استارتاپاسنپمصاحبه

مصاحبه صریح با مدیر عامل اسنپ

ژوبین علاقه‌بند: راکت اینترنت سهامدار ما نیست

در نخستین برنامه پرسروصدا در جشن یلدای استارتاپی مصاحبه صریح با ژوبین علاقه بند مدیرعامل اسنپ برگزار شد.

جشن یلدای استارتاپ‌ها روز گذشته با حضور ۱۸۰۰ نفر از مدیران استارتاپها در سالن میلاد برگزار شد. جشنی که پر از گفت و گو، سخنرانی، پنل بود و یک معاون ریییس جمهور و یک وزیر هم در آن شرکت کردند.
فریدون کورنگی نخستین سخنران انگیزشی این رویداد بود او در این مراسم گفت که هفت سال قبل کسی لغت استارتاپ ر در ایران نمی شناخت الان پنج هزار استارتاپ در ایران فعال است.
محسن حاتمی مدیرعامل استارتاپ استادکار دیگر سخنران انگیزشی رویداد بود که گفت از سال گذتشه که در همین مراسم با شما صحبت کردیم تا الان ۲۵ برابر بزرگتر شده‌ایم.
ستاری معاون رییس جمهور هم سخنران بعدی رویداد بود او گفت همه با هم در این اکوسیستم کتک خوردیم و رشد کردیم او ضمن انتقاد از دولت از اکوسیستم ها خواست از دولت دوری کنند. او همچنین گفت ما ۶۰ شرکت تاکسی آنلاین نمی‌خواهیم دنبال ایده‌های جدید بروید.

نخستین مصاحبه یلدای ۹۷ با حضور ژوبین علاقه‌بند، اکبر هاشمی و شهرام شریف برگزار شد.
شریف در ابتدا تاریخچه‌ای از فعالیت‌های ژوبین علاقه بند را  در زیراکس ایران و شرکت توسعه صنعتی ایران برشمرد و در مورد تغییرات اسنپ از سال گذشته پرسید مدیرعامل اسنپ گفت ما از مرز یک میلیون سفر در هفته رد شدیم. پیک سفرهایمان چهارشنبه‌هاست و تعداد پرسنل ما از سال گذشته تاکنون دوبرابر شده است.
ژوبین علاقه‌بند همچنین در پاسخ به سوالی درباره سهامداران این شرکت گفت: ایرانسل یک سهامدار استراتژیک ماست و خیلی در پشتیبانی از ما موثر بوده و امسال نیز ۱۰ درصد سهام را به مجموعه هایپر استار فروخته‌ایم.
شهرام شریف از او درباره سهامداری شرکت آلمانی راکت اینترنت درIIG (گروه اینترنت ایرانیان مالک اسنپ) پرسید که علاقه‌بند گفت این شرکت سهامدار ما نیست اما در نهایت با اصرار مجریان به پاسخ گفت که برخی اشخاص حقیقی که ممکن است جزو سهامداران راکت باشند در IIG سهامدارند.

شرکت صددرصد ایرانی با سهامدار اکثریت خارجی

در ادامه مجریان با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد سهامداران فعلی این مجموعه خارجی هستند در حالی که به اسم شرکت ایرانی فعالیت می‌کند از مدیرعامل اسنپ پرسیدند که آیا اشخاصی مثل شهرام شاهکار (مدیرعامل سابق اسنپ)، رامتین منزهیان و خود او در این مجموعه سهامدارند؟ مدیرعامل اسنپ پاسخ منفی داد.
شریف گفت: نکته این مدل سرمایه‌گذاری در همین است که استارتاپ‌هایی را مشابه استارتاپهای موفق دنیا ایجاد می‌کند یا استارتاپ ایرانی را می‌خرد اما کارآفرینان ایرانی را سهامدار نمی‌کند.

مصاحبه با ژوبین علاقه بند مدیرعامل اسنپمدیرعامل اسنپ گفت: اسنپ یک شرکت صد در صد ایرانی است.
شریف گفت: اشکالی ندارد اگر شرکت خارجی باشد و بگوید خارجی است اما مشخص نیست چرا این را پنهان می‌کند.
مدیر آی تی ایران با ذکر مثالی از کتاب بلیتس‌اسکیلینگ نوشته رید هافمن بنیانگذار لینکدین گفت: سال‌ها پیش مدیرعامل airbnb با شرکت کپی خودش در اروپا مواجه شد که توسط راکت اینترنت راه‌اندازی شده بود. برادران سامور (بنیانگذاران راکت) تقاضای ۲۵ درصد سهام airbnb را برای کنار رفتن از سر راه این کارآفرین می‌کردند آنها این شرکت را فقط برای فروش به airbnb راه‌اندازی کرده بودند. در آنجا مدیر استارتاپ گروپون به برایان چسکی (مدیرعامل ایربی‌اندبی) گفت آنها (مدیران راکت) فرزندانی را به دنیا می‌آورند که نمی‌خواهندشان. این موضوع در مورد اسنپ هم هست این استارتاپ قطعا موفق است و مزیت‌هایی در بخش بازارسازی ایجاد کرده اما با توجه به سابقه راکت این نگرانی وجوددارد آنها به دنبال رها کردن (فروختن) اسنپ هستند نه موفق کردن آن.
در ادامه ژوبین علاقه بند در پاسخ به پرسش هاشمی درباره سرمایه‌گذاری خارجی گفت که سرمایه‌گذار خارجی حتما وارد می‌شود که سود بکند آن چیزی که سرمایه‌گذاری را جذاب می‌کند ایجاد شغل است که انجام شده در کشور.

انحصار اسنپ

بحث انحصار موضوع دیگری بود که در این پنل مورد بحث قرار گرفت. مجریان در مورد انتقاد رانندگان و رقبای اسنپ و اسنپ فود و اسنپ باکس در مورد ایجاد انحصار در بازار سوال کردند که علاقه‌بند گفت اصل این موضوع (‌اجازه ندادن به رانندگان اسنپ برای کار در شرکتهای رقیب) و شکایت از اسنپ در اتحادیه در حال بحث و حل شدن است اما در مقابل اصرار مجریان حاضر نشد اطلاعات بیشتری از این موضوع بگوید.
شریف در ادامه گفت اینکاری که شما با رانندگان اسنپ میکنید و اجازه نمی دهید رانندگانتان عضو دیگر سرویس‌ها رقیب شوند اوبر و لیفت هم در آمریکا نمی‌کنند.که مدیرعامل اسنپ گفت: راننگان ما مشکلی با این موضوع ندارند.
در ادامه یکی از حضار خطاب به مجریان گفت اینجا دادگاه نیست که آقای علاقه‌بند را محاکمه می‌کنید که هاشمی پاسخ داد ما فقط سوال پرسیدیم.
ژوبین علاقه‌بند هم در ادامه گفت : این سوال‌ها برای مخاطب چه فایده‌ای دارد؟
شریف گفت : اینکه تصور کنیم مصاحبه فقط یعنی تعریف کردن از مصاحبه شونده و خواندن آمارهای دلخواه اشتباه است. اتفاقا همه باید از گفت وگوی صریح استقبال کنیم چون بحث واقعی ایجاد می‌شود.

از طريق
استارتاپ ۳۶۰

نوشته های مشابه

‫26 دیدگاه ها

    1. چطور پیام من به مدیر عامل اسنپ میرسه با گرونی بنزین اصلا نمیشه کار کرد بهتر بگم تمام هزینه بنزین به گردن ما راننده هاست 7لیتر سهمیه اخه به کجا میرسه ما یکسره در حال گردش هستم. تازه کم میاریم 100هزار تومن بنزین میزنم 50 هزار تومن کار نمی کنم دوباره باید پول بنزین از جیبم بدم. این وسط بیشتر سود شرکت اسنپ میکنه شرکت اسنپ بیاد خدمات بده به راننده با هزینه خودت شرکت ماشین گاز سوز کنه. با هزینه خودش درآمد اسنپ از راننده است کل راننده ها همه ناراحت و شاکی هستن ما راننده ها خدمات میخوایم ماشین ما رو با هزینه خودشون گاز سوز کنن ما این سهمیه بنزین نمی خوایم چون 7لیتر در روز برای نا کفایت نمیکنه ممنون میشم پیگیر باشید

  1. این به اصطلاح مدیر عامل چطور از طرف رانندهها حرف میزنه که میگه رانندهها مشکلی با انحصار اسنپ ندارن….
    از حرف زدنش معلومه فهم و شعورش خیلی پایینه … یه بچه بسیجی رانت خوره…
    کاش نماینده ای از طرف رانندهها هم بود.
    اسنپ واقعا انحصار ایجاد کرده آژانسها رو بست حالا میخواد تپسی رو از دور خارج کنه… و راننده رو مجبور به کار برای خودش کرده!!!!

  2. دو مسئله جدی وجود داره.
    1- 80 درصد اسنپ عملا متعلق به طرف خارجیه. ظاهرا براداران سامور 49%، 10% هایپراستار و 15% شریک خارجی ایرانسل و 15% شریک ایرانی ایرانسل و…. این نوعی دور زدن قانونه و این حجم از سرمایه خارجی در یک کسب و کار به راحتی میتونه منجر به انحصار بشه که شده. اسنپ با روشهایی مثل دامپینگ و … عملا داره تک تک شرکتای ایرانی رو زمین میزنه و بعد از اون علاوه بر کندن پوست راننده و مسافر، به حجم بالایی از اطلاعات دسترسی پیدا میکنه که ترسناکه. وقتی حرف از مدیریت 600,000 سفر روزانه در تهرانه، این یعنی مدیریت ترافیک پایتخت، بدون اینکه هیچ ناظر بیرونی حتی مطلع بشه مشکل از کجاست. همه اینها در حالیه که شاید کل سرمایه‌ای که آوردن به 20 میلیون دلار هم نرسه.

    2- مدلی که برادران سامور پیش گرفتن، تصاحب شرکت‌های نوآوره (البته به قیمت خوب)…، به صورتی که دیگه هیچ نامی از موسسین و کاآفرینان اولیه باقی نمی‌مونه. این کار منجر به عقیم شدن اکوسیستم شده و کارآفرین‌های خوبی که کسب‌و‌کارهایی مثل اسنپ و زودفود رو شکل دادن رفتن به حاشیه. این افراد از چرخه رشد کنار گذاشته شدن. برخلاف خیلی شرکتهای دیگه که در کنار جذب سرمایه، مدیران اولیه حفظ شدند و رشد کردند، مثلا برادران محمدی هیچوقت از دیجی کالا کنار گذاشته نشدن و قطعا افرادی از این دست سرمایه انسانی این اکوسیستم هستند، الهامبخش هستد و برای گسترش بازار حتی میتونن به خارج ایران فکر کنن. راکت اینترنت داره این سرمایه انسانی رو ضایع میکنه.

  3. اسنپ وقتی که به وجود آمد،چون تنها بود در نقطه اوج قرار داشت،اما سیاست های غلط این مجموعه باعث شد در رقابت با دیگر شرکتای این نوع تجارت،بخشی از بازارش رو به اونا واگذار کنه و باعث روی کار اومدن و پیشترفت شرکتایی مثل کارپینو،ماکسیم،دینگ،تبسی و..بشه
    ازاین موضوع که بگزریم پایین اومدن سطح نارضایتی هم مسافرا به دلیل زمانی که از دست میدن تا سرویسشون قبول بشه و پایین اوندن سطح کیفی وسایل نقلیه و استفاده از رانندگان ناوارد،
    و همچنین نارضایتی رانندگان از برابر نبودن میزان تورم و سطح درآمد این قشر،تحدید دیگری هست که در صورت حل و فصل نشدن،ضربه ای چه بسا جبران ناپذیر به این مجموعه خواهد زد،
    در نهایت کلام این مجموعه سیر سقوطی رو داره طی میکنه
    و‌گوی رقابت رو در حال از دست دادنه.

  4. خیلی برام جالبه که چرا زیر تمام پست های مربوط به تاکسی های اینترنتی همیشه راننده های ناراضی وجود دارن. به نظرم مشکل و اشتباه از خود راننده هاست. بیزینس مدل این شرکت ها هیچ وقت پول دار کردن راننده نبوده. قرار بوده مشکل رفت و آمد و کرایه های زیاد حل بشه برای مسافر. اگه الآن تمام کرایه ها ۵هزار تومان زیاد بشه، مسافرا میان جای راننده ها شاکی میشن و تعداد سفر میاد پایین که باعث میشه خود راننده هم شاکی بشه. و اگه کرایه زیاد بشه باز هم از ۳-۲ ماه آینده دوباره راننده ها میگن کرایه کمه و تقاضای بیشتر دارن. و این چرخه تقریبا ادامه پیدا می کنه تا ابد. چون اصولا اغلب ما آدم ها این طوری هستیم که با داشتن چیزی که قبلا نداشتیم ذوق می کنیم و راضی ایم، بعد از مدتی عادت می کنیم، و کم کم دیگه نقطه قوتی به چشممون نمیاد و فقط بدیاش رو میبینیم.

  5. آقای علاقه بند به چه حقی از طرف رانندگان صحبت میکنند ایشان و مدیریت حاکم بر اسنپ فقط و فقط فکر ثروت اندوزی شرکت خودشون هستند و رضایت راننده اصلا اهمیتی ندارد مگه رانندگان جزو این مردم نیستند و فقط مسافرین جزو مردمند خواهش میکنم یک آمار میدانی در سطح شهر از رانندگان از وضعیت رضایتمندی از اسنپ بگیرید تا بفهمید چند در صد رانندگان از عملکرد اسنپ راضیند اسنپ فقط داره برده داری نوین رو ترویج میده و از شرایط بد اقتصادی نهایت سو استفاده رو میبره.

  6. مصاحبه مزخرف و کلا بدون جواب صریح بود، چرا حتی یک راننده به عنوان نماینده رانندگان تو اسنپ وجود نداره، چرا راننده ها هیچ بیمه ای ندارن وازشون حمایت نمیشه، قطعا رانندگان با افزایش چندین برابری قیمتها مخالفند چون دیگه مسافری نمیمونه ولی همه چیز باید منطقی باشه، نه این که همه بار روی دوش راننده باشه، اسنپ با اشباع بازار آژانسها رو از رده خارج کرد، باشه اشکالی نداره ولی اینو بدونن که خیلی از راننده ها شغلشون اینه و مثل بعضیا برای تفریح یا شغل دوم نیست، آژانس قانون داشت، حداقلش راننده بیمه میشد، هرچند که تو کشور ما راننده ارزشی نداره و شغلش شغل کاذب محسوب میشه و … هزار تا مشکل دیگه که نمیشه تو چند خط نوشت ( من باختم بدم باختم فقط بذارین برم من )

  7. خدا لعنتت کنه آقای علاقه بند خودتو هفت جد ابادتو با اون کسی ک اجازه کارتو صادر کرد و اون کسی ک سهامدارته و حمایتت میکنه و هرکس ک از جیب راننده داره میخوره که جوووون ایرانی رو ذلیل کردین ………

  8. اسنپ همیشه از پاسخگویی و حقیقت فرار میکنه
    کدوم راننده با این طرح اسنپ کهاجازه نداره با شرکتی دیگه کارکنه موافقه؟؟
    کدوم راننده اسنپ از کرایه های پایین راضیه؟؟
    کدوم راننده ای با اینهمه بی توجهی به رانندگان اسنپ و ظلم در حق راننده زحمتکش که باید ازصبح تا شب پشت ماشین بشینه مشکلی نداره؟؟
    واقعا جای تاسف داره که اسنپ با وجود این همه راننده زحمتکش به این جایگاه رسیده ولی دریغ از حمایت از راننده و دریغ از انصاف و عدالت
    من دوسال هست دارم اسنپ کار میکنم
    بیایید تا براتون درد دل کنم

  9. اسنپ همیشه از پاسخگویی و حقیقت فرار میکنه
    کدوم راننده با این طرح اسنپ کهاجازه نداره با شرکتی دیگه کارکنه موافقه؟؟
    کدوم راننده اسنپ از کرایه های پایین راضیه؟؟
    کدوم راننده ای با اینهمه بی توجهی به رانندگان اسنپ و ظلم در حق راننده زحمتکش که باید ازصبح تا شب پشت ماشین بشینه مشکلی نداره؟؟
    واقعا جای تاسف داره که اسنپ با وجود این همه راننده زحمتکش به این جایگاه رسیده ولی دریغ از حمایت از راننده و دریغ از انصاف و عدالت
    من دوسال هست دارم اسنپ کار میکنم
    بیایید تا براتون درد دل کنم

  10. ایا با این قیمتهای کم برای رانندگان
    وافزایش حدودا سه برابری تعمیرات و لوازم یدکی
    ایا نباید هزینه سفرها افزایش پیدا کند
    ایا کسر ۱۳.۵ درصد کمیسیون از هر سفر که با مبلغ ناچیزی مسافر را به مقصد رسانده است رواست
    اینکه اسنپ فقط به فکر کسر کمیسیون خود باشد وبه افزایش هزینه های زندگی رانندگان وهچنین بالا رفتن تعمییرات بی توجه باشد استثمار هر بیشتر رانندگان .وپول دار شدن بیشتر جیب اسنپ نیست
    بله ما رانندگان چون تشکل صنفی نداریم هر ظلمی به ما می شود

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا