تکنولوژی

وای‌فای نسخه 6 در راه است

اگر شما هم مودم و روتر خریداری کرده باشید، احتمالا مشخصات فنی آن مثلا «802.11ac» را چک کرده‌اید. اما هرچه که پیش می‌رویم شماره‌های نشان دهنده نسخه وای فای و تشخیص آنها هم ساده‌تر می‌شود.

در گذشته نسخه وای‌فای توسط یک حرف یا دو حرف انگلیسی که نشان‌دهنده استاندارد وایرلس بود مشخص می‌شد. نسخه فعلی 802.11ac است اما در گذشته شماره نسخه‌های وای‌فای به اشکال 802.11n، 802.11g، 802.11a و 802.11b نشان داده می‌شد که خیلی برای کاربر قابل درک نبودند. به همین دلیل موسسه «Wi-Fi Alliance» که بر سیستم جهانی وای‌فای و استانداردهای آن نظارت می‌کند این نوع نامگذاری را تغییر داده است.

حال تمامی این ترکیبات حروفی و عددی قرار است تغییر کنند و یک اسم ساده جایگزین آن شود. برای مثال نسخه 802.11ac قرار است «وای فای نسخه 5» نامیده شود. مطمئنا این روش نامگذاری از تمامی روش‌های قبلی معقولانه‌تر است. در ادامه 5 نسخه فعلی وای‌فای را نام برده‌ایم:

وای‌فای نسخه 1: 802.11b (1999)

وای‌فای نسخه 2: 802.11a (1999)

وایفای نسخه 3: 802.11g (2003)

وای‌افی نسخه 4: 802.11n (2009)

وای‌فای نسخه 5: 802.11ac (2014)

حال در روش جدید به‌جای اینکه وقتتان را صرف مقایسه ac و n کنید، به راحتی می‌توانید تشخیص دهید که وای‌فای نسخه 5 بالاتر از نسخه 4 است و بدون شک نسخه 5 برای خریداری بهتر است. ضمنا از آنجایی که شبکه‌های وای‌فای مختلف همواره با یکدیکر کار می‌کنند، کاملا مشخص است وای‌فای نسخه 5 قادر به اتصال به دیوایس‌های مجهز به وای‌فای نسخه 4 خواهد بود. البته لازم به ذکر است وای‌فای نسخه 1، 2 و 3 امروزه دیگر تولید نمی‌شوند و تقریبا از رده خارج محسوب می‌شوند.

ضمنا موسسه Wi-Fi Alliance قصد دارد این نامگذاری را فراتر از سخت‌افزار ببرد و در آینده زمانی که دیوایستان را به یک شبکه متصل می‌کنید، دیوایستان قادر خواهد بود نسخه وای‌فایی را که به آن متصل شده‌اید تشخیص دهد و به شما اعلام کند. بنابراین زمانی که 2 شبکه وای فای یکی نسخه 4 و یکی نسخه 5 وجود داشته باشد، قادر خواهید بود نسخه جدیدتر را انتخاب کنید و از سرعت بیشتری بهره‌مند شوید.

نامگذاری نسخه وای‌فای

حال که بحث نامگذاری وای‌فای به پایان رسیده، بهتر است نگاهی به آینده این تکنولوژی هم بیاندازیم. همانطور که در چند ماه اخیر اشاره شده، نسل جدید وای‌فای قرار است وارد بازار شود که گفته می‌شود از سرعت و عملکرد بسیار بالایی حتی هنگامی که چند دیوایس به آن متصل هستند برخوردار است. این نسخه جدید که در گذشته قرار بود با نام 802.11ax عرضه شود حالا طبق نامگذاری جدید با نام «وای‌فای نسخه 6» معرفی و عرضه خواهد شد.

موسسه Wi-Fi Alliance گفته که انتظار دارد شرکت‌ها از نامگذاری جدید پیروی کنند و از این نام‌ها در محصولاتشان استفاده کنند. البته در این میان ممکن است کمی سردرگمی هم بین کاربران و خریداران به‌وجود بیاید. چراکه کاربران در این سال‌ها به سیستم قبلی عادت کرده‌اند و ممکن است با دیدن نامگذاری جدید دچار سردرگمی شوند از طرفی هم ممکن است برخی شرکت‌ها از سیستم نامگذاری جدید پیروی نکنند و این مسئله مشکلاتی را به‌وجود بیاورد. برای  مثال آیفون‌های جدید شرکت اپل از وای‌فای نسخه 802.11ax پشتیبانی می‌کنند و ممکن است برخی ندانند این نسخه همان وای‌فای نسخه 6 است.

در کل، به‌نظر می‌رسد این روش نامگذاری مناسب باشد. تشخیص نسخه وای‌فای از طریق یک سری اعداد و حروف اصلا کار ساده‌ای نیست و اختصاص یک شماره برای هر نسخه کار ساده‌تر و معقولانه‌تری است که موسسه Wi-Fi Alliance انجام داده است. با اینکه این تغییر نام در صنایع ممکن است کمی سردرگم کننده باشد اما به زودی این سردرگمی هم رفع خواهد شد.

منبع: د ورج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا