استارتاپ

جذب سرمایه جدید استارت‌آپ ابرآروان

فناپ با 20 تا 40 میلیارد تومان سهم خود از سهام ابرآروان را به 47 درصد رساند

موسس استارتاپ ابر آروان می‌گوید که پس از یکسال مذاکره با سرمایه‌گذاران مختلف این شرکت تصمیم به افزایش سرمایه از فناپ گرفته است.
فناپ نخستین سرمایه‌گذار ابرآروان بود و با سرمایه‌گذاری 20 تا 40 میلیارد تومان 47 درصد از سهام این شرکت را در اختیار گرفته است. به گفته ابرآروان بیش از 50 درصد از سهام این استارتاپ همچنان در اختیار بنیانگذاران آن است.
ابرآروان می‌گوید ارزش این شرکت که در حوزه خدمات ابری و توزیع محتوا (CDN) فعالیت می‌کند پس از سه سال بین 100 تا 200 میلیارد تومان برآورد شده است.

 

تجربه مذاکره با سرمایه‌گذاران

در ایران شرکتهای استارتاپی معمولا سهام خود و میزان سرمایه‌گذاری انجام گرفته را اعلام نمی‌کنند اما پویا پیرحسین لو در مطلب مفصلی به جزییات مذاکره خود با سرمایه‌گذاران مختلف پرداخته است.
او می‌نویسد :
« در طول سال‌های گذشته صدها ساعت با سرمایه‌گذاران مختلف مذاکره کردیم. از سرمایه‌گذاران شخصی تا شرکت‌های چند ملیتی؛ از شرکت‌های تجاری تا شرکت‌های مالی؛ از بانک‌ها تا VCها؛ از جلسات رسمی تا گپ‌وگفت‌های دوستانه؛ از جلسات در زیرزمین تا جلسات باشکوه در پنت‌هاوس؛ از برلین تا تهران؛ در این مسیر چیزهای بسیاری یاد گرفتم و گرفتیم که بخش درخور توجه آن را نمی‌توان انتقال داد یا دست کم من در جایگاه نویسنده‌ی این یادداشت، دانش کافی برای درک درست و سپس تحلیل و انتقال آن موارد را ندارم
او در این یادداشت که در وبلاگ ابرآروان منتشر شده خاطر نشان می‌کند که با شرکتهای مختلف حاضر در فضای سرمایه‌گذاری استارتاپی ایران وارد مذاکره شده است با این حال به گفته او بسیاری حاضر به اعلام عدم علاقه به سرمایه‌گذاری به صورت کتبی نبودند و حتی بسیاری از پاسخ‌های شفاهی هم به شکلی روشن بیان نمی‌‌کردند. »

 

دوباره فناپ

با طرح این پرسش که چرا از ابتدا آروان با هلدینگ فناپ به توافق نرسید می‌نویسد :
« هلدینگ فناپ علاقه‌مندی‌اش برای سرمایه‌گذاری مستقیم یا سرمایه‌گذاری مشترک (Co-Invest) را اعلام کرده بود اما دو طرف (آروان و فناپ) تفاهم کرده بودند اگر توافق با گزینه‌ی مناسب دیگری ممکن باشد، احتمالن مزایای تنوع سرمایه‌گذار نتیجه‌ی بهتری برای آروان خواهد داشت. مذاکرات آروان با سرمایه‌گذاران در حدود یک سال طول کشید و در پایان تصمیم جمعی با توجه به گزینه‌های موجود، سرمایه‌گذاری هلدینگ فناپ بود.
به گفته مدیر اجرایی آروان پول درخواستی این شرکت بالا بود و هر سرمایه‌گذاری قادر به تهیه یا قبول ریسک با چنین رقم‌هایی نبود. او در عین حال می‌گوید که آروان نیاز مالی حیاتی به پول سرمایه گذار نداشت و هدفش از سرمایه‌گذاری افزایش سرع رشد و تقویت زیرساخت‌ها بوده است.»

گفتنی است ابر آروان امسال اعلام کرد که 30 درصد حقوق کارکنانش را افزایش داده است.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا