علمی

عواقب پرتاب یک سکه از بالای برج

یک تئوری یا شایعه برای مدت‌های زیادی همه جا در حال پخش شدن بوده است. این ماجرا شاید به زمان ساخت ساختمان امپایر استیت (Empire State) یعنی سال 1931 برگردد. آن زمان این سازه بلندترین ساختمان جهان بود و مردم گمان می‌کردند اگر یک سکه را از بالای این برج به پایین پرتاب کنند به هر کسی که برخورد کند بدون شک او را خواهد کشت. این موضوع به ایران هم کشیده شد و در باره برج میلاد مطرح شد که کوچکترین شی اگر از آن ارتفاع سقوط کند و به کسی برخورد کند قطعا او را زنده نخواهد گذاشت. اما این موضوع از نظر علمی چقدر حقیقت دارد؟ آیا وقعا اگر یک سکه را از بالای برج میلاد به پایین بی‌اندازید و به هر کسی برخورد بکند او را خواهد کشت؟ پاسخ این سوال را در ادامه پیدا می‌کنید.

سقوط سکه

سرعت سکه چقدر خواهد بود؟

موضوع اول این است که مردم عادی گمان می‌کنند که یک سکه هر چقدر که به زمین نزدیک می‌شود به دلیل جاذبه سرعت آن نیز بیشتر می‌شود. مشکل اینجاست که علاوه بر جاذبه اتمسفر زمین هم روی سکه تاثیر مستقیم می‌گذارد.

بر اساس قوانین فیزیک هم زمانی که یک جسم به سمت پایین رها می‌شود سرعت آن افزایش پیدا می‌کند اما از طرف دیگر مقاومت هوا هم سکه را به سمت بالا هدایت می‌کند. این درگیری بین جاذبه و هوا تا ارتفاع 15 متری به پایان می‌رسد. یعنی اگر شما سکه را از ارتفاع 15 متری و یا 443 متری (ارتفاع امپایر استیت) رها کنید تفاوتی ندارد و در نهایت سکه با یک سرعت با زمین برخورد می‌کند.

سرعت سکه

یک سکه یک سنتی 205 گرم وزن دارد. زمانی که این سکه رها می‌شود، پس از طی مسافت 15 متری به سرعت 40 کیلومتر در ساعت می‌رسد و این سرعت را تا پایان مسیر حفظ می‌کند. اگر یک سکه با سرعت 40 کیلومتر با شما برخورد کند، نتنها شما را نمی‌کشد، بلکه حتی آسیب جدی هم به شما وارد نمی‌کند.

تاثیر وزش باد

سکه یک جسم ایرودینامیک نیست. بلکه یک دیسک کوچک است که به سادگی توسط باد جا به جا می‌شود. محاسباتی که در بالا انجام داده‌ایم در شرایطی است که وزش بادی وجود نداشته باشد. اگر کمی هم باد بوزد این سکه به راحتی چندین متر جابه‌جا می‌شود و خیلی مشخص نیست کجا فرود بیاید. به همین دلیل کسانی که زیر برج ایستاده‌اند احتمالا مورد اصابت آن قرار نخواهند گرفت.

برخی از برج‌های بلند دنیا مانند امپایر استیت یک وزش باد معکوس دارند، یعنی باد به برج برخورد می‌کند و به سمت بالا حرکت می‌کند. این موضوع هم می‌تواند باعث شود یک جسم در حال سقوط مانند سکه به زمین نرسد و به سمت بالا هول داده شود و در طاقچه یک پنجره متوقف شود.

سقوط بدون تاثیر جو

اگر پارامتر جو یا اتمسفر را حذف کنیم، یعنی فرض را بر این بگذارید که یک بطری عایق از هوای بسیار بزرگ را روی امپایر استیت قرار دهیم تا هیچ هوایی در آن وجو نداشته باشد. این کار غیر ممکن است اما از لحاظ فیزیک می‌خواهیم بررسی را ادامه دهیم. در این شرایط سرعت سکه به 320 کیلومتر در ساعت می‌رسد. اگر یک سکه با سرعت 320 کیلومتر در ساعت به سر شما برخورد کند قطعا به شما آسیب جدی می‌زند و ممکن است به مرگ منجر شود.

امپایر استیت

محققان البته می‌گویند اگر یک خودکار به درستی طراحی شود که در تمام مسیر نوک تیز آن رو به پایین باشد و شرایط جوی هم در بهترین حالت قرار داشته باشد آن وقت ممکن است سرعت این خودکار خاص حتی با حضور جو هم به 320 کیلومتر برسد و چون نوک آن بسیار تیز است احتمالا اگر به سر کسی برخورد کند او را می‌کشد. در پایان اگر تصمیم گرفتید از بالای یک برج کسی را بکشید با سکه و خودکار ریسک نکنید و یک شی مانند مایکروفر را پرت کنید! که البته این کار پیشنهاد نمی‌شود!

تصویر طنز

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا