تکنولوژی

دفاع جهرمی از افزایش قیمت بسته‌های اینترنتی

وزیر ارتباطات می‌گوید افزایش بسته‌های اینترنتی در چارچوب مصوبه رگولاتوری بود و فقط 7 درصد در درآمد اپراتورها تاثیر داشت.
جهرمی که در مراسم افتتاحیه نمایشگاه تلکام صحبت می‌کرد گفت: در مورد افزایش نرخ تعرفه بسته های اینترنت موبایل که مورد انتقاد برخی قرار گرفته بود، سازمان تنظیم مقررات موضوع را بررسی کرده و نتیجه این گزارش حاکی از آن است که مورد رفتاری اپراتورها در چارچوب مصوبات رگولاتوری و کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رعایت شده است.

مرتبط: تغییرات تعرفه همراه اول
وی با اشاره به اینکه تمامی کالاهای مصرفی که حتی وابستگی خاصی به ارز نداشتند با افزایش قیمت روبرو شدند، گفت: اما ما در این حوزه مدیریت کردیم که افزایش قیمت نداشته باشیم. این در حالی است که وابستگی صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات به ارز، بیش از ۷۰ درصد است.
به گفته وزیر ارتباطات اپراتورها و شرکت های این حوزه برای مقابله با تحریم ها، تجهیزاتی به ارزش هزار میلیارد تومان سفارش داده اند اما به دلیل عدم تخصیص ارز هم اکنون مجبور به پرداخت سه هزار میلیارد تومان هستند.
وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه برنامه ما از ابتدا کاهش قیمت ها بوده است، تصریح کرد: باید تلاش شود از این موضع درآمد کسب کنیم و با مدیریت در تعرفه ها بتوانیم جلوی افزایش قیمت ها را بگیریم.

وزیر ارتباطات با اشاره به تأثیر کاهش نرخ ارز در بازار گوشی تلفن همراه گفت: بر اساس برآوردها، از روز گذشته قیمت گوشی ۲۰ درصد کاهش یافته و به طور کلی، این بازار دارای ۳۰ درصد حباب قیمت است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد آذری جهرمی در مورد آخرین وضعیت ساماندهی بازار گوشی تلفن همراه و تنظیم قیمت‌ها در این بازار در جمع خبرنگاران اظهار داشت: وزیر صمت از ما درخواست کرد که در تنظیم بازار گوشی موبایل مسئولیت قبول کنیم اما با توجه به اینکه مسئولیت، نیازمند داشتن اختیارات است، من این اختیارات را نداشتم و مسئولیت را نپذیرفتم.

وی ادامه داد: قرار بر این شد در این زمینه همکاری‌هایی را با این وزارتخانه برای تنظیم بازار داشته باشیم.

پیش بینی جهرمی از 20 درصد کاهش قیمت موبایل

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با اتحادیه صنف موبایل و فعالان این بخش تأکید کرد: هم‌اکنون ۷۲۰ هزار گوشی به دلایل مختلف وارد بازار نشده و این موضوع، کمبود کالا در بازار را افزایش داده است.

آذری جهرمی گفت: برخی از این تعداد گوشی‌ها با ارز غیرتخصیصی وارد کشور شده است و به دلیل موانع ورود، از طریق دولت توانستیم مصوبه‌ای را برای تخصیص این گوشی‌ها داشته باشیم. بر این اساس مشکل این گوشی‌ها حل شد اما از آنجایی که برخی از این واردکنندگان پرونده مفتوح در دستگاه قضا دارند، بخش اعظمی از ورود این تعداد گوشی همچنان بلاتکلیف است.

وی افزود: به دلیل محدودیت‌های موجود، سه بار با دستگاه قضا برای رفع موانع مذاکراتی داشتیم اما تاکنون واکنش مثبتی برای ترخیص این گوشی‌ها دریافت نکردیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: امیدواریم که دستگاه قضا در این زمینه همکاری کرده تا بتوانیم بخشی از کمبود کالای بازار را برطرف کنیم.

آذری جهرمی ادامه داد: روز گذشته با همکاری به وجود آمده برای کاهش نرخ ارز در بازار، شاهد افت قیمت در بازار گوشی نیز بودیم و بر اساس اظهارنظرهای فعالان این بخش، قیمت گوشی ۲۰ درصد ارزان شد. همچنین برآورد فعالان بازار این است که بازار گوشی ۳۰ درصد حباب قیمت دارد و در صورت رفع نیاز ارز و رفع موانع این بخش، قیمت‌ها تعدیل می‌شود.

وی گفت: مصرف ماهانه بازار یک میلیون گوشی موبایل است و هم‌اکنون میزان عرضه و تقاضا با هم همخوانی ندارد که امیدواریم با وارد شدن گوشی‌های توقیف شده، حداقل طی دو ماه بخشی از نیاز بازار را جبران کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: در این راستا پیشنهاداتی نیز برای برداشتن محدودیت واردکنندگان ارائه دادیم تا اتحادیه‌های مربوطه بتوانند با دریافت ضمانتنامه از واردکنندگان، باعث تسریع واردات گوشی به بازار شوند.

آذری جهرمی در مورد توقف گوشی‌های مسافری از روز شنبه در بازار افزود: قرار نیست واردات گوشی مسافری از شنبه محدود شود، بلکه قرار است اصالت مسافر بودن افرادی که گوشی وارد می‌کنند از طریق سامانه نیروی انتظامی، چِک و تائید شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: تا پیش از این سامانه نیروی انتظامی به گمرک متصل نبود و این موضوع باعث شده بود که در واردات گوشی‌های مسافری، تخلفاتی صورت گیرد اما هم‌اکنون این سامانه تردد، به گمرک متصل شده است و از روز شنبه هفته آینده اصالت مسافر بودن فرد در این سامانه چک و تائید می‌شود. در صورتی که این پروتکل فعال شود، گوشی‌های مسافری که بدون دور زدن قوانین وارد کشور می‌شوند، مشکلی در ثبت نخواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون نیز واردات گوشی صورت می‌گیرد و ثبت سفارش از طریق سامانه نیما یا ارز آزاد انجام می‌شود.

منبع: خبرگزاری مهر
 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا