تکنولوژی

خودنمایی یک روبات رزمی‌کار (ویدئو)

با روبات رزمی‌کارCentauro ، آخرین دستاورد محققان انستیتو Istituto Italiano di Tecnologia آشنا شوید. روباتی که 6 پا، 4 چرخ و دو دست کاراته باز دارد.

Centauro آخرین دستاورد محققان در زمینه روبات‌های انسان نماست که می‌تواند در هنگام وقوع بلایای طبیعی و فجایع، به کمک انسان‌ها بیاید. البته روبات‌های انسان نما، قائدتا باید شبیه انسان (دارای دو دست و دو پا) ساخته شوند اما محققان این انستیتو دریافتند که طراحی مدل‌های هیبریدی می‌تواند بسیار کارآمدتر از روبات‌های انسان‌نما باشد زیرا انعطاف بیشتری خواهند داشت.Centauro  با چهار چرخی که دارد، نسبت به دیگر روبات‌های انسان نما، ثبات بیشتری دارد.

طبق گزارش از  IEEE Spectrumطراحی روباتCentauro  شباهت زیادی به Momaro (روبات ساخته شده توسط محققان دانشگاه بُن) دارد. Momaro برترین روبات نمایش‌گر در مسابقه DARPA’s Robotics Challenge in 2015، قادر بود کارهایی را در مواقع بحرانی و وقوع بلایای طبیعی برای جستجو و نجات قربانیان انجام دهند. روبات دیگری که توانست توجه بسیاری را به خود جلب کند، روباتی هیبریدی بود که توسط محققان دانشگاه  South Korea’s KAIST کره جنوبی طراحی و ساخته شده بود و می‌توانست از حالت انسانی و راه رفتن روی پا، به حالت ماشینی با 4 چرخ تبدیل شود.

روباتCentauro ، 1.5 متر قد و 93 کیلوگرم وزن دارد. این روبات ازترکیب فلزهای کم وزن (مانند آلمینیوم) تولید شده و روی آن با نوعی پوست پلاستیکی پوشانده شده که توسط تکنولوژی چاپ سه بعدی تولید شده است. عمر شارژ باتری این روبات 2.5 ساعت است و توسط یک هدایت‌گر انسانی کنترل می‌شود.

اما قابلیت برتر این روبات که آن را نسبت به دیگر روبات‌های ساخته شده در این کتگوری برتر می‌کند، انعطاف آن است. هر کدام از پاهای این روبات، 6 درجه آزادی دارند و می‌توانند در قسمت‌های لگن، زانو و مچ، بچرخند. این قابلیت‌ها یعنی این روبات می‌تواند حالت‌های مختلف بگیرد مانند حالت “چرخدار ایستاده” (که برای حرکات سریع کارایی دارد) یا حالت “عنکبوتی دولا شده” (که هنگام کار کردن با ابزارها مختلف، ثبات بیشتری به روبات می‌دهد). این روبات همچنین می‌تواند راه خود را در مسیر سنگلاخی پیدا کند و حتی از پله‌ها بالا رود. البته خود هدایت کردن این روبات به نوبه خود چالش بزرگی است.

در آینده  قطعا روبات‌های دیگری با طراحی مشابه  Centauro  مشاهده خواهیم کرد که  می‌توانند در عملیات‌های جستجو و نجات انسان‌ها، یاری‌گر باشند.

منبع: theverge

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا