تکنولوژی

«وی‌چت» چگونه در چین اینقدر محبوب شد؟

بسیاری از مردم دنیا احتمالا با اپلیکیشن وی چت آشنایی دارند و یا ممکن است نام آن را نشنیده باشند. مردمی که خارج از کشور چین زندگی می‌کنند، احتمالا هنوز فکر می‌کنند اپلیکیشن وی‌چت چیزی مشابه اپلیکیشن‌های محبوب مانند واتس‌اپ یا فیسبوک است. وی‌چت حتی برای مدتی بین مردم ایران هم محبوبیت زیادی پیدا کرده بود. در کل برای بسیاری از مردم چین، وی‌چت چیزی فراتر از یک اپلیکیشن محبوب است. به‌عبارتی می‌توان گفت وی‌چت عضو جدانشدنی زندگی روزانه بیش از 1 میلیارد کاربر در کشور چین است.

وی‌چت اکتبر سال 2010 در جریان مراسمی در مرکز تحقیق و توسعه شرکت «تنسنت» در شهر شن‌ژن چین معرفی شد. از آن زمان تا به‌امروز وی‌چت به محبوب‌ترین اپلیکیشن موبایلی در چین تبدیل شده و تعداد کاربران ماهانه آن از مرز 1 میلیارد نفر هم گذشته است. این کاربران وی‌چت را به منظور چت، بازی، خرید، اخبار، سفارش غذا و به‌عنوان شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند. کاربران وی چت امروزه حتی قادرند از طریق این برنامه به‌صورت آنلاین نوبت دکتر و یا در سامانه دادگاه شهر خود نوبت طلاق رزرو کنند.

این اپلیکشن محبوب 7 ساله حتی موجب افزایش هنگفت سرمایه شرکت تنسنت هم شده است. شرکت تنسنت مالک اصلی اپلیکیشن وی چت است که در این چند ساله توانسته توجه سرمایه‌گذاران بزرگ داخلی و خارجی را جلب کند. از زمان آغاز به کار رسمی وی‌چت در سال 2011 تا کنون، ارزش سهام تنسنت بیش از 10 برابر افزایش پیدا کرده است.

شرکت تنسنت در دنیا با یک شرکت بزرگ به نام فیسبوک رقابت دارد. فسیبوک بییش از 1.4 میلیارد کاربر روزانه و بالغ بر 2.23 میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد. با این حال این شرکت آمریکایی هم پس از انتشار اخرین گزارش مالی سه ماهه با سقوط 20 درصدی ارزش سهام خود مواجه شد. از طرف دیگر، شرکت تنسنت در مراحل اولیه درآمدزایی از طریق وی‌چت قرار دارد و جا برای پیشرفت این شرکت در این زمینه بسیار است. ضمنا وی‌چت در زمینه نمایش تبلیغات بسیار محتاط عمل می‌کند و بر روی صفحه اجتماعی هر کاربر، وی‌چت روزانه حداکثر 2 تبلیغ نمایش می‌دهد. «جیمز گوردون» میر ارشد استراتژی وی‌چت معتقد است که تعداد این تبلیغ‌ها در مقایس با دیگر شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک بسیار ناچیز است.  «متیو برنان» مدیر ارشد وی‌چت می‌گوید: «آمار کاربران وی‌چت در کشور چین هنوز به حداکثر خود نرسیده اما فکر می‌کنم روزی چنین اتفاقی بیافتد. وی‌چت امروزه با اضافه شدن «مینی اپلیکیشن‌ها» فرصت‌های خیلی بیشتری برای رشد، کسب درآمد و تبلیغ بیشتر به دست آورده است.»

منظور از مینی اپلیکیشن‌ها، برنامه‌هایی هستند که حجم آنها از 10 مگابایت کمتر است و می‌توان آنها را مستقیما روی رابط کاربری اپلیکیشن‌های بزرگتر اجرا کرد و نیازی به دانلود جداگانه آنها از اپ‌استورها نیست. مینی اپلیکیشن‌ها را می‌توان از طریق اپلیکیشن‌های بزرگتر استفاده کرد، درست مانند کاری که وی‌چت انجام می‌دهد. این نوآوری باعث می‌شود چنین اپلیکیشن‌های بزرگی مثل وی‌چت به یک «سوپر اپلیکیشن» تبدیل شوند و سرویس‌های متعدد و متنوعی را به کاربران خود ارائه دهند و بیش از پیش افراد را وابسته کنند.

هدف اصلی استفاده از این مینی اپلیکیشن‌ها توسط شرکت تنسنت، نگه داشتن کاربر درون اکوسیستم وی‌چت است و به‌نظر می‌رسد تنسنت در این زمینه به هدف خودر سیده باشد. با این حال مینی‌اپلیکیشن‌ها تنها یکی از نوآوری‌هایی هستند که تنسنت در وی‌چت به‌کارگرفته است.

زمانی که پیام‌رسان «QQ» بزرگترین و محبوب‌ترین پیام‌رسان در کشور چین محسوب می‌شد، «ما هوآتنگ» موسس و مدیرعامل تنسنت دست از تلاش نکشید و کوچ مردم از کامپیوترها به سمت اسمارت‌فون‌ها را در سال 2010 به‌خوبی تشخیص داد. سال 2010 همان سالی بود که آیفون شرکت اپل هم محبوبیت قابل توجهی در سراسر دنیا کسب کرده بود. هواتنگ به‌خوبی می‌فهمید که یک پیام‌رسان موبایلی می‌تواند آینده این کمپانی را تضمین کند.

«آلن ژانگ» مدیر و سرپرست برنامه QQ در آن دوره سرپرستی تیمی 10 نفره را برای طراحی و ساخت نسخه اولیه اپلیکیشن پیام‌رسان وی‌چت برعهده گرفت و توانست طی 70 روز این ماموریت را با موفقت انجام دهد. نسخه اولیه وی‌چت تنها امکان ارسال متن و تصویر را به کاربران می‌داد. در آن دوره بازار استقبال جزئی به ورود این اپلیکیشن به عرضه رقابت نشان داد. در آن زمان اپلیکیشن «فیزین» کمپانی چاینا موبایل و اپلیکیشن «می‌تاک» شیائومی زودتر پا به عرصه رقابت گذاشته بودند.

نقطه عطف اپلیکیشن وی‌چت از ماه می 2011 آغاز شد. در این تاریخ نسخه جدید از وی‌چت عرضه شد که امکان ارسال پیغام صوتی را هم برای کاربران فراهم کرده بود. این ویژگی باعث شد رشد روزانه کاربران این اپلیکیشن از 10 هزار به 60 هزار نفر افزایش پیدا کند. پیام‌های صوتی در اصل موجب شد افراد مسن‌تر که خیلی با تایپ کردن با گوشی‌های لمسی جدید کنار نمی‌آمدند بتوانند به راحتی پیام‌هایشان را به شکل صوتی ارسال کنند.

ویچت به سرعت تکامل پیدا کرد و ویژگی‌های متعددی مانند لرزاندن گوشی برای آشنا شدن با یک کاربر به صورت تصادفی به این اپلیکیشن اضافه شدند. جولای 2011 خدمات مرتبط با موقعت مکانی هم به این اپلیکیشن اضافه شد که به کاربر این امکان را می‌داد دیگر کاربران وی‌چت را که در نزدیکی محل سکونت او حضور داشتند مشاهده کند و یا برای آنها پیغام ارسال کند.

مارس 2012 تعداد کاربران وی‌چت از مرز 100 میلیون نفر گذشت. یعنی تنها 433 روز پس از عرضه رسمی آن.

همزمان با رشد محبوبیت اسمارت‌فون‌ها در سراسر دنیا، تعداد کاربران وی‌چت هم با افزایش قابل توجهی همراه شده بود. سال 2010 زمانی که وی‌چت در مرحله برنامه‌نویسی و طراحی بود، آمار فروش سالانه اسمارت‌فون در کشور چین 36.1 میلیون دستگاه بود. این رقم در سال 2011 به 90.6 میلیون دستگاه رسید و سال 2012 زمانی که وی‌چت رسما وارد بازار  شده بود، این رقم به 214.2 میلیون دستگاه افزایش پیدا کرده بود. اما رشد وی‌چت از رشد فروش اسمارت‌فون هم بیشتر بود و به سرعت توانست رقبای خود را در بخش پیام‌رسان‌ها جا بگذارد. در آن زمان حتی اپلیکیشن محبوب واتس‌اپ ساخته نشده بود و در ادامه هم در سال 2017 استفاده از این اپلیکیشن در کشور چین ممنوع شد.

تعداد کاربران وی‌چت در سپتامبر 2012 به 200 میلیون نفر رسید.

وی‌چت در ادامه به تکامل خود ادامه داد و به یک شبکه اجتماعی که در آن کاربران لحظات خود را به شکل متن یا تصویر به اشتراک می‌گذاشتند تبدیل شد. این شبکه اجتماعی فرصت‌های متعددی را برای برندها، تولیدکنندگان محتوا و همچنین تولیدکنندگان بازی به‌وجود آورد.

ژانویه 2013 تعداد کاربران وی‌چت به 300 میلیون نفر رسید.

سال 2013 امکان پرداخت‌ اینترنتی هم به وی‌چت اضافه شد که البته در ابتدا تنها به پرداخت برای بازی‌ها، آیتم‌های مجازی و خرید اشتراک سرویس اینترنت محدود بود. اما در ادامه امکان اتصال حساب‌های بانکی رسمی به وی‌چت هم به‌وجود آمد. مدیران وی‌چت امیدوار بودند از این طریق وی‌چت را به یک پلتفرم با قابلیت ارائه هر نوع خدماتی تبدیل کنند.

آگوست 2013 تعدا کاربران غیر چینی وی‌چت به مرز 100 میلیون نفر رسید.

قبل از آغاز سال 2014، وی‌چت ویژگی جدید را منتشر کرد که نام آن «پاکت قرمز» بود. این پاکت قرمز در اصل سرویسی بود که امکان انتقال پول مجازی هدیه به دوستان را برای کاربران وی‌چت فراهم می‌کرد. این ویژگی یک شبه توانست محبوبیت قابل توجهی را در چین کسب کند و در طول تعطیلات سال نو در چین، بیش از 40 میلیون پاکت قرمز بین کاربران وی‌چت رد و بدل شد. این سرویس کم‌کم به یک سرویس برای انجام تراکنش‌های بانکی به صورت آنلاین تبدیل شد و کاربران وی‌چت هم در ادامه حساب‌های بانکی خود را به سرویس پاکت قرمز وی‌چت متصل کردند. در تعطیلات ابتدای سال 2018، بیش از 688 میلیون کاربر چینی از این سرویس برای انجام تراکنش‌ها بانکی و ارسال هدیه‌های مجازی برای دوستان خود استفاده کردند.

مینی‌اپلیکیشن‌ها در ابتدا آنطور که انتظار می‌رفت ظاهر نشدند. اما در ژانویه سال 2018 یک مینی بازی ساده در وی‌چت توانست طی ماه 100 یمیلیون کاربر جذب کند و این مسئله آغازی برای جذب کاربران به مینی‌اپلیکیشن‌ها بود. از جمله این مینی‌اپلیکیشن‌ها می‌تاون به سروی‌های رزرو بلیط، سفارش غذا و نوبت دهی دکتر اشاره کرد.

ژوئیه 2018 تعداد کاربران مینی‌اپلیکیشن‌های وی‌چت به 600 میلیون نفر رسید.

موفقیت وی‌چت در عرضه مینی‌اپلیکیشن‌ها را می‌توان امروزه اصلی‌ترین دلیل رشد این سرویس در کشور چین بدانیم و بعید به‌نظر می‌رسد به‌همین زودی شرکت و اپلیکیشنی بتواند سرویس‌هایی با تنوع و وسعت مشابه وی‌چت در کشور چین ارائه کند.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا