا به لثه‌ها آسیب نرساند.

 

نوع خنده دادلی قبل و بعد از چهار ماه استفاده از این براکت‌ها را در زیر ببینید.

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره پروسه ساخت این براکت‌ها بدانید، می‌توانید به وبلاگ دادلی سر بزنید اما حتی المقدور سعی کنید از وی درخواست ساخت براکت دندان برای خود نکنید!

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا