اپلگوگل

گوگل از اپل ترافیک می‌خرد

گوگل از اپل میلیون‌ها دلار ترافیک خریده است

کمپانی آلفابت، شرکت مادر کمپانی گوگل طی یک دوره 12 ماهه  بیش از 11.8 میلیون دلار برای خرید ترافیک به همتایان ناشناخته خود پرداخت کرد.

این هزینه در اصل به دلیل خرید ترافیک این کمپانی‌ها توسط گوگل بوده است. استفاده از موتور جستجوی گوگل در صفحه اول مرورگرها یکی از این موارد محسوب می‌شود.

همزمان اپل هم که سال مالی خود را در همین تاریخ به پایان رسانده، اعلام کرد که در این سال توانسته درآمد قابل توجهی از یک سری منابع کسب کند که البته نام این منابع را هم ذکر نکرده است. اما شرکت اعلام کرده این مبالغ تاثیر زیادی در رشد این کمپانی در این 1 سال داشته است. اپل در آخرین سال مالی خود توانسته به سود 37.2 میلیارد دلاری دست پیدا کند که در مقایسه با سال گذشته 24 افزایش داشته است. می‌توان حدث زد که بخشی از این درآمد کمپانی اپل از اعطای ترافیک به شرکت گوگل به دست آمده است.

توافق پنهانی

اپل و گوگل در این سال‌ها خیلی درباره توافقات خود در زمینه اعطای ترافیک جزئیاتی منتشر نکرده‌اند اما همه به خوبی می‌دانند گوگل برای اینکه موتور جستجوی پیش‌فرض مرورگر سافاری اپل باشد، سالانه مبلغ قابل توجهی را به این شرکت پرداخت می‌کند. برخی منابع می‌گویند گوگل سالانه 4 میلیارد دلار به اپل پرداخت می‌کند و برخی از کارشناسان هم معتقدند این مبلغ حدود 9 میلیارد دلار است.

حال این رقم هرچه که باشد، نمی‌توان درک کرد چرا تیم کوک همواره مدل تبلیغات شرکت‌های بزرگ سیلیکون ولی از جمله گوگل را مورد انتقاد شدید قرار می‌دهد. البته تیم کوک در مصاحبه اخیر خود با شبکه HBO اذعان داشت که موتور جستجوی گوگل همچنان بهترین موتور جستجوی دنیا است.

او در مصاحبه خود همچنین اشاراتی به ویژگی‌های امنیتی و حریم خصوصی مرورگر سافاری داشت که از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به جستجوی خصوصی و سیستم هوشمند ضد ردیابی اشاره کرد. تیم کوک در ادامه گفت: «شاید این ویژگی‌ها بی نقص نباشند اما می‌توانند در بسیاری موارد به کمک کاربران بیایند.»

حال اینکه اپل از یک طرف از گوگل پول‌های هنگفت برای خرید ترافیک دریافت می‌کند و از طرف دیگر سیستم تبلیغات این شرکت را مورد انتقاد قرار می‌دهد، بسیار جالب و البته عجیب است.

ظاهرا گوگل با وجود این انتقادات همچنان همکاری با اپل را با ارزش تلقی می‌کند و به پرداخت پول به این شرکت ادامه می‌دهد. شرکت گوگل اعمال یک سری تغییرات در مفاد قراردادهایش با دیگر کمپانی‌ها را دلیل اصلی افزایش هزینه‌های استفاده از ترافیک دیگر کمپانی‌ها در سال جدید اعلام کرده است.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا