موبایل

چرا قیمت موبایل افزایش پیدا خواهد کرد؟

شرکت‌های تولید کننده موبایل در رقابت شدید افزایش قیمت گوشی هستند

اگر فکر می‌کنید گران شدن موبایل روند تعجب آوری شده و یا  پرداخت هزینه 1000 دلاری برای یک گوشی آیفون یا یک گوشی اندرویدی، رقم بسیار هنگفتی است، باید بدانید که در سال  2019 دیدن چنین قیمت‌هایی دیگر تعجب بر‌انگیز نخواهد بود.

به لطف اپل و سامسونگ و محصولاتی همچون iPhone XS و  Galaxy Note 9 که قیمت‌هایی حدود 999 دلار دارند، چنین رقم‌هایی دیگر نرمال و تازه نقطه شروع محسوب می‌شود.

با انتخاب مدل‌هایی با ظرفیت بیشتر، قیمت مدل‌ها بالاتر نیز می‌رود، به عنوان مثال، اگر بخواهید یک آیفون XS با ظرفیت 512 گیگابایت بخرید، باید 35 درصد بیشتر از قیمت پایه دیگر محصولات سری جدید این گوشی پرداخت کنید. در مورد آیفون XS Max که بهتر است دیگر حرفی نزنیم!

با وجود اینکه برخی از قابلیت‌ها، قیمت گوشی‌ها را بالاتر می‌برد، اما باید توجه داشت که تغییراتی که درنسل جدید گوشی‌های هوشمند اعمال شده نیز دلیلی برای افزایش قیمت آنهاست.

همین مسئله به اضافه دیگر فاکتورها باعث می‌شود که در سال 2019  گران شدن موبایل به روندی طبیعی تبدیل شود.

گوشی‌های 5G و گوشی‌هایی با طراحی تاشو قرار است در سال 2019 عرضه شوند مانند Galaxy X که در نسل جدید این گوشی‌های هوشمند به هیچ عنوان نباید توقع قیمت پایین داشت.

موج جدید گران شدن گوشی محصولات سازنده‌های به نام و  برتر بازار گوشی‌های هوشمند، به روی کل محصولات این بازار تاثیر گذاشته است.

این موضوع حتی روی محصولات شرکت‌های سازنده سطح پایین‌تر مانند گوگل، هو‌آوی و وان پلاس نیز افزایش قیمت پیش‌بینی می‌شود.

البته شرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند همیشه تلاش می‌کنند تا با عدم استفاده از قطعات گران‌تر و پایین آوردن هزینه‌های ساخت، محصولات ارزان‌تری عرضه کنند، اما به هر حال نمی‌توانند از جو فوق رقابتی موجود در بازار عقب بمانند.

آنها محبورند محصولاتی با طراحی و قابلیت‌های جدید و به روز معرفی کنند، مانند قابلیت 5G  و یا گوشی‌های تاشو. در غیر این صورت خطر از دور خارج شدن در انتظار آنهاست.

موبایل‌های متوسط هم گران می‌شوند

مدل‌های پریمیوم شرکت‌های برتر، تنها نسخه‌هایی نیستند که مشمول افزایش قیمت موبایل شده و گوشی‌های متوسط این شرکت‌ها نیز با تغییر قیمت مواجه بوده‌اند.

iPhone XR، امسال 7 درصد نسبت به محصول هم رده خود در سال گذشه – iPhone 8- و 15 درصد نسبت به iPhone7 افزایش قیمت داشته است. مدل OnePlus 6T نیز نسبت به نسخه معرفی شده 6 ماه قبل خود-OnePlus 6- به میزان 3.8 درصد افزایش قیمت داشت و نسبت به محصولات معرفی شده در طی 2 سال گذشته، شاهد 37.6 درصد افزایش قیمت بوده است.

داده‌های دریافتی از 11 مدل گوشی معرفی شده مابین سال‌های 2016 تا 2018 ، الگوی افزایش شدید قیمت را نشان می‌دهد که پیش‌بینی می‌شود این روند در سال 2019 نیز شدت پیدا کند. این الگو، در محصولات دیگر شرکتی مانند اپل نیز قابل رویت است مانند iPad Pro و MacBook Air.

مشتریان، گوشی‌های گران‌تر را خوب می‌خرند!

شیوه افزایش قیمت موبایل محصولات شرکت بزرگی مانند اپل نشان می‌دهد که پدیده افزایش قیمت در بازار دیجیتال و به خصوص در حوزه گوشی‌های هوشمند، دائمی است. اما این افزایش قیمت، تا حدی به گردن مشتریان این گوشی‌های هوشمند است.

زمانیکه در سال 2017، اپل رکورد عرضه گوشی 1000 دلاری با معرفی iPhone X شکست، قیمت بالای این گوشی با انتقاد بسیاری روبرو شد اما فروش بسیار بالای این مدل باعث شد که موجودی این گوشی هر هفته در فروشگاه‌ها با کمبود روبرو شود!

یکی از دلایل افزایش قیمت موبایل این است که مردم با افزایش قیمت گوشی به خرید بیشتر ترغیب می‌شوند!

 

اپل نیز قانع شد که قیمت بالا دلیلی برای کاهش فروش نیست و حتی انگیزه بیشتری برای افزایش قیمت پیدا کرد.

Ben Wood، تحلیل‌گر ارشد بخش تحقیقتاتی شرکت CCS Insight معتقد است:« مشتریان برای موبایلهای پریمیوم حاضرند هزینه‌های گزاف بپردازند چون گوشی‌های هوشمند بدون شک یکی از مهم‌ترین وسایل زندگی روزمره کنونی انسان‌های جامعه مدرن است.»

البته افزایش قیمت مدل‌های جدید گوشی‌های هوشمند، شیوه نامعمول و غیر عادی نیست. استفاده از قطعات پیشرفته‌تر و پر سرعت‌تر مانند پردازنده‌ها و دوربین‌های حرفه‌ای‌تر، می‌تواند دلیل قانع کننده‌ای برای افزایش قیمت گوشی‌های هوشمند محسوب شود. سرمایه گذاری و انجام تحقیقات به روی مواد و تکنولوژی‌های جدید نیز هزینه‌بر است و به علاوه تورم اقتصادی نیز به روی افزایش قیمت گوشی‌ها بی تاثیر نیست.

سوددهی بالا، دلیل اصلی برای افزایش قیمت موبایل

اما تمام موارد ذکر شده، رشد سرسام آور قیمت و در واقع گران شدن موبایل را کاملا توجیه نمی‌کند.

با افزایش قیمت مدل‌های جدید، شرکت‌های اپل و سامسونگ و دیگر سردرمداران این صنعت، شرایط سوددهی خود در هر سال را افزایش می‌دهند و از آنجاییکه کاربران معمولا گوشی‌های این شرکت‌ها به صورت متوسط تنها سه سال در دست دارند، این مسئله برای شرکت‌های بزرگ به دستاوردی بسیار با ارزش  تبدیل شده که توسط مسئولین این شرکت‌ها به هیچ عنوان نادیده گرفته نمی‌شود.

Anthony Scarsella یکی از تحلیل گران IDC می‌گوید:« با وجود اینکه میزان فروش کلی گوشی‌های هوشمند در سال 2018 تاحدودی کاهش پیدا کرده، اما قیمت متوسط این محصولات  به 345 دلار رسیده که این رقم نسبت به سال گذشته، 10.3 درصد افزایش داشته است.»

قیمت محصولات اپل در دو سری جدید معرفی شده از آیفون و آیفون پلاس، به شدت شاهد افزایش بوده است، به طوریکه مدل iPhone XS Max حالا لوکس‌ترین و گران قیمت ترین مدل این شرکت محسوب می‌شود.

جدول مقایسه قیمت موبایل
قیمت گوشی در بریتانیا از ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹
مقایسه قیمت گوشی در آمریکا طی ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸
مقایسه قیمت گوشی در آمریکا طی ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸

 

این قیمت‌های بالا درحالی است که امکانات و تغییرات چشم‌گیر زیادی در این مدل‌های جدید نمی‌بینیم و همینجاست که ایده «افزایش قیمت برای سوددهی بیشتر» شدت پیدا می‌کند.

قیمت گوشی های Galaxy S، S Plus و Note  نیز شاهد افزایش بوده است و روندی مشابه افزایش آیفون داشته است.

بیشترین و شوک‌آورترین افزایش قیمت در هر سری جدید، مربوط به گوشی OnePlus است.

وان پلاس در حال حاضر دو گوشی هوشمند در بازار دارد: OnePlus 6 که در ماه ژوئن با قیمت 529 دلار و OnePlus 6T که در اکتبر 2018 با قیمت 549 دلار معرفی شد. قیمت OnePlus 6T نسبت به مدل معرفی شده در سال 2016، 37.6 درصد افزایش داشته است.

به گفته شرکت ال جی، عوامل اصلی گران شدن موبایل عبارتند از افزایش قیمت قطعات، رقابت در قیمت، انگیزه‌های ارزش گذاری توسط اپراتورها، ترافیک و غیره. به عقیده سخنگوی این شرکت، با شیوع روند افزایش، شرکت‌های مختلف مجبور به پیروی هستند.

ساخت گوشی‌ها گران‌تر تمام می‌شود

قطعات گوشی‌های موبایل مانند دیگر دستگاه‌های دیجیتال، توسط شرکت‌های مختلف سازنده تامین می‌شود که هر کدام پروتکل قیمت گذاری خود را دارند و افزایش هر کدام از آنها باعث افزایش قیمت موبایل می‌شود.

به علاوه، افزایش تقاضا برای ظرفیت حافظه بیشتر طی چند سال اخیر، دلیل دیگری برای افزایش قیمت بوده است زیرا هزینه خرید و استفاده از تراشه‌های حافظه بالاست.

اضافه شدن دوربینهای پیشرفته، تکنولوژی‌های جدید مانند تکنولوژی سه بعدی iPhone XS’ 3D، اضافه شدن لنزهای بیشترو افزایش کیفیت دوربین‌های پشتی گوشی نیز در افزایش قیمت موبایل، تاثیر گذار بوده است.

موبایل کلاس متوسط هنوز هم ارزان قیمت هستند

شاید مدل‌های پرمیوم و حرفه‌ای‌تر گوشی‌های همراه قیمت‌های سر به فلک کشیده‌ای داشته باشند اما فراموش نکنید که همیشه کلاس‌های متوسط گوشی‌ها نیز در بازار حضور خواهد داشت.

در کلاس سطح متوسط هنوز هم شاهد رقابت سرسختانه شرکت‌های سازنده  هستیم و هنوز هم محصولات خوبی از طرف این قسمت از بازار دیده می‌شود

. شرکت هو‌آوی به تولید  مدل‌های مقرون به صرفه عالی در سطح متوسط، شهره است. شیائومی، نوکیا، اوپو، ایسوس و دیگر برندها  نیز همگی نیاز بازار به گوشی‌های سطح متوسط را به خوبی پوشش می‌دهند.

منبع
Cnet

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا