تکنولوژی

مبارزه اپل با کلاه‌برداران آیفون در چین

سال 2013 بود که اپل اعلام کرد یک تیم حرفه‌ای خلافکار را شناسایی کرده که در آن سارقین سازمان یافته ابتدا آیفون‌ها را خریداری یا سرقت می‌کردند سپس قطعات ارزشمند آن را جدا کرده و قطعات معیوب و یا تقلبی را روی آنها سوار می‌کردند. این کلاهبرداران سپس آیفون‌ها را به عنوان آیفون معیوب به اپ‌استور برده و به‌صورت رایگان تعویض می‌کردند.

در گزارشی در این رابطه آمده که اکثر این کلاه برداری‌ها در شهر شنژن اتفاق افتاده است. شهر شنژن یکی از شهرهای چین است که در آن درصد سرقت و کلاه برداری بسیار بالا است. گفته می‌شود دلیل بالا بودن کلاه برداری در این شهر نزدیک بودن به گانگسترهای هنگ کنگ است. ضمنا شنژن بزرگترین مرکز تولید محصولات الکترونیکی در کل دنیا محسوب می‌شود کارخانه‌های بسیاری از کمپانی‌های بزرگ از جمله اپل و Foxconn هم در این شهر قرار دارند.

در این گزارش آمده زمانی که اپل‌استور شهر شنژن در سال 2012 افتتاح شد، مراجعات متعددی برای تعمیر و یا تعویض آیفون در طول هفته انجام می‌گرفت. این مراجعات به حدی زیاد شده بود که درخواست‌های تعمیر آیفون در این اپل‌استور در هفته به 2000 مورد می‌رسید و این رقم تقریبا سه برابر مراجعات و درخواست‌های تعویض آیفون در اپل‌استور اپل در شهر نیویورک بود. در ادامه این گزارش آمده که کارکنان اپ‌استور ابتدا از آنجایی که نشانی از صدمه روی آیفون‌ها نمی‌دیدند آنها را رایگان تعویض می‌کردند. اما زمانی که بالارفتن این تعداد مراجعات و درخواست‌های تعویض تاثیرات مالی منفی بر روی درآمد شرکت اپل گذاشت، این شرکت تصمیم گرفت اقدامات جدیدی را برای مقابله اتخاذ کند. از همین رو اپل سرویس رزرو آنلاین برای تایید مالکیت آیفون‌ها را راه اندازی کرد و از طرفی هم نرم‌افزاری را طراحی کرد که قادر بود مشکلات آیفون و اصلی یا فیک بودن قطعات را تشخیص دهد.

پس از اینکه اپل استورها از دریافت آیفون‌های معیوب و تصویض آنها خودداری کردند، موج خشم بین برخی از مراجعه کنندگان راه افتاد. برای جلوگیری از خشمگین شدن مراجعه کنندگان در اپل‌استورها هم اپل اینبار طرح تعویض آیفون‌ در اپل‌استورها را به‌طور کامل لغو کرد و از مراجعه کنندگان خواست که آیفون‌های معیوب خود را برای تشخیص ایراد و تعمیر به مراکز تعمیر مجاز ارسال کنند.

اپل همچنین باتری آیفون‌های جدید را با یک رنگ خاص تولید کرد که تنها زیر یک نور با فرکانس بالا می‌توان اصل بودن آنها را تشخیص داد و از طرفی هم چیپ‌ها را نیز تنها با استفاده از یک طول موج به‌خصوص می‌توان تایید هویت کرد.

به‌نظر می رسد تلاش‌های اپل در زمینه مقابله با جرائم و سرقت‌های سازمان‌یافته در کشور چین نتیجه داشته و امروزه تنها 20 درصد از کل درخواست‌های تعمیر آیفون در سراسر دنیا به کشور چین تعلق دارد در حالی که این رقم در گذشته 60 درصد بود.

منبع: مک رومرز

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا