تکنولوژی

چرا نامگذاری آیفون‌های جدید اشتباه است؟

شرکت اپل تصمیم گرفت آیفون نسخه جدید خود را «10 اس مکس» نامگذاری کند و همین مسئله انتقادات زیادی را به همراه داشت. اما شدیدترین انتقاد در این زمینه به «کن سگال» که به مدت یک دهه همکاری نزدیکی در زمینه بازاریابی و تبلیغات با استیو جابز داشته برمی‌گردد.

او می‌گوید با دیدن کنفرانس‌های اپل کمی احساس عصبانیت می‌کند و معتقد است اپل با نامگذاری آیفون‌های جدید خود به جنگ مستقیم با حس مشترک بین طرفداران می‌رود.

کن سگال با افرادی که در زمینه بازاریابی و تبلیغات می‌شناسید تفاوت دارد. سالها پیش، او حرف «آی» را برای «آی‌مک» اختراع کرد و در کمپین‌ معروف «Think Different» هم نقش مهمی را ایفا می‌کرد.

 از حرف «اس» استفاده نکنید

سگال به اپل پیشنهاد کرده که اینقدر از حرف «اس» برای نامگذاری آیفون‌ها استفاده نکند. او می‌گوید: این عمل باعث می‌شود طرفداران اینطور فکر کنند که آیفون‌های سری «اس» در اصل همان آیفون‌های سال گذشته هستند که اپل برای ارتقاء آنها زمان زیادی صرف نکرده یا خیلی در تولید آنها به خودش زحمت نداده است.» چراکه این آیفون‌های تنها از لحاظ فنی و سخت‌افزاری ارتقاء پیدا کرده‌اند این در حالی است که برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های آیفون (پردازش 64 بیتی، سیری و تاچ آیدی) در نسخه‌های «اس» معرفی شده‌اند.

از عددگذاری یونانی استفاده نکنید

تلفظ صحیح «iPhone X» در اصل «آیفون 10» است چراکه ایکس در اینجا عدد 10 به زبان یونانی است و از حروف الفبای انگلیسی نیست. اما الان یک سال است خریداران و کاربران سردرگم مانده‌ و نمی‌دانند بالاخره آیفون 10 صحیح است یا آیفون ایکس!

حال بدتر اینکه با معرفی «آیفون 10 اس» و اضافه کردن یک حرف انگلیسی به عدد یونانی (iPhone XS) قضیه از سال گذشته هم پیچیده‌تر شده است. سگال در اینباره می‌گوید: «به‌طور کلی ترکیب اعداد یونانی و حروف الفبا نتیجه جالبی ندارد. شاید این نوع نامگذاری باعث نابود شدن محصول شما نشود اما مطمئنا اسم مناسب و درخور یک محصول محبوب و بی‌نظیر در سراسر دنیا هم محسوب نمی‌شود.»

منظورتان از «آر» چه بوده؟

در کنار آیفون 10اس و 10اس مکس، اپل امسال «آیفون 10آر» را هم معرفی کرد. سگال می‌گوید حرف «آر» (R) به تنهایی سردرگم کننده است، چه برسد به زمانی که با عدد یونانی X هم ترکیب شود. دقیقا منظور اپل از حرف R چه بوده!؟

کمی تعریف و تمجید

او البته در میان انتقادات خود یک سری تعریف و تمجید هم درباره آیفون‌های 2018 داشت. او گفته خیلی خوشحال است که حداقل تمامی آیفون‌های 2018 با شناسه «10» یا همان «X» یونانی شناخته می‌شوند.

او همچنین خوشحال بود که اپل تولید و معرفی «آیفون اس‌ای» را هم برای همیشه متوقف کرده است، نه به‌خاطر ظاهر و مشخصات فنی آن، بلکه به خاطر نامگذاری عجیبی که هیچکس خبر ندارد دلیل نامگذاری آن به این شکل چه بوده است.

این اولین باری نیست که سگال اپل را مورد انتقاد شدید قرار می‌دهد. او به‌تازگی به تیم کوک پیشنهاد کرده بود که تبلیغات خسته‌کننده خود را متوقف کنند.

منبع: Culture of Mac

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا