تکنولوژی

هدف دستگیری مدیر مالی هوآوی چیست؟

نقض تحریم ایران، جنگ تجاری یا جلوگیری از رشد رقیب

در حالی توافق دونالد ترامپ و ژی ژینپینگ رییس جمهوری چین باعث توقف در جنگ تعرفه‌ای دو کشور (حداقل برای مدت) محدودی شده بود دستگیری یک مدیر ارشد هوآوی در همان روز در کانادا ماجرای جدیدی را به وجود آورده است.

جنگ تعرفه‌ای بین دو کشور باعث افت شدید ارزش سهام شرکتهای تکنولوژی شده بود و دستگیری او در روز اول دسامبر دیروز تایید شد.

خانم Wanzhou Meng مدیر مالی ارشد شرکت هوآوی و دختر بنیانگذار این شرکت است. گفته می شود دلیل دستگیری وی درخواست آمریکا از کانادا به دلیل نقض قوانین تحریم ایران بوده است.

چین سریعا به خبر دستگیری وی واکنش نشان داد و وزیر خارجه این کشور خواستار آزادی او شده است.

در حالی که آمریکا معمولا از کشورهای دیگر درخواست دستگیری افرادی چون روسای باندهای تبهکاری یا معامله گران مواد مخدر را می‌کند درخواست دستگیری یک مدیر ارشد شبیه این مدیر چینی کم سابقه است.

هوآوی
هوآوی یک شرکت استراتژیک در صنعت چین محسوب می‌شود. دیدار رییس جمهور از دفتر لندن هوآوی ۲۰۱۵

رییس جمهور آمریکا در جریان سفر به آرژانتین تلاش کرد چین را به رفع تعرفه‌ها روی کالاهای آمریکایی تشویق کند و اعلام کرد که موفق شده است. مشخص نیست او به طور مستقیم چقدر در جریان دستگیری این مقام ارشد هوآوی قرار دارد اما این اقدام قطعا تاثیر مهمی در رابطه چین و آمریکا خواهد گذاشت.

برخی تحلیل‌گران اما معتقدند که این اقدام آمریکا چیزی جدا از جنگ تجاری دو کشور و ادامه بحثی درباره جاسوسی صنعتی و مقابله با نقض کنندگان تحریم‌هاست.

بازی تازه

دنیس ویلدر تحلیل‌گر قبلی CIA در چین در زمان جرج بوش  به بلومبرگ می‌گوید که این موضوع قطعا مذاکرات تجاری دو کشور را پیچیده‌تر خواهد کرد. او معتقد است که آمریکایی‌ها میخواهند نشان دهند که جاسوسی عواقب واقعی خواهد داشت.

موضوع جاسوسی از آمریکا چند ماه قبل با متهم کردن شرکت ZTE مطرح شد و باعث اجرای تحریم‌هایی علیه آن شرکت شد اما بعدا با وساطت دولت چین آمریکا این تحریم‌ها را لغو کرد.

از سوی دیگر اما موفقیت هوآوی نیز می‌تواند دلیلی برای برخورد با آن باشد. این شرکت اخیرا در میزان فروش جهانی تلفن همراه اپل را پشت سر گذاشت و احتمال می‌رود سامسونگ را هم پشت سر بگذارد. درآمد امسال این شرکت ۱۰۲ میلیارد دلار است که از بوئینگ هم بیشتر است.

هوآوی که سازنده تجهیزات مخابراتی هم هست خود را برای عرضه و راهبری در بازار نسل پنجم تلفن همراه آماده می‌کند و از این نظر نیز با بزرگترین  تولیدکنندگان پردازنده در آمریکا در رقابت است.

آمریکایی‌ها پیش از این جلوی ادغام کوالکام و برادکام را گرفته بودند احتمالا به این دلیل که توسعه نسل پنجم موبایل را به طور کامل به چینی‌ها می‌سپرد. فروش محصولات این شرکت به برخی از کشورها از جمله استرالیا، نیوزلند، کره و گینه نو محدود شده است.

هوآوی حالا شرکتی است که هم پردازنده می‌سازد هم گوشی تلفن همراه و هم تجهیزات مخابراتی. همین‌ها می‌تواند آمریکایی‌ها را برای برخورد با این شرکت مصمم کند. گراهام وبستر نویسنده دیجی‌چاینا می‌گوید آن‌چیزی که هوآوی را مهم می‌کند این است که پیشرو بودن در بسیاری از تکنولوژی‌ها چین را به آمریکا یا اروپا کمتر وابسته خواهد کرد.

برخی تحلیل‌گران دیگر چینی هم معتقدند که دستگیری این مقام هوآوی نشان می‌دهد مقامات امنیتی در آمریکا علاقه‌ای به پیروی از سیاست ترامپ در رابطه با چین ندارند.

یک پروفسور مطالعات بین‌المل در دانشگاه پکینگ می‌گوید: احتمالا بسیاری به دنبال قطع رابطه آنها با آمریکا هستند در حالی که به نظر می رسد ترامپ و وال‌استریت به دنبال مذاکره‌اند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا