تکنولوژی

چرا اینترنت وای‌فای در هواپیماها رایگان نیست؟

اتصال به اینترنت وای‌فای در هواپیما حالا چندان چیز عجیبی به شمار نمی‌آید زمانی این موضوع یک تحول بزرگ در صنعت هوایی و اتصال به اینترنت به شمار می‌آمد اما حالا اوضاع شرکت Cogo که ارایه دهنده اینترنت داخل هواپیما با عنوان airborne است چندان مساعد نیست. به بیان دیگر این شرکت به رغم سرمایه‌گذاری کلان سودده نشده است این در حالی است که انتظار می رفت با رشد تلفن‌های هوشمند و نیاز به اتصال مداوم حتی در هنگام پرواز سوددهی این سیستم تضمین شود.

حالا این شرکت از طرف رقبای دیگری در اینن صنعت تحت فشار است و این در حالی است که ارزش سهام آن با ۶۷ درصد سقوط به زیر چهاردلار به ازای هر سهم رسیده است. 

شرکتهای هوایی تلاش زیادی می‌کنند تا مسافران را به استفاده بیشتر از اینترنت در طول پرواز ترغیب کنند هم اکنون هزینه اینترنت در هواپیما برای یک روز کامل ۲۸ دلار است اما در مقابل تازه‌ترین تجهیزات اتصال به اینترنت که باید در هواپیما تعبیه شود چیزی حدود ۵۰۰ هزار دلار هزینه دارد. 

شرکت Cogo اعلام کرده که کل مدل کسب وکار خود را متحول خواهد کرد و از هزینه‌های خود برای سودده شدن خواهد کاست. اتفاقی که این شرکت انتظار دارد در سال ۲۰۲۰ رخ دهد. این شرکت به تازگی ۵۵ نفر که حدود ۵ درصد کارکنانش می‌شدند را اخراج کرده و برخی هزینه‌های دیگر را نیز تا ۲۰ درصد کاهش داده است. همچنین شرکت می‌خواهد ارایه اینترنت را به دو بخش هواپیماهای تجاری و شخصی تفکیک کند. 

وقتی در سال ۲۰۰۸ شرکت Cogo کار تجهیز هواپیماها را به وای‌فای شروع کرد بخش عمده هزینه آن مربوط به نصب تجهیزاتی داخل کابین هواپیما می‌شد که از طریق اتصال به دکل‌های زمینی اینترنت را به مسافران ارایه می‌دادند. 

تصویر: تعداد ایرلاین‌های مجهز به وای‌فای در حال افزایش است

میزان پهنای باند ارایه شده از این طریق به کابین هواپیما بسیار محدود بود به همین دلیل از این اینترنت تنها برای کاربری‌های پایه می‌شد استفاده کرد و اگر تعداد زیادی از کاربران با هم از اینترنت استفاده می‌کردند ارتباط بسیار کند می‌شد. Cogo برای جلوگیری از کند شدن ارتباط قیمت آن را افزایش داد تا تعداد کمی قادر به ارتباط با اینترنت باشند. Jason Rabinowitz یک محقق صنعت هوایی در موسسه Routehappy می‌گوید که کیفیت اینترنت وای فای هواپیما شبیه آن بود که یک موبایل آیفون 3g را بین ۱۵۰ اینترنت تقسیم کند. 

رقبای این شرکت به سراغ سرویس‌های ماهواره‌ای رفتند که امکان ارایه پهنای باند بیشتری را حتی روی اقیانوس و دریاها ( چیزی که در مدل اینترنت Cogo ارایه نمی‌شد) عرضه می‌کرد. بعدا خود Cogo نیز به سراغ سرویسهای ماهواره‌ای رفت و آن را به کار گرفت. اما این مسیر هم آسان نبود چون امریکن ایرلاین از این شرکت شکایت کرد و پس ازمدتی شکایتش را پس گرفت اما بعدا تجهیزات این شرکت را از تمام ۵۵۰ هواپیمایش بیرون آورد.  

سرویس ماهواره‌ای سرعتی بالغ بر ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه ارایه می‌دهد که از سیستم سلولار Cogo بسیار سریع‌تر است. البته خود آنتن‌های ماهواره‌ای هم بعدا دردسر ساز شد البته Cogo اعلام کرد که مشکل آنتن ماهواره‌ای در داخل هواپیما را حل کرده و با هزینه‌ای بالغ بر ۲۵ میلیون دلار ۸۰۰ هواپیما در سراسر جهان حالا به این سیستم مجهزند از جمله شرکت دلتا که بزرگترین مشتری Cogo به شمار می‌رود. مسافران حالا با این سرعت جدید کم کم تحول را در ارتباط با اینترنت در هنگام پرواز حس می‌کنند. اما مشکل آنجاست که اغلب مسافران حاضر به پرداخت پول برای اتصال در هنگام پرواز نیستند. بر اساس آمارها تنها ۱۰ درصد مسافرانی که زیاد پرواز می‌کنند حاضرند برای اتصال به وای‌فای هزینه بپردازند. اما در هواپیماهایی که وای فای رایگان است میزان استفاده تا ۴۰ درصد افزایش می‌یابد. 

یک مقام شرکت هواپیمایی دلتا می‌گوید سرانجام باید به نقطه قیمتی برسیم که برای مردم خرید اینترنت صرف کند. 

برخی خطوط هوایی به اینکه خود هزینه اینترنت را تامین کنند تا مسافران بتوانند رایگان به اینترنت متصل شوند علاقه نشان داده‌اند. این خطوط هوایی به اینترنت رایگان به عنوان جایگزینی برای ارایه سرگرمی ( نمایش فیلم و پخش موسیقی و … )  به مسافران نگاه می‌کنند. 

خطوط هوایی Southwest برای مسافرانش اینترنت روزانه ۸ دلار ارایه می‌دهد و برای مسافران کثیرالسفر نیز آن را رایگان می‌دهد. این شرکت اخیرا پهنای باند هواپیماهای خود را دوبرابر کرده است. 

برخی شرکتهای دیگر مدل ارایه اینترنت رایگان به همراه تبلیغ را در پیش گرفته‌اند. مثلا خطوط Jetblue اینترنتن وای فای رایگان از طریق ماهواره Viasat ارایه می‌دهد که اسپانسر آن شرکت آمازون است. 

 

مدیر اجرایی Viasat می‌گوید که شرکتهای هوایی به تدریج در می‌یابند از مدل‌های تجاری مختلفی برای ترغیب مسافران استفاده کنند و مدلی که در آن اینترنت رایگان باشد بسیار سریع جواب می‌دهد. یک مدیر شرکت Jetblue می‌گوید از هر ۱۵۰ صندلی هواپیما حدود ۱۶۰ دستگاه به سرویس ( اینترنت وای فای ) متصل می‌شوند. حالا اتصال رایگان به اینترنت وای فای در پرواز به یک ویژگی تبدیل می‌شود که مسافران انتظار دارند همه خطوط اینگونه باشند.

خطوط هواپیمایی ژاپن نیز که یک مشتری شرکت Cogo است مشابه همین مدل را برگزیده است. این شرکت برای پروازهای داخلی اینترنت رایگان به مسافران ارایه می‌دهد. همچنینن مسافران می‌توانند از طریق اپراتور T-Mobile تا یک ساعت تماس رایگان اینترنتی و پیامک رایگان در طول پرواز داشته باشند.

برخی تحلیل‌گران با توجه به حال و روز شرکت Cogo پیشنهاد می‌کنند این شرکت از بازار وای فای هوایی برای هواپیماهای مسافری عقب بنشیند و به جای آن روی جت‌های خصوصی متمرکز شود. 

منبع: وال‌استریت ژورنال

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا