تکنولوژی

گوگل با پذیرش سانسور به چین باز می‌گردد

گوگل در حال آزمایش نسخه موبایلی از سرویس موتور جستجوی این شرکت است که بتواند با رعایت ضوابط و قوانین موجود در کشور چین، در این کشور دوباره فعالیت خود را آغاز کند. فعالیت این موتور جستجو 8 سال پیش به دلیل اعمال سانسور از سوی دولت چین، توسط شرکت مادر گوگل-Alphabet Inc.- قطع شد.

برنامه عرضه موتور جستجوی فیلتر شده توسط خود شرکت گوگل ممکن است هرگز کامل نشده و یا حتی به مرحله اجرایی نرسد. اول از همه گوگل برای عرضه این موتور جستجو به مارکت این کشور، باید رضایت و موافقت مقامات چینی را کسب کند، یعنی افرادی که دسترسی به سرچ گوگل را مانند تعداد زیاد دیگری از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی، برای شهروندان خود محدود کرده‌اند.

اگر این پروژه گوگل به سرانجام برسد می‌تواند نقطه عطف بزرگی برای گوگل محسوب شود. طبق گفته سخنگوی گوگل، این شرکت همین حالا نیز تعداد زیادی برنامه در چین عرضه کرده مانند برنامه مخصوص ترجمه که برنامه نویسان چینی نیز از آنها استقبال کرده‌اند. به علاوه، گوگل همچنین در شرکت‌های معتبر چینی مانند شرکت بزرگ حوزه تجارت الکترونیک JD.com سرمایه گذاری کرده است.

اما این برنامه‌های گوگل درست زمانی در حال انجام است که رابطه اقتصادی بین چین و آمریکا چندان مناسب نیست  و این مسئله می‌تواند به روی محقق شدن هدف گوگل تاثیر داشته باشد. وال استریت ژورنال در گزارشی که روز چهارشنبه منتشر شد اعلام کرد که دولت ترامپ تصمیم دارد تعرفه‌های درخواستی به روی بیش از 200 میلیارد دلار کالاهای چینی را، بیش از دوبرابر کند تا دولت چین را به مذاکره بیشتر مجبور کند.

چین یکی از پرسانسورترین سیستم‌های اینترنت را در دنیا دارد و بعد از محدود سازی پلت فرم گوگل، این سانسورها بیشتر و سنگین‌تر شد. در این بین، تعداد جمعیت کاربران اینترنت در این کشور نیز افزایش زیادی داشته و این کشور با داشتن 770 میلیون کاربر، یکی از بزرگ‌ترین جمعیت‌های اینترنتی را دارد. به علاوه شرکت‌های عظیم چینی مانند Alibaba Group Holding و Tencent Holding Ltd. نیز از بزرگ‌ترین وبسایت‌های اینترنتی در دنیا محسوب می‌شوند .

کشور چین بیش از یک دهه است که با سرویس جستجوی گوگل مشکل دارد اما این شرکت با اعتقاد به اینکه که سانسور، هدف گوگل برای “عرضه جهانی اطلاعات” را مخدوش می‌کند، با چین مدارا کرده و حتی در سال 2005 نسخه‌ای فیلتر شده از سرویس خود را برای کاربران چینی عرضه کرد.

گوگل حتی بعد از محدود سازی موتور جستجوی خود، حضور خود را به انواع مختلف مانند استخدام مهندسان، بازاریابان و مدیران فروش در این کشور حفظ کرد. سیستم عامل اندروید گوگل، برترین سیستم عامل گوشی‌های هوشمند چینی است اما نسخه مجوز دار اندروید در این کشور وجود ندارد. همین مسئله، فرصتی را برای تولید کنند‌ه‌گان چینی مهیا کرد تا نسخه‌های اختصاصی اندروید خود را توسعه دهند، نسخه‌هایی که برای گوگل درآمدزا نیستند.

مدیر ارشد گوگل، ساندر پیچای، از سال 2015 تا کنون تلاش‌های زیادی برای افزایش فعالیت گوگل در چین انجام داده است. این شرکت سال گذشته، لابراتوآری در زمینه هوش مصنوعی در پکن راه اندازی کرد و به علاوه برنامه‌های اندرویدی مختلفی از جمله سرویس ترجمه و برنامه مخصوص ذخیره فایل نیز توسط گوگل برای کاربران چینی عرضه شده است. این شرکت تلاش زیادی کرد تا بتواند نسخه موبایلی اندروید خود را در این کشور عرضه کند که با مخالفت مقامات چینی متوقف شد.

دیگر شرکت‌های معتبر تکنولوژیک امریکایی نیز با دولت چین درگیر بوده‌اند. شرکت اپل سال گذشته بعد از حذف نرم افزار App Store در چین، باعث شد که کاربران چینی سیستم فیلترهای اینترنتی این کشور را دور بزنند و به همین دلیل از طرف دولت چین به شدت انتقاد شد.

دولت آمریکا نیز به وضوح مخالفت خود را با سیستم‌های به اشتراک گذاری اطلاعات گوگل با شرکت‌های سازنده‌ چینی همچون هوآوی اعلام کرده است. در ماه ژوئن، یک سناتور جمهوری خواه در نامه‌ای به ساندار پیچای به وی هشدار داد که با توافق با شرکت‌های چینی، گوگل ارتباط خود با پنتاگون را مخدوش می‌کند. اما گوگل ظاهرا شرکتی است که برای دستیابی به هدف خود، هرکاری می‌کند.

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا