تکنولوژیخودرو

اینترنت 5G روی خودروهای آینده چه تاثیری خواهد داشت؟

بیشتر مزیت‌های نسل پنجم اینترنت (5G) که درباره آن صحبت می‌شود، به سرعت بالای آن برای گوشی‌ها و لپتاپ‌ها برمی‌گردد. اما مجموعه‌های متعددی از دیوایس‌ها و ابزارهای متصل به اینترنت وجود دارند که آنها هم از نسل جدید اینترنت بهره خواهند برد. یکی از این ابزارها که بیشترین بهره را از نسل پنجم اینترنت می‌برند، خودروها هستند.

با اینکه در سال 2019 اکثر سرویس‌دهندگان مخابراتی پشتیبانی از اینترنت 5G را آغاز می‌کنند اما چند سال طول می‌کشد که خودروها نیز از این نوع اینترنت پشتیبانی کنند. اما زمانی که 5G وارد بازار شود، ممئنا خودروهای الکتریکی نیز همانند گوشی‌ها و لپتاپ‌ها از مزیت‌های آن بهره‌مند می‌شوند. استفاده از دیتا توسط راننده و سرنشینان و ارسال اطلاعات خودرو از ویژگی‌هایی هستند که با ظهر 5G شاهد آنها خواهیم بود.

وب هم به خیابان می‌آید

بیشتر خودروهای مدرن امروزی به شبکه‌های هات اسپات مجهز هستند تا سرنشینان بتوانند از اینترنت پرسرعت 4G استفاده کنند. اینترنت 4G یا همان LTE از سرعت قابل توجهی برخوردار است اما زمانی که تمام سرنشینان همزمان بخواهند از این شبکه استفاده کنند و مثلا موسیقی یا ویدیو پخش کنند، این نسل اینترنت دیگر جوابگو نیست و سرعت لازم را ندارد. اینجاست که 5G وارد عرصه می‌شود و قادر است با پهنای باند بالا و سرعت خارق‌العاده خود به تمام 7 سرنشین یک خودروی شاسی بلند امکان پخش آنلاین ویدیوهای 4K را هم بدهد. حداقل کودکان درون خودرو آنقدر سرگرم می‌شوند که در طول مسافرت تا مقصد بی سر و صدا مشغول خواهند شد.

خوردو الکتریکی

اگر راننده باشید و حواستان جمع رانندگی باشد باز هم می‌توانید از مزیت‌های 5G بهره‌مند شوید. خودروسازان قادر خواهند بود با استفاده از اینترنت پرسرعت اطلاعات و سرگرمی‌های رسانه‌ای خیلی بیشتری را به داشبورد خودرو اضافه کنند و راننده را هم در طول رانندگی راضی نگه دارند.

اتصال خودرو به وب

اینترنت 5G مزیت دوطرفه دارد. یعنی علاوه بر مزیت‌های آن برای راننده، برای خودروسازان هم مزیت‌های قابل توجهی دارد. برای مثال شرکت خودروسازی می‌تواند اطلاعات خیلی بیشتری از خودرو در حال حرکت کسب کند که از جمله آنها می‌توان به بررسی وضعیت خودرو در حین حرکت و کنترل از راه دور بهتر خودروهای اتوماتیک اشاره کرد.

اگر تابحال از اپلیکیشن‌های موبایلی برای کنترل خودرویتان استفاده کرده باشید، می‌دانید که فاصله فعال کردن یک گزینه درون اپلیکیشن تا اجرا شدن آن توسط خودرو بین چند ثانیه تا چند دقیقه طول می‌کشد. برای مثال زمانی که با استفاده از شبکه 4G می‌خواهید از وضعیت باتری خودرو هیبریدی مطلع شوید، کمی تاخیر وجود دارد. دلیل این تاخیرها حجم اطلاعاتی است که باید در کمترین زمان ممکن رد و بدل شوند و اینترنت 4G قادر به پوشش لحظه‌ای این حجم از اطلاعات نیست. اما با استفاده از 5G، تاخیر در دریافت و ارسال اطلاعات به حداقل خواهد رسید و این یعنی دستورات و اطلاعات به صورت لحظه‌ای اجرا و انتقال داده می‌شوند. این کاهش تاخیر همچنین به معنی افزایش راحتی راننده هم خواهد بود مثلا راننده دیگر به سوییچ فیزیکی نیازی نخواهد داشت و همه چیز را با اپلیکیشن گوشی کنترل می‌کند که سرعت و امنیت آن حتی از تکنولوژی NFC هم بیشتر است.

این مسئله حتی باعث می‌شود خودروسازان و فروشندگان خودرو هم از این ویژگی بهره ببرند. برای مثال اطلاعات راننده درون کلود اختصاص او ذخیره شده و پس از فروش ماشین و خرید خودروی جدید از همان اطلاعات و پارامترهای امنیتی در خودروی جدیدیش هم استفاده می‌کند. در کل 5G باعث می‌شود کم کم سویچ را فراموش کنید و همه چیز را از طریق اسمارت‌فون کنترل کنید.

خودروهای الکتریکی، خودروهای همواره متصل

هرچه که پیش می رویم خودروها هم بیش از پیش به سمت الکتریکی شدن پیش می‌روند. حال خودروی تمام الکتریکی باشد یا خودروی هیبریدی فرقی نمی‌کند چراکه به هر حال خوردوی الکتریکی به اتصال وب نیاز ضروری دارد. مزیت‌های بسیار زیادی وجود دارند که خودروهای الکتریکی با  اتصال به اینترنت می‌توانند در لحظه از آنها بهره‌مند شوند: از کنترل وضعیت باتری از راه دور گرفته تا جستجوی ایستگاه‌های شارژ الکتریکی و تعیین لحظه‌ای مسیر همگی از طریق اتصال به اینترنت پرسرعت امکان‌پذیر می‌شوند. اینترنت 5G این قول را می‌دهد که اتصال‌های نامطئن خودروهای امروزی را به اتصال‌های مطمئن، سریع و آنی تبدیل کند.

برخی از ویژگی‌های اتصال سریع و بدون تاخیر که در بالا به آنها شاره کرده بودیم در اینجا هم دیده می‌شوند. بریا مثال زمانی که خودرویتان را برای شارژ به برق متصل کرده باشید، با اینترنت پرسرعت می‌توانید وضعیت شارژ لحظه‌ای آن را از راه دور کنترل کنید و حتی زمانی که همسایه مزاحمتان بخواهد خودرویتان را یواشکی از برق جدا کند سریعا باخبر می‌شوید و مچ او ار می‌گیرید!

زمانی که در حال حرکت هستید اتصال خودرو به شبکه ترافیکی می تواند بهترین مسیر ممکن برای رسیدن به مقصد را با کمترین مصرف انرژی بریتان برنامه‌ریزی کند. ضمنا با اتصال خودرو به شبکه ایستگاه‌های شارژ الکتریک هم می‌توان نزدیکترین و خلوت‌ترین جایگاه را در کمترین زمان ممکن و بدون معطلی در جایگاه پیدا کرد.

مسیری به سمت خودکار شدن

در زمانی کوتاه وسایل نقلیه بدون راننده هم در کنار رانندگان وارد جاده‌ها خواهند شد. بنابراین پردازش در حال حرکت و پردازش کلود از اهمیت خیلی بالایی در این خودروها برخوردار خواهند شد. این خودروها بایستی در مواجه با شرایط ناگهانی و تصادفات واکنش سریعی داشته باشند، حتی در مکان‌هایی که دسترسی اینترنت خیلی هم قوی نباشد. در این مواقع اینترنت 5G می‌توند نقش مهمی را ایفا کند و اطلاعات ضروری را در کمترین زمان ممکن و بدون تاخیر رد و بدل کند.

برای مثال استارت‌آپ «Udelv» در زمینه حمل و نقل و دلیوری فعالیت می‌کند و خودروهای این شرکت با اینکه اتوماتیک و بدون راننده هستند اما فعلا یک تکنسین انسانی درون آنها حضور دارد تا بتواند در مسیرهایی که ممکن است مشکل به‌وجود بیاید خودرو را کنترل کند. حال با کمک اینترنت 5G این تکنسین می‌تواند از مرکز کنترل و بدون نیاز به حضور در درون خودرو، آن را از راه دور به‌طور کامل نظارت و کنترل کند.

در تئوری، اینترنت 5G این امکان را می‌دهد که انسان‌ها و متخصصین خودروهای اتوماتیک را بدون ذره‌ای لگ و تاخیر از راه دور کنترل و نظارت کنند. شکی نیست شرکت‌های تکنولوزی مانند «ویمو» و «اوبر» و بسیای از خودروسازان نگاه ویژه‌ای به ظهور نسل پنجم اینترنت یعنی 5G دارند.

خودروهای اتوماتیک به معنای واقعی

در آینده نزدیک که در آن خودروهای تمام اتوماتیک در همه جا دیده و استفاده می‌شوند، خواهیم دید که 5G نقش مهم و بسیار بزرگتری را ایفا می‌کند.

خودروهای اتوماتیکی که می‌توانند با یکدیگر و زیرساخت‌ها ارتباط برقرار کنند، پتانسیل‌های لازم برای اجرای دستورات و نقشه‌های اجرایی مختلف را دارند. برای مثال آرایش منظم خودروها در بزرگراه‌ها این امکان را می‌دهد که خودروهای اتوماتیک به یک شکل خاص پشت سر یکدیگر قرار گرفته و حرکت کنند و از این طریق ایرودینامیک را کاهش داده و مصرف انرژی را تا حد قابل توجهی کاهش دهند. این مسئله حتی باعث می‌شود ترافیک در مناطق شهری هم کاهش پیدا کند.

دفعه بعدی که پشت چهارراه منتظر می‌مانید، ببینید که هنگامی که چراغ سبز می‌شود چقدر زمان می‌برد تا رانندگان متوجه چراغ شوند و حرکت کنند. حال تصور کنید که خودروهای اتوماتیک با سبز شدن چراغ به سرعت حرکت را یکی پشت سر یکدیگر آغاز می‌کنند. این رویا تنها از طریق اتصال اینترنتی خودروها به شبکه ترافیکی با استفاده از اینترنت پرسرعت 5G امکان‌پذیر خواهد بود.

در ضمن توجه داشته باشید خودروهای هوشمند امروزی حجم بسیار عظیمی از دیتا از محیط پیرامون را ضبط می‌کنند که این اطلاعات می‌توانند در گسترش سیستم ترافیکی بهتر و اطلاعات نقشه‌ای بسیار تاثیرگذایر باشند. انتقال این حجم عظیم از داده‌ها به سازندگان خودرو تنها و تنها از طریق سیستم اینترنتی پرسرعت و بدون تاخیر امکان‌پذیر خواهد بود.

از اینجا تا آینده

تاثیر مثبت اینترنت 5G بر روی خودروها و سیستم ترافیکی و ارتباطی تنها بخش کوچکی از مزایای قابل توجه اینترنت نسل پنجم است. صنعت حمل و نقل، مدیریت ناوگان‌ها، شرکت‌های لجستیکی و فروشندگان عمده همگی در آینده و با ظهور 5G پیشرفت‌های بسیار عظیمی خواهند داشت و بشریت و جامعه را با شتاب خیلی بیشتری به سمت آینده حرکت خواهند داد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا